Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
1396520_0001.png
5. september 2014
J.nr. 14-3190165
Til Folketinget – Miljøudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 467 af 11. juni 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396520_0002.png
Spørgsmål
Hvor mange husstande betaler i dag statsafgift på 3,80 kr. for udledning af spildevand,
fordi de ikke er tilsluttet kloakledningsnettet? Hvad er det samlede provenu herfra og
hvor meget vil en stigning på hhv. 5, 10, 20, 30 kr. indbringe i provenu?
Svar
Den statslige spildevandsafgift betales af spildevandsanlæg som udgangspunkt af indhol-
det af forurenende stoffer i spildevandet. Dog kan spildevandsanlæg, hvor husholdnings-
spildevand udgør mindst 15 pct. af tilledningen af spildevand, vælge at betale en stan-
dardafgift for udledninger, hvor der foretages mekanisk rensning, som fx en septiktank,
på 3,80 kr. pr. m
3
. Provenuet herfra udgjorde ca. 3 mio. kr. i 2012 og udgjorde knap 2
mio. kr. i 2011.
Det fremgår af rapporten ”Punktkilder 2012” fra Miljøministeriet, Naturstyrelsen på side
30, at der i 2012 var 324.618 ejendomme, der var ikke tilknyttet private eller offentlige
renseanlæg. Dog er det ikke sikkert, at alle disse ejendomme betaler 3,80 kr. i afgift. Det
afhænger af den konkrete rensningsmetode. Jo mere, der renses, jo lavere er afgiften.
Satsen er én blandt flere satser i loven. Hvis den sats reguleres, vil de andre satser også
skulle reguleres for at sikre de samme incitamenter i loven som i dag. Spildevandsafgiften
blev forhøjet med 50 pct. som en del af Forårspakke 2.0 i 2009. Forhøjelsen er endnu
ikke trådt i kraft på grund af statsstøttenotifikation i EU.
Der ses i det følgende på et eksempel, hvor det alene på satsen på de 3,8 kr. pr. m
3
, der
hæves. Til provenuberegningerne er det forudsat, at grundlaget er svagt stigende over tid.
Ved at hæve satsen på det spildevand, der ikke er tilsluttet kloakledningsnettet, vil disse
husholdninger få et større incitament til at melde sig til kloakledningsnettet. Jo højere
satsen bliver, jo større bliver incitamentet alt andet lige. Det antages, at ændret adfærd i
form af øget tilslutning til kloakledningsnettet samt mindre spildevand er 5 pct. ved en
forhøjelse af afgiften på 5 og 10 kr. Ved en forhøjelse på 20 kr. antages adfærden at udgø-
re 25 pct., mens den antages at udgøre 40 pct. ved en forhøjelse på 30 kr. Beregningerne
er behæftet med betydelig usikkerhed.
En forhøjelse af afgiften på spildevand, der ikke er tilsluttet kloakledningsnettet, med 5
kr. skønnes at medføre et merprovenu på ca. 5 mio. kr. efter adfærd og tilbageløb i 2015,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Forhøjelse på 5 kr.
Mio. kr., 2014-niveau
Umiddelbart provenu
Inkl. virkning på andre konti
Efter tilbageløb
Efter adfærd og tilbageløb
2015
5
5
5
5
2016
5
5
5
5
2017
5
5
5
5
2018
5
5
5
5
2019
5
5
5
5
2020
5
5
5
5
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396520_0003.png
En forhøjelse på 10 kr. skønnes at medføre et merprovenu på 10 mio. kr. efter adfærd og
tilbageløb i 2015,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Forhøjelse på 10 kr.
Mio. kr., 2014-niveau
Umiddelbart provenu
Inkl. virkning på andre konti
Efter tilbageløb
Efter adfærd og tilbageløb
2015
10
10
10
10
2016
10
10
10
10
2017
10
10
10
5
2018
10
10
10
5
2019
10
10
5
5
2020
10
10
5
5
En forhøjelse på 20 kr. skønnes at medføre et merprovenu på 10 mio. kr. efter adfærd og
tilbageløb i 2015,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Forhøjelse på 20 kr.
Mio. kr., 2014-niveau
Umiddelbart provenu
Inkl. virkning på andre konti
Efter tilbageløb
Efter adfærd og tilbageløb
2015
15
20
15
10
2016
15
20
15
10
2017
15
20
15
10
2018
15
15
15
10
2019
15
15
15
10
2020
15
15
10
10
En forhøjelse på 30 kr. skønnes at medføre et merprovenu på 10 mio. kr. efter adfærd og
tilbageløb i 2015,
jf. tabel 4.
En forhøjelse på 30 kr. medfører således ikke et større mer-
provenu end en forhøjelse på 10 kr. Det skyldes, at forhøjelsen på 30 kr. medfører en
større adfærdsændring.
Tabel 4. Forhøjelse på 30 kr.
Mio. kr., 2014-niveau
Umiddelbart provenu
Inkl. virkning på andre konti
Efter tilbageløb
Efter adfærd og tilbageløb
2015
20
25
20
10
2016
20
25
20
10
2017
20
25
20
10
2018
20
25
20
10
2019
20
25
20
10
2020
20
25
20
10
Side 3 af 3