Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
1387110_0001.png
Til ministeren
RØD
Frist:
Godkendt af
(initialer og dato)
DEP
Styrelse
Styrelse
J.nr.
områdechef Direktion
JA
CT
05.05.2011 06.05.2011
Miljøteknologi
J.nr. MST-5114-00019
Ref. JJ/
Den
DEP
afd.chef
Departe-
mentschef
Andre
Minister
DEP
DEP
medarbejder kontorchef
Revision af vindmøllebekendtgørelsen, så der fastsættes grænser for lavfrekvent
støj. Indstilling om implementering i flere faser
Indstilling
Det indstilles, at ministeren godkender, at den lovede indførelse af grænser for
lavfrekvent støj fra vindmøller gennemføres i to faser, således at der som lovet inden
sommerferien indføres grænser for lavfrekvent støj fra forsøgsmøller, herunder for
testcentret ved Østerild og at generelle grænser for lavfrekvent støj fra vindmøller
indføres i en fase 2.
Det indstilles, at der straks tages kontakt til vindmølleindustrien for at afklare, om de er
indforstået med denne proces, og hvornår de kan være klar til med den nødvendige
støjdæmpning.
Hovedbudskaber
Ministeren har ved behandling af ændringsloven om testcentret for store vindmøller ved
Østerild på baggrund af et ønske fra forligskredsen tilkendegivet, at der fastsættes grænser for
lavfrekvent støj fra vindmøller. Forligskredsen har ønsket, en myndighedskontrol med og
håndhævelse af den grænseværdi for lavfrekvent støj, som er omfattet af kontrakterne mellem
driftherren og testcentrets brugere. Følgende fremgår af lovbemærkningerne til
ændringsloven om Østerild: ”Samtidig med behandling af lovforslaget vil Miljøstyrelsen
begynde arbejdet med at revidere reglerne om støj fra vindmøller, således at der i
bekendtgørelsesform fastsættes grænser for den lavfrekvente støj. Denne bekendtgørelse vil
blive sendt i selvstændig offentlig høring, så den vil kunne træde i kraft, inden den første
vindmølle på testcenteret anmeldes og vil også gælde for testcenterets vindmøller.”
Ministeren har meddelt, at der ikke herved skal ske en skærpelse af støjreglerne.
Miljøstyrelsen har holdt en række bilaterale møder med en kreds af interessenter, herunder
Aalborg Universitet, og har modtaget fortrolige oplysninger fra vindmøllefabrikanter om
lavfrekvent støj fra nye vindmøller, som er brugt til at analysere de nærmere konsekvenser af
nye regler for lavfrekvent støj. Beregningerne har vist, at en grænseværdi for lavfrekvent støj
på 20 dB, der svarer til den skrappeste af Miljøstyrelsens anbefalede grænseværdier for
lavfrekvent støj, allerede er overholdt, når de almindelige støjgrænser på 37/39 dB er
overholdt. En grænseværdi for lavfrekvent støj på 20 dB i områder til støjfølsom
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
arealanvendelse kan således indføres uden at der bliver tale om en skærpelse i forhold til de
gældende regler. Beregningerne på baggrund af nye fortrolige oplysninger fra industrien har
imidlertid vist, at nogle typer af vindmøller ikke kan overholde en grænseværdi for
lavfrekvent støj på 20 dB, selv om de overholder de almindelige støjgrænser for nabobeboelse
i det åbne land (42/44 dB). I disse situationer vil der derfor ske en skærpelse af
støjvurderingen, når der indføres grænser for lavfrekvent støj.
Ved at indføre grænser for lavfrekvent støj, som kun gælder for forsøgsmøller nu, indfris
ønsket fra forligskredsen bag Østerild til den lovede tid. Ved at udskyde tilsvarende grænser
for alle fremtidige møller og indlede et samarbejde med Vindmølleindustrien om
støjdæmpning, er det hensigten, at de nye regler for lavfrekvent støj, når de indføres, ikke vil
få betydning for opstillingen af nye produktionsmøller, fordi møllerne på det tidspunkt vil
være dæmpet, så de kan overholde reglerne. Men det må samtidig forventes, at udbygningen
med vindmøller forsinkes i den mellemliggende periode, fordi de nye møller fra industrien
ikke overholder Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier, der gælder i dag.
Klima- og Energiministeriet orienteres derfor, idet udbygning med vindkraft på land er en
væsentlig del af regeringens Energistrategi 2050.
Problem
Det blev forudsat, at de nye regler om lavfrekvent støj fra vindmøller ikke skulle medføre en
skærpelse af reglerne om støj fra vindmøller. Ministeren har nævnt det bl.a. i vedlagte svar på
spørgsmål nr. 431 fra MPU. Miljøstyrelsen har gennemført detaljerede analyser af
konsekvenserne af bindende grænser for lavfrekvent støj, som er baseret på nye fortrolige
oplysninger og på konkrete vindmølleprojekter. Analyserne har vist, at der i flere tilfælde kan
forekomme højere niveau af lavfrekvent støj i nabobeboelse i det åbne land end
Miljøstyrelsens anbefalede grænseværdi på 20 dB, når der bruges en beregningsmetode med
en vis, beskeden sikkerhedsmargin. De fortrolige oplysninger fra industrien viser, at
overskridelserne i disse tilfælde skyldes dybe toner i støjen fra visse typer af
produktionsmøller.
Ved at fastsætte grænser for lavfrekvent støj, som i første fase kun gælder for forsøgsmøller,
vil de nye grænser ikke udgøre en skærpelse, fordi der væsentligst er tale om nye mølletyper,
der ikke tidligere har været vurderet. Disse regler kommer til at gælde for bl.a. det nationale
testcenter ved Østerild og de kommende testpladser. For Østerild gælder der allerede en
grænse for den lavfrekvente støj på 20 dB, som er fastsat i kontrakterne.
Nogle kommuner har sat planlægningen i bero, mens de afventer de nye regler. De aktuelle
oplysninger giver ikke belæg for at lægge fortsat pres på kommunerne, fordi de kommende
regler for alle vindmøller kommer til at indebære en skærpet vurdering af nogle specifikke
produktionsmøller. Det kan desuden forventes, at de kommuner, der fortsætter med at
planlægge for nye vindmøller, vil benytte de nye regler for forsøgsmøller i forbindelse med
VVM af almindelige vindmøller selvom reglerne ikke er formelt gældende. Det vil i den
forbindelse være nærliggende for kommunerne at konkludere, at fremtidige generelle regler
for lavfrekvent støj fra vindmøller kan komme til at indebære en skærpelse i forhold til
nuværende regler.
./.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387110_0003.png
Både vindmølleindustrien og projektudviklere er opmærksomme på den forsinkede
udbygning, som nogle kommuners planlægningsstop allerede har medført. Det er muligt, at
der herfra lægges pres på, at de nye regler skal gennemføres i én fase.
En fordel ved at ændre bekendtgørelsen i to faser er, at resultaterne fra to aktuelle projekter,
som MST udfører om støj fra vindmøller, kan indgå i bekendtgørelsens generelle regler.
Status
Miljøstyrelsen har ved de bilaterale møder med forskellige interessenter lovet at afholde en
”teknisk forhøring” af grundlaget for de kommende regler forud for, at der gennemføres
offentlig høring af bekendtgørelsen. Herved inddrages bl.a. akustikerne på Aalborg
Universitet, hvilket der har været stor interesse omkring, og Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, der er en sammenslutning af borgergrupper fra de områder, hvor der
planlægges for nye vindmøller, ligesom vindmøllefabrikanternes støjeksperter. Det var
oprindeligt planlagt, at den tekniske forhøring skulle indledes inden påske og afsluttes på et
møde i Aalborg 6. maj. Dette møde er nu udskudt.
Strategi og proces
Det foreslås, at der straks tages kontakt til Vindmølleindustrien for en vurdering af, om
der herfra kan forventes modstand mod et forløb i to faser, som foreslået, og om hvor
hurtigt en fase II kan gennemføres. Her skal det også afklares om industrien foretrækker
fælles regler her og nu med den deraf følgende skærpelse af reglerne, og hvor hurtigt
industrien forventer, at kunne gennemføre de nødvendige støjdæmpninger på møllerne.
Så snart der foreligger afklaring med vindmølleindustrien forelægges ny sag vedrørende
orientering af ordførere og forligsparter og med pressestrategi, hvorefter den tekniske
forhøring iværksættes.
Kort efter afslutning af den tekniske forhøring vil Miljøstyrelsen udsende et udkast til
ændret bekendtgørelse i offentlig høring. Her vil bemærkningerne fra forhøringen i videst
muligt omfang blive inddraget, og der vil i høringsbrevet blive gjort rede for processen.
Det indstilles, at KL orienteres om processen, og det aftalte fællesbrev fra ministeren og
Martin Damm justeres efter orientering af forligskredsen.
Tidsplan
Dialog med vindmølleindutrien hurtigst muligt (MST og NST)
Orientering af forligskredsen umiddelbart efter endelig afklaring strategi og
proces
Møde til afslutning af teknisk forhøring: Senest uge 21 (23.– 27. maj)
Offentlig høring i 2 uger fra 1. juni til 16. juni
Forligskredsen orienteres om status på mødet i forligskredsen 1. juni
Bekendtgørelse underskrives 1. juli
Pressestrategi
Udarbejdes og forelægges, når der er afklaring med vindmølleindustrien, jf. ovenfor
3