Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
1384868_0001.png
16. januar 2014
Modernisering af affaldsforbrændingssektoren
Indikation på værdier af de danske affaldsforbræn-
dingsanlæg
1. Indledning
I december 2010 fremlagde en tværministeriel embedsmandsgruppe rapporten "Afrap-
portering fra den tværministerielle arbejdsgruppe vedrørende organisering af affaldsfor-
brændingsområdet”,
som vurderede mulighederne for en ny organisering af affaldsfor-
brændingssektoren.
Miljøstyrelsen overvejer i øjeblikket forskellige modeller for modernisering af forbræn-
dingssektoren og ønsker i den forbindelse udredt forskellige økonomiske problemstillin-
ger bl.a. afledt af igangværende vurderinger, som Kammeradvokaten undersøger. I den
forbindelse er der efterspurgt indikationer på hvor store værdier, virksomheder med po-
sitiv værdi har, og vurderinger af negative værdier i forhold til problemstillingerne vedrø-
rende
stranded cost.
PwC har til brug for det videre arbejde med rammeregulering af affaldsforbrændingssek-
toren foretaget en vurdering af, hvilket niveau værdierne af affaldsselskaberne har. I det-
te notat har vi opsummeret grundlag, forudsætninger og resultater af vores beregninger.
Analysen omfatter som udgangspunkt samtlige forbrændingsanlæg med undtagelse af
specialanlæg (Aalborg Portland A/S, Kommunekemi A/S og Special Waste System A/S).
Herudover er Grenaa Forbrænding A/S og Haderslev Kraftvarmeværk A/S ikke omfattet,
da det er kendt i dag, at Grenaa Forbrænding A/S lukker ned, og Haderslev Kraftvarme-
værk A/S er lukket.
2. Metode
Ved en sædvanlig værdiansættelse vil man tage udgangspunkt i intern information fra
den enkelte virksomhed herunder forventninger til fremtiden. Nærværende analyse er
dog begrænset til primært at omfatte følgende informationskilder:
Anlæggenes regnskaber for 2010 og 2011, såfremt disse har været tilgængelige.
Data fra
”Benchmarking af affaldssektoren
-
Forbrænding” (”BEATE”)
for 2010
og 2011 (”BEATE 2010” og ”BEATE 2011”).
Modelresultater fra ”Affaldsmodellen” fra Incentive
udarbejdet januar 2014.
Denne analyse er en vurdering af de cash flows, der skabes fra forbrændingsanlæggene
baseret på skønnede affaldspriser og mængder (modelresultater fra Affaldsmodellen),
offentlig tilgængelig information og information fra BEATE.
Principperne bag modellen er følgende:
Modellen er DCF-model
1
, der viser hvert enkelt anlægs forventede indtjening i
den resterende levetid i forhold til virksomhedens forpligtelser.
Cash flows tilbagediskonteres til nutidsværdier (ultimo 2011)
1 Discounted Cash Flow-model.
PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, CVR-nr. 33 77 12 31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0002.png
Anlæg med negativ DCF-værdi efter fradrag af gæld, er potentielt problemramte
og relevante at vurdere nærmere i forhold til
stranded cost
og evt. hurtig ned-
lukning.
Udgangspunktet for analysen er, at de eksisterende anlæg har en begrænset restlevetid
på forbrændingskapaciteten. Der er som udgangspunkt anvendt en forventet levetid på
30 år på forbrændingskapaciteten. Hvis de enkelte anlæg i BEATE 2011 har angivet en
forventet restlevetid på deres ovnlinjer, er denne dog anvendt i opgørelsen af forbræn-
dingskapacitet
2
. Den anvendte kapacitetsudvikling på landsplan, som inkluderer nybyg-
geri på ARC I/S (Amagerforbrænding), I/S Nordforbrænding og KARA/NOVEREN I/S,
er afbilledet i figuren nedenfor.
Figur 1: Anvendt kapacitetsudvikling på landsplan
4.500
4.000
3.500
3.000
Ton ('000)
2.500
2.000
1.500
1.000
500
-
Kilde: BEATE 2011, PwC Analyse
Der er i værdiberegningen anvendt en række forudsætninger, hvor hovedforudsætnin-
gerne er følgende:
Der er anvendt en real diskonteringsrente på 5 %.
Der er indarbejdet et generelt effektiviseringspotentiale udtrykt ved besparelser i
drifts- og kapacitetsomkostninger på 1 % årligt fra 2010 til 2020 samt et anlægs-
specifikt effektiviseringspotentiale på driftsomkostningerne baseret på DEA-
analyse udarbejdet af Incentive i 2013 (på basis af BEATE tal fra 2011).
Afviklingsomkostninger er indregnet med 90-125 kr. pr. ton kapacitet.
Indtjeningsevnen (profitten) for de enkelte anlæg er defineret som resultat af
primært drift plus af-og nedskrivninger.
Hvis et anlæg ifølge resultaterne fra Affaldsmodellen modtager mere affald end
den miljøgodkendte kapacitet, skaber dette ikke merværdi for anlæggene (dvs. en
nulforretning).
Øvrige forudsætninger anført i bilag 1 og 2.
2 Udtrykt ved årstal for levetidsforlængelse samt antal yderligere driftsår som følge af levetidsforlængelsen. Se yderligere om opgørelse af
kapacitetsudviklingen i bilag 1.
Side 2 af 9
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
År
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0003.png
3. Resultater
Resultater af værdiberegningen
Analysen viser samlet set, at 16 af de 23 analyserede anlæg ikke forventes at være pro-
blemramte i et licitationsscenario
3
. De samlede værdier i affaldsforbrændingssektoren pr.
31. december 2011 beløber sig til ca. 7,5 mia. kr. og ca. 5,5 mia. kr. efter fradrag for an-
læggenes netto-rentebærende gæld (Se bilag 4 for yderligere detaljer for værdierne). Der
er ret stor forskel på værdierne med I/S Vestforbrænding som det mest værdifulde an-
læg.
Analysen viser, at følgende anlæg er problemramte i et licitationsscenario:
Hammel Fjernvarme Amba
I/S REFA
Horsens Kraftvarmeværk A/S
KARA/NOVEREN I/S
Måbjergværket A/S
I/S Nordforbrænding
ARC I/S Amagerforbrænding
Affaldplus (Slagelse og Næstved)
I/S Reno-Nord
I/S Fælles Forbrænding
I et markedsscenario kan det dog ikke forventes, at de anlæg, der er problemramte, fort-
sat skal generere værdi (afkast) på markedsniveau til aktionærerne. Dermed bør disse
anlæg revurderes ud fra en nedlukningsbetragtning, og de skal dermed blot være i stand
til at dække forrentning af gælden. Figur 2 nedenfor viser, hvordan værdierne i sektoren
fordeles under antagelse af, at problemramte anlæg kun skal være i stand til at forrente
gælden og ikke generere værdi til aktionærerne.
3 AVØ A/S (Frederikshavn og Skagen) og AffaldPlus (Næstved og Slagelse) vurderes samlet, og I/S Sønderborg Kraftvarme og I/S Kraftvarmeværk
Thisted er ekskluderet af analysen.
Side 3 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0004.png
Figur 2: Værdier på de enkelte forbrændingsanlæg under antagelse af, at problem-
ramte anlæg kun skal kunne forrente gælden
3.000
2.500
Værdi af anlæg (mio.)
2.000
1.500
1.000
500
-
(500)
Kilde: PwC Analyse
Følgende anlæg vil være i stand til at generere værdi til at forrente gælden og dermed
ikke vil belaste sektoren med
stranded cost:
Hammel Fjernvarme Amba
I/S REFA
KARA/NOVEREN I/S
I/S Nordforbrænding
ARC I/S (Amagerforbrænding)
I/S Reno-Nord
I/S Fælles Forbrænding
4
Ovenstående anlæg vil endvidere være i stand til at generere mere værdi end det kræves
for at forrente gælden, men som nævnt ikke er et sædvanligt markedsafkast. Det betyder,
at selvom de ikke er stand til at generere værdi på markedsniveau, så vil de kunne skabe
lidt værdi til aktionærerne i et afviklingsscenario.
Følgende to anlæg vil efter vores beregningsforudsætninger ikke være i stand til skabe
værdi nok til at kunne forrente gælden og giver indikation på
stranded cost
for sektoren:
Horsens Kraftvarmeværk A/S
Måbjergværket A/S
Affaldplus (Slagelse og Næstved)
4 I/S Fælles Forbrænding vil på lang sigt ikke være i stand til at konkurrere sig til affald og vil dermed lukke. Anlægget har dog begrænset gæld og
analysen viser, at anlægget vil være i stand til at afvikle gælden. Der er endvidere truffet byrådsbeslutning om at I/S Fælles Forbrænding og I/S
Reno-Nord fusionerer, men det har som udgangspunkt ingen betydning for denne analyse.
Side 4 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0005.png
Profitabiliteten for Horsens Kraftvarmeværk A/S og Måbjergværket A/S er i begge tilfæl-
de estimeret ud fra årsregnskaberne pga. indberetning til BEATE, som ikke er fuldstæn-
dig. Gælden i Affaldplus (Slagelse og Næstved) dækker over virksomhedens samlede
gæld, der udover forbrænding også finansierer genbrugspladser og deponi. Der foreligger
ikke offentlige oplysninger, der muliggør en opdeling af gælden på respektive aktiviteter,
og størrelsen på den medregnede gæld, er derfor sandsynligvis overvurderet, og det kan
derfor ændre konklusionen.
Stranded cost
er nærmere vurderet i særskilt notat.
Øvrige resultater
Den anvendte profitmargin (EBITDA-margin) før effektivisering er som udgangspunkt
baseret på dataene fra BEATE 2010 og 2011 (gennemsnit over de to år)
5
. Hvis anlæggene
ikke har givet information, så det er muligt at beregne en profitmargin, er de tilgængelige
regnskaber anvendt som alternativ. Figur 3 nedenfor viser, at der er stor spredning på,
hvor profitable de forskellige anlæg er, og at den mindst profitable halvdel af anlæggene
er mindre end halvt så profitable som top-10 anlæggene.
Figur 3: Estimeret profitmargin (EBITDA i forhold til omsætningen) for anlæggene
90%
85,7%
Profitmargin (EBITDA-margin)
80%
70,3% 70,0%
70%
60%
66,3%
65,8%
63,4%
62,8%
61,5%
54,0% 52,7%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
47,2%
45,6%
40,7% 40,1%
33,9%
30,0% 30,0%
21,5% 21,0%
19,4%
7,3%
Kilde: BEATE 2010, BEATE 2011, Årsrapporter for anlæggene, PwC Analyse
Hvis de problemramte anlæg sammenholdes med de anlæg, der har høj profitmargin
fremstår det ikke intuitivt, at nogle anlæg med høj profitmargin kan være problemramte.
Eksempelvis er ARC I/S (Amagerforbrænding), KARA/NOVEREN I/S og I/S Nordfor-
brænding problemramte. Udfordringen for disse anlæg er, at investeringen i ny kapacitet
er så dyr, at de ikke er i stand til at konkurrere sig til nok affald til at udnytte kapaciteten.
Restlevetiderne på anlæggenes kapacitet er i denne analyse estimeret som beskrevet i
metodeafsnittet ovenfor. Den gennemsnitlige restlevetid på forbrændingskapaciteten i
Danmark er ca. 16 år, hvilket svarer til ca. halvdelen af den forventede levetid på et ny-
etableret forbrændingsanlæg. Tabel 1 nedenfor viser, at halvdelen af anlæggene har mere
end 15 års restlevetid på forbrændingskapaciteten, og at størstedelen har mere end 10 års
restlevetid.
Hvis man forudsætter, at etablering af ny forbrændingskapacitet koster 5.500 kr. pr. ton,
kan man beregne nyværdien af den samlede kapacitet til ca. 21 mia. kr. og den nedskrev-
5 For I/S Amagerforbrænding, I/S Nordforbrænding og KARA/NOVEREN I/S er der indarbejdet effekten af, at der etableres helt ny og forventeligt
mere effektiv forbrændingskapacitet.
Side 5 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0006.png
ne kostpris til ca. 11 mia. kr. ud fra levetider i Tabel 1. Vores værdiberegning viser en
værdi på samlet ca. 7,5 mia. kr., men det er ikke ualmindeligt, at forsyningsanlæg har en
lavere værdi end nedskrevet kost ved overgang til markedsstyring
67
.
Tabel 1: Gennemsnitlig restlevetid på kapacitet
Anlæg
ARC I/S (Amagerforbrænding)
AVV I/S
Bornholms Affaldsforbrænding
L90 (Esbjerg)
Odense Kraftvarmeværk A/S
I/S Fælles Forbrænding
Hammel Fjernvarme Amba
Horsens Kraftvarmeværk A/S
KARA/NOVEREN I/S
Trekantområdets Affaldsselskab I/S
Måbjerg Værket A/S
I/S Nordforbrænding
I/S REFA
I/S Reno-Nord
Renosyd I/S
Svendborg Kraftvarme A/S
I/S Vestforbrænding
AffaldVarme Aarhus
Aars Varmeværk Amba
Affaldplus (Slagelse og Næstved)
AVØ A/S (Frederikshavn og Skagen)
Gennemsnitlig
restlevetid
21,5
13,4
20,0
22,0
17,0
20,0
14,9
11,0
19,6
19,7
19,0
19,0
12,6
21,0
7,6
18,0
18,7
19,2
13,6
14,6
10,2
Kilde: BEATE 2011, PwC Analyse
Analyseres anlæggenes gældssætning (udtrykt ved netto-rentebærende gæld) i forhold til
miljøgodkendt kapacitet, fremgår det, at der er relativt stor spredning på gældssætningen
blandt anlæggene. Det er dog især anlæg, hvor en større del af kapaciteten er etableret for
relativt kort tid siden, der har en høj gældssætning i forhold til anlæggets kapacitet.
Hvis de identificerede anlæg sammenholdes med de anlæg, der har en høj gæld i forhold
til kapacitet, giver det et billede af, at der er en relativ tæt sammenhæng mellem anlæg-
gene med høj gældssætning, og dem som er problemramte. En klar undtagelse herfra er
ARC I/S (Amagerforbrænding), der har den laveste gældsætning pr. kapacitetsenhed.
Årsagen til dette er, at anlægget endnu ikke har etableret det nye affaldsforbrændingsan-
læg, der repræsenterer en væsentlig omkostning på etableringstidspunktet.
Tabel 2 nedenfor viser den miljøgodkendte kapacitet i forhold til gældssætningen (ek-
sempelvis har I/S Vestforbrænding ca. 1.700 kr. i gæld pr. ton kapacitet svarende til en
samlet kapacitet på 600.000 ton og netto-rentebærende gæld på ca. 1 mia. kr.).
6 Se bilag 4 for opgørelse af værdiberegning.
7 Der kan også være andre aspekter f.eks. teknologiudvikling, miljøkrav, mv., som ikke specifikt er inddraget i denne sandsynliggørelse.
Side 6 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0007.png
Tabel 2: Kapacitet i forhold til netto-rentebærende gæld
Anlæg
ARC I/S (Amagerforbrænding)
AVØ A/S (Frederikshavn og Skagen)
I/S Fælles Forbrænding
Hammel Fjernvarme Amba
AVV I/S
Odense Kraftvarmeværk A/S
Aars Varmeværk Amba
Renosyd I/S
I/S Vestforbrænding
L90 (Esbjerg)
Affaldplus (Slagelse og Næstved)
Bornholms Affaldsforbrænding
AffaldVarme Aarhus
Horsens Kraftvarmeværk A/S
Måbjerg Værket A/S
I/S Nordforbrænding
I/S REFA
Trekantområdets Affaldsselskab I/S
I/S Reno-Nord
Svendborg Kraftvarme A/S
KARA/NOVEREN I/S
Nettogæld i kr. pr. ton
kapacitet
(1.065,2)
101,6
266,4
368,1
497,1
572,7
759,8
1.170,2
1.683,6
1.688,6
1.820,0
1.934,7
1.959,0
2.446,6
2.460,0
2.864,4
3.050,3
3.221,5
3.341,8
3.398,7
4.073,9
Note: Negativ værdi for ARC I/S (Amagerforbrænding) er et resultat af,
at selskabet har opbygget opsparing til etablering af nyt affaldsforbrændingsanlæg.
Kilde: BEATE 2011, Årsrapporter, PwC Analyse
4. Følsomhedsanalyse
Vi har udarbejdet en række følsomhedsanalyser baseret på modelresultater fra Incentives
Affaldsmodel, hvor gennemsnits omkostningerne for udvalgte anlæg enkeltvis er sænket
med 20 %. Dette er for at afklare, om anlæggene vil være i stand til at tiltrække mere af-
fald, hvis det var muligt at reducere gennemsnitsomkostninger. Udvalgte anlæg er defi-
neret som anlæg, der på lang sigt kan tiltrække under 50 % af deres nuværende/planlagte
kapacitet. De udvalgte anlæg er (svarende til følsomhedsanalyser):
Sønderborg Kraftvarme I/S
Måbjergværket A/S
Horsens Kraftvarmeværk A/S
Hammel Fjernvarme Amba
I/S Fælles Forbrænding
I/S Reno-Nord
AffaldPlus (Næstved)
ARC I/S (Amagerforbrænding)
Figur 4 nedenfor viser resultaterne af følsomhedsanalysen ud fra en gennemsnitsbe-
tragtning. Samlet set er der ingen væsentlig ændring i den samlede værdi, som sektoren
genererer.
Side 7 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0008.png
Figur 4: Konsolidering
Gennemsnit af følsomhedsanalyser
AVØ A/S (Frederikshavn og Skagen)
Affaldplus (Slagelse og Næstved)
Aars Varmeværk Amba
AffaldVarme Aarhus
I/S Vestforbrænding
Svendborg Kraftvarme A/S
Renosyd I/S
(69,8)
111,6
53,0
1.047,3
2.498,3
61,4
31,8
(3,0)
-
-
(326,0)
395,3
-
(164,2)
0,3
9,3
623,7
I/S Reno-Nord
I/S REFA
I/S Nordforbrænding
Måbjerg Værket A/S
Trekantområdets Affaldsselskab I/S
KARA/NOVEREN I/S
Horsens Kraftvarmeværk A/S
Hammel Fjernvarme Amba
I/S Fælles Forbrænding
Odense Kraftvarmeværk A/S
L90 (Esbjerg)
518,1
25,4
167,9
(22,0)
(500)
-
500
1.000
Mio. kr.
1.500
2.000
2.500
3.000
Bornholms Affaldsforbrænding
AVV I/S
ARC I/S (Amagerforbrænding)
(1.000)
Note: Basisscenario er inkluderet i gennemsnittet
Kilde: PwC Analyse
Der er udarbejdet en følsomhedsanalyse, hvor diskonteringsrenten er sænket til 4%, men
det giver samme problemramte anlæg. De problemramte anlæg diskonteres med en rente
svarende til kun forrentning af gælden. Effekten på anlæg, der ikke er problemramt, er
ca. 1 mia. i opadgående retning. Det er fortsat Affaldplus (Slagelse og Næstved), Horsens
Kraftvarmeværk A/S og Måbjergværket A/S, der giver indikation på
stranded cost.
5. Afslutning
Overgang til et liberaliseret affaldsmarked indebærer væsentlig økonomisk usikkerhed
for anlæggene, fordi prissætning, affaldsstrømme og hastigheden hvormed ændringerne
sætter ind kan være vanskelige at forudsige. Vi er ikke bekendt med, at der findes et bed-
re grundlag at vurdere denne usikre fremtid på, end den markedsmodel Incentive har
etableret.
Markedsmodellen giver for enkelte anlæg nogle resultater, der ikke forekommer helt in-
tuitive på kort sigt. Det skyldes, at modellen er en langsigtsmodel, der beregner en lang-
sigtsligevægt og dermed ikke tager højde for kortsigtede beslutninger om f.eks. prisned-
sættelser på anlæggene.
Varmesiden af vores beregning er som udgangspunkt en simpel fremskrivning. Vi mang-
ler intern viden om virksomhedernes varmekalkulationer til at vurdere, om der er risiko
for, at den fremskrevne varmepris kommer i konflikt med hvile-i-sig-selv-princippet eller
de indgåede aftaler. Der er indhentet priseftervisninger for 2011 hos Energitilsynet, men
disse er ikke inddraget i analysen på nuværende tidspunkt.
Side 8 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Værdiberegningerne tager udgangspunkt i data fra BEATE. Selvom BEATE indeholder
en beskrivelse af, hvordan besvarelsen skal udføres, så er dataene ikke kvalitetssikret af
revisor. Vores beregninger omfatter endvidere alene forbrændingsanlægget, og tager der-
for ikke hensyn til den eventuelle indtjening og de øvrige aktiver, der ejes af forbræn-
dingsvirksomheder f.eks. genbrugsstationer, deponi, mv.
Side 9 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0010.png
16. januar 2014
Bilag 1: Detaljeret metodebeskrivelse
Ved en sædvanlig værdiansættelse vil man tage udgangspunkt i intern information fra
den enkelte virksomhed herunder forventninger til fremtiden (eksempelvis budgetter,
investeringsplaner, mv.). I nærværende analyse har der kun været adgang til offentlig
tilgængelig information samt data fra
”Benchmarking af affaldssektoren
-
Forbrænding”
(”BEATE”).
En sædvanlig værdiansættelse vil tillige anvende forskellige værdiansættelsesmetoder,
herunder bl.a. vurdering af multipler dvs. nøgletal fra andre handlede selskaber/anlæg.
Da der ikke er sket handler med danske selskaber/anlæg, og da oversættelse af uden-
landske multipler til det danske marked indeholder væsentlige usikkerheder, er det af-
talt, at sådanne ikke inddrages i analysen.
Analysen baserer sig primært på følgende informationskilder:
Anlæggenes regnskaber for 2010 og 2011, såfremt disse har været tilgængelige.
Data fra BEATE for 2010 og 2011 (”BEATE 2010” og ”BEATE 2011”).
Modelresultater fra ”Affaldsmodellen” fra Incentive, der er udarbejdet i forbin-
delse
med analysen ”Scenarier for liberalisering af affaldsforbrænding i Dan-
mark” fra november 2010, der er opdateret med nyeste BEATE 2011-data.
Herudover har Incentive udarbejdet en modelkørsel, hvor anlæggene ikke har
mulighed for at tilpasse kapaciteten, og som dermed kan betragtes som mellem-
lang sigt i modsætning til lang sigt som i de oprindelige modelresultater.
Affaldsmodellen udarbejdet af Incentive er en langsigtet ligevægtsmodel, hvor forbræn-
dingsanlæggene konkurrerer indtil ligevægt på husholdnings- og erhvervsaffald. For-
brændingsanlæggenes indtægter er indtægter fra modtagelse af affald samt salg af el og
varme. Forbrændingsanlæggenes omkostninger bestemmes ud fra gennemsnitsomkost-
ningerne (driftsomkostningerne minus ekstraordinære udgifter plus afskrivninger plus
6% af kapitalmassen plus evt. korrektion for brug af eget el) samt evt. omkostninger til
udbygning af kapacitet. Forbrændingsanlæggene sætter en pris, hvorefter kunderne væl-
ger anlæg ud fra pris og transportomkostninger (afstand plus brotakst plus evt. tysk vej-
afgift (MAUT))
8
.
Affaldsmodellen giver resultater i form af ligevægtspriser på affald for de enkelte anlæg
samt hvilke mængder af affald, de enkelte anlæg vil modtage i et licitationsscenario. Re-
sultaterne fra denne model (ligevægtspriser og -mængder) er anvendt som input med
henblik på at opgøre en indikativ værdi på de enkelte forbrændingsanlæg. Det betyder
samlet set, at denne analyse er en vurdering af de cash flows, der skabes fra forbræn-
dingsanlæggene baseret på skønnede affaldspriser og mængder samt offentlig tilgængelig
information og information fra BEATE.
Principperne bag modellen er følgende:
Modellen er en DCF-model, der viser hvert enkelt anlægs forventede indtjening i
den resterende levetid i forhold til virksomhedens forpligtelser.
Cash flow tilbagediskonteres til nutidsværdier (ultimo 2011)
Anlæg med negativ DCF-værdi efter fradrag af gæld, er potentielt problemramte
og relevante at vurdere nærmere i forhold til
stranded cost
og evt. hurtig ned-
lukning.
8
Se Incentive Partners (2010). ”Scenarier for liberalisering af affaldsforbrænding i Danmark” for yderligere information om modellen.
PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, CVR-nr. 33 77 12 31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0011.png
Udgangspunktet for analysen er, at de eksisterende anlæg har en begrænset restlevetid
(”non-going concern”) på forbrændingskapaciteten. Det giver et øjebliksbillede af, hvad
værdien af de enkelte anlæg er før eventuelle nyinvesteringer i forbrændingskapacitet
9
.
Det betyder, at modtager et anlæg mere affald end den miljøgodkendte kapacitet, er dette
en nulforretning for anlæggene. Det svarer i princippet til en modelantagelse om, at alle
anlæg har mulighed for at investere i ny forbrændingskapacitet, og at omkostningen ved
at nyinvestere er lig værdien af den forventede fremtidige indtjening (netto-
nutidsværdien af nyinvesteringer er lig nul).
Der er som udgangspunkt anvendt en levetid på 30 år for forbrændingskapaciteten. Hvis
de enkelte anlæg i BEATE 2011 har angivet en forventet restlevetid på deres ovnlinjer
(udtrykt ved etableringsår, årstal for levetidsforlængelse og antal forventede ekstra
driftsår som følge af levetidsforlængelse), er denne dog anvendt. Hvis der ikke er angivet
en restlevetid, er det antaget, at en ovnlinje har en levetid på 30 år regnet fra etablerings-
året. Hvis det af BEATE 2011-dataene fremgår, at en ovnlinje ikke burde være i drift som
følge af antagelsen om 30 års restlevetid, er det antaget, at restlevetiden på ovnlinjen er 5
år regnet fra 2011. Er det yderligere angivet, at der er sket løbende levetidsforlængelse/-
optimering men stadig ingen restlevetid, er det antaget, at restlevetiden er 10 år regnet
fra 2011. Den anvendte kapacitetsudvikling på landsplan er afbilledet i Figur 1 i metode-
afsnittet.
Der er i værdiberegningen anvendt en række forudsætninger, som er nærmere beskrevet
i bilag 2. På baggrund af disse forudsætninger er der udarbejdet en analyse og indikativ
værdiberegning af hvert enkelt anlæg, hvor den forventede fremtidige indtjening er
sammenholdt de enkelte anlægs netto-rentebærende gæld.
9 Undtaget herfra er
ARC I/S (Amagerforbrænding)’s,
KARA/NOVEREN
I/S’
og I/S Nordforbrændings investering i nye ovnlinjer.
Side 2 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0012.png
16. januar 2014
Bilag 2: Øvrige forhold
Særlige forudsætninger for specifikke anlæg
AffaldPlus (Slagelse) og AffaldPlus (Næstved) rapporterer som ét selskab, og det gør Ska-
gen Forbrænding og Frederikshavn Affaldskraftvarmeværk (AVØ A/S) ligeledes. Derfor
er disse i den endelige værdiopgørelse analyseret som to anlæg (fremfor fire), mens de
fremtidige cash flows er estimeret individuelt.
For Sønderborg Kraftvarme I/S og I/S Kraftvarmeværk Thisted er der så begrænsede
data til rådighed både i form af regnskaber og data fra BEATE, at det ikke har været mu-
ligt at estimere en værdi uden uforholdsmæssige grove antagelser. For ARC I/S (Amager-
forbrænding), I/S Nordforbrænding og KARA/NOVEREN I/S er der taget højde for etab-
lering af ny ovnkapacitet med udgangspunkt i BEATE samt referencetal fra rapporten
”Samfundsøkonomisk vurdering af forbrænding, medforbrænding og biologisk behand-
ling” fra 2009 udarbejdet af COWI for affald danmark
(nu Dansk Affaldsforening).
Grenaa Forbrænding A/S og Haderslev Kraftvarmeværk A/S er ikke medtaget i analysen,
da det er kendt, at disse anlæg lukker ned.
Rentebærende gæld
Det har været nødvendigt at gøre nogle forudsætninger for, fordelingen af den rentebæ-
rende gæld for de enkelte anlæg, da de tilgængelige regnskaber ikke udspecificerer, hvor
meget af den anførte rentebærende gæld der kan henføres til forbrændingsanlæggene, og
hvor meget der kan henføres til anden virksomhed (eksempelvis genbrugsplader mv.).
Størstedelen af aktiverne i anlæggenes balancer kan dog henføres til forbrændingsanlæg-
gene. Derfor er det antaget, at 100% af gælden skal henføres til forbrændingsanlæggene.
Dette er en forudsætning, der alt andet lige vil overvurdere gældens størrelse og under-
vurdere værdien af de enkelte anlæg.
For Sønderborg Kraftvarme I/S og I/S Kraftvarmeværk Thisted har det ikke været muligt
at få adgang til regnskaberne for 2011 hvoraf gælden i anlægget fremgår. Dermed er det
ikke muligt at estimere værdien af anlæggene, hvorfor de er udeholdt af analysen. For
AffaldVarme Aarhus har der kun været adgang til en funktionsopdelt balance, hvoraf der
fremgår en relativt stor gældspost som ”Anden gæld”, som er indregnet som rentebæren-
de gæld. Da den rentebærende del ikke er udspecificeret, giver det dog en usikkerhed om
værdien af egenkapitalen, som sandsynligvis vil være undervurderet. Gælden i Affaldplus
(Slagelse og Næstved) dækker over virksomhedens samlede gæld, der udover forbræn-
ding også finansierer genbrugspladser og deponi. Der foreligger ikke offentlige oplysnin-
ger, der muliggør en opdeling af gælden på respektive aktiviteter, og størrelsen på den
medregnede gæld, er derfor sandsynligvis overvurderet, og det kan derfor ændre konklu-
sionen.
Skat
Skatteregimet for anlæggene er endnu ikke afklaret, og det betyder, at der er taget ud-
gangspunkt i en forsimplet skattemodel. Den anvendte skattesats tager udgangspunkt i
den danske marginalskat på 25%, hvor de skattemæssige ændringer i Regeringens netop
indgåede vækstplan er indarbejdet. Disse skattemæssige ændringer omfatter at selskabs-
skattesatsen nedsættes gradvist fra og med 2014 til 2016. I 2014 vil selskabsskattesatsen
således udgøre 24,5% og for 2015 23,5%, hvorefter den fra 2016 og fremefter vil udgøre
22%.
PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, CVR-nr. 33 77 12 31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Når der sker selskabsdannelse vil de enkelte anlæg (selskaber) opnå et skattemæssigt
afskrivningsgrundlag, der er afhængigt af, hvilken værdi de enkelte anlæg har på dette
tidspunkt. Det betyder, at den værdi som analysen viser, at de enkelte anlæg har, vil på-
virke afskrivningsgrundlaget for det enkelte anlæg (selskab) med sparede skattebetalin-
ger til følge, som så igen vil påvirke pengestrømmene, som selskaberne genererer. Det er
dermed en cirkulær proces, som kan løses ved iterative beregninger.
Til beregning af effekten af afskrivninger som følge af det nye skattemæssige grundlag er
det antaget, at de bogførte værdier kan afskrives lineært over 7 år. Dette er en forsimplet
antagelse, da den konkrete afskrivningsperiode skal vurderes individuelt for hvert enkelt
anlæg og kan muligvis være længere end 7 år. Det betyder, at denne forudsætning kan
overvurdere effekten af et nyt skattemæssigt afskrivningsgrundlag og dermed værdien af
egenkapitalen på de anlæg, der har positiv værdi, men det har næppe væsentlig effekt på
den samlede værdi i forhold til
stranded cost.
Enkelte anlæg er allerede skattepligtige i dag. Disse selskaber kan have en anden skatte-
mæssig udgangssituation, hvilket der ikke er taget højde for, og som evt. kan være en for-
del i forhold til
stranded cost.
Effektiviseringer
I rapporten fra den tværministerielle embedsmandsgruppe fra december 2010 fremgår
det, at de enkelte anlæg som følge af den øgede konkurrencesituation vil effektivisere
driften løbende (”driftsoptimering frem mod 2020”). Det fremgår endvidere, at det gene-
relle effektiviseringspotentiale er 10% over en 10-årig periode.
Der er i analysen som følge af dette effektiviseringspotentiale indarbejdet en forventning
om, at de enkelte anlæg er i stand til at effektivisere driften udtrykt ved besparelser i
driftsomkostninger på 1% årligt fra 2010 til 2020, og at anlæggene er i stand til at effekti-
visere tilsvarende på udgifterne til anlæg i forbindelse med reinvesteringer.
Derudover er der indarbejdet effektiviseringspotentiale på driftsomkostningerne indivi-
duelt for hvert enkelt anlæg baseret på DEA-analyse udarbejdet af Incentive i 2013 base-
ret på 2011 tal fra BEATE.
Investeringer
Investeringer i anlægsaktiver består af investeringer i ny kapacitet og driftsmateriel, og
derudover består investeringer i anlægsaktiver af reinvesteringer i forbindelse med vedli-
gehold af anlæg samt andet driftsmateriel.
Der er kun yderst begrænset information tilgængelig for de enkelte anlægs investerings-
planer, og uden adgang til de enkelte anlæg er det ikke muligt at afdække deres investe-
ringsplaner. Det har derfor været nødvendigt at gøre antagelser om, at investeringer i
anlægsaktiver kun udgør reinvesteringer i forbindelse med vedligehold af anlæg. Undta-
get herfor er dog de planlagte nyinvesteringer ved I/S Amagerforbrænding, I/S Nordfor-
brænding og KARA/NOVEREN I/S.
Reinvesteringerne er estimeret ud fra anlæggenes regnskabsmæssige balancer, hvorefter
de er normaliseret. Reinvesteringer estimeret ud fra, hvor store kapitalbindinger anlæg-
gene har på tværs i forhold til den modtagne mængde affald. Disse kapitalbindinger pr.
enhed affald er herefter sat i forhold til den mængde affald, som det enkelte anlæg har
modtaget for at opnå en normaliseret kapitalbinding. Denne normaliserede kapitalbin-
ding er herefter anvendt som basis for fremskrivningen af reinvesteringer, hvor der tages
højde for kapacitetsændringer og ændringer i modtagne mængder affald.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er som anført ovenfor antaget, at anlæggene ikke foretager nyinvesteringer/at om-
kostningerne i forbindelse med nyinvesteringer modsvarer den forventede fremtidige
indtjening.
Investeringerne i arbejdskapital (eksempelvis varelagre, faktureret men ikke afregnet
varme og el til forbrugerne, mv.) er estimeret ud fra anlæggenes regnskabsmæssige ba-
lancer. På grund af den direkte sammenhæng mellem kapaciteten på de enkelte anlæg og
den modtagne mængde affald samt afsatte mængde varme og el er det antaget, at inve-
steringerne i arbejdskapital er afhængig af kapaciteten på de enkelte anlæg og deres rest-
levetid. Derudover er investeringerne i arbejdskapital afhængige af, om anlægget modta-
ger affald og størrelsen på denne mængde affald
Afviklingsomkostninger
Det er ikke alle anlæg, der har lavet hensættelser i forbindelse med afvikling af forbræn-
dingskapaciteten. I det analyserede scenario, hvor det antages, at forbrændingskapacite-
ten har begrænset restlevetid, bør der tages højde for afviklingsomkostninger (skrot-
ningsomkostninger).
Der er med baggrund i hensættelserne i regnskaberne for Horsens Kraftvarmeværk A/S
og ARC I/S (Amagerforbrænding) lavet en generel antagelse om, at afviklingsomkostnin-
gerne udgør 90-125 kr/ton kapacitet. I det tilfælde, hvor en hensættelse i et konkret
regnskab kan henføres til afvikling af forbrændingskapacitet, har vi set bort fra denne
hensættelse og anvendt den generelle antagelse ved opgørelsen af værdien af virksomhe-
den.
Diskonteringsrente
Der er anvendt en diskonteringsrente på 5% i modellen. Det er en realrente, da forecastet
for de enkelte anlæg er i reale priser. Diskonteringsrenten er diskretionært fastlagt ud fra
de nuværende renteniveauer, og det er antaget, at det er en efter-skat diskonteringsrente.
Det medfører, at der tages højde for skatteskjoldet og den effekt, der er på pengestrøm-
mene som følge af fremmedkapitalfinansiering.
Profitmargin (EBITDA-margin)
Indtjeningsevnen (profitten) for de enkelte anlæg er defineret som resultat af primært
drift plus af-og nedskrivninger (earnings before interest tax depreciation and amortisati-
on (”EBITDA”)). Profitmarginen er således resultat af primært drift plus af-
og nedskriv-
ninger (baseret på BEATE 2011-data) i forhold til den genererede omsætning på bag-
grund af indtægter fra el, varme og affaldshåndtering. Profitmargin er normaliseret ved
at se på gennemsnittet for 2010 og 2011.
Vi har analyseret anlæggenes regnskaber og sammenholdt disse med dataene fra BEATE-
undersøgelsen. Der er kun en begrænset sammenhæng mellem regnskaberne og dataene
fra BEATE og i nogle tilfælde, er der ingen sammenhæng. Det skyldes bl.a., at det ikke er
specifikationer på mange af posterne i regnskaberne herunder opsplitning mellem af-
falds-, varme- og el-indtægter. For at sikre konsistens i analysen er der tages udgangs-
punkt i BEATE-dataene ved estimering af profitmargin (EBITDA-margin).
I nogle tilfælde (Horsens Kraftvarmeværk A/S og Måbjergværket A/S) er det fra BEATE-
dataene ikke muligt at vurdere profitabilitet pga. manglende data. For disse anlæg er
regnskaberne dog revideret, og det betyder, at der er en rimelig mulighed for at anvende
data fra disse til estimering af profitmargin. For Sønderborg Kraftvarme I/S fremgår der
ikke mængder og priser af BEATE 2011-dataene, og kun regnskaber for 2010 har været
tilgængeligt. Derfor anlægget udeholdt af analysen.
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Omsætning
Omsætningen er estimeret ud fra den producerede mængde energi baseret på affalds-
mængderne og -priserne fra Affaldsmodellen, en simpel fremskrivning af varmepriserne
anført i BEATE og Energistyrelsens prisfremskrivning af elpriserne.
Side 4 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0016.png
16. januar 2014
Bilag 3: Modelresultater fra Affaldsmodellen fra Incentive
Tabel 3: Data fra BEATE 2011
BEATE 2011
Anlæg
ARC I/S (Amagerforbrænding)
AVV I/S
Bornholms Affaldsforbrænding
L90 (Esbjerg)
AffaldPlus (Næstved)
Frederikshavn Affaldskraftvarmeværk
Odense Kraftvarmeværk A/S
I/S Fælles Forbrænding
Hammel Fjernvarme Amba
Horsens Kraftvarmeværk A/S
KARA/NOVEREN I/S
AffaldPlus (Slagelse)
Trekantområdets Affaldsselskab I/S
Måbjerg Værket A/S
I/S Nordforbrænding
I/S REFA
I/S Reno-Nord
Renosyd I/S
Skagen Forbrænding
Svendborg Kraftvarme A/S
Sønderborg Kraftvarme I/S
I/S Kraftvarmeværk Thisted
I/S Vestforbrænding
AffaldVarme Aarhus
Aars Varmeværk Amba
Kapacitet (ton/år)
440.000
80.000
24.090
180.000
130.000
36.000
289.000
33.000
34.000
80.000
272.000
87.000
160.000
185.000
152.000
140.659
180.000
70.000
12.500
54.000
67.000
55.000
600.000
250.000
60.000
Brændt affald (ton/år)
404.211
86.425
13.373
204.924
114.606
33.385
222.120
19.902
29.778
72.976
218.019
51.256
149.670
128.319
130.900
117.389
188.349
66.063
11.805
51.174
70.165
48.027
536.922
238.398
48.623
Gns. Affaldstakst (kr/ton)
(2011-priser)
464
499
860
292
481
525
500
704
578
498
498
581
566
358
579
412
521
478
566
716
203
370
391
488
490
Kilde: BEATE 2011, Modelresultater fra Incentive (udarbejdet
i forbindelse med analysen ”Scenarier for
liberalisering
af affaldsforbrænding i Danmark” fra november 2010
opdateret med nyeste BEATE 2011-data).
PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, CVR-nr. 33 77 12 31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0017.png
Tabel 4: Modelresultater fra Incentives Affaldsmodel
Mellemlang sigt (uden kapa-
citetstilpasninger)
Mellemsigt
Anlæg
Priser (kr/ton)
Erhvervsaffald Husholdningsaffald
Mængder (ton)
Erhvervsaffald Husholdningsaffald
25.412
73.911
588
220.158
75.488
2.916
238.029
0
-
0
235.430
34.644
109.340
0
67.698
87.168
165.596
73.044
0
26.297
0
0
291.843
11.219
0
404.212
16.988
11.887
28.036
0
33.388
52.329
0
-
0
2
0
60.433
0
31.670
25.103
8.381
1.016
10.515
21.055
0
54.964
177.792
238.399
59.628
ARC I/S (Amagerforbrænding)
AVV I/S
Bornholms Affaldsforbrænding
L90 (Esbjerg)
AffaldPlus (Næstved)
Frederikshavn Affaldskraftvarmeværk
Odense Kraftvarmeværk A/S
I/S Fælles Forbrænding
Grenaa Forbrænding A/S
Horsens Kraftvarmeværk A/S
KARA/NOVEREN I/S
AffaldPlus (Slagelse)
Trekantområdets Affaldsselskab I/S
Måbjerg Værket A/S
I/S Nordforbrænding
I/S REFA
I/S Reno-Nord
Renosyd I/S
Skagen Forbrænding
Svendborg Kraftvarme A/S
Sønderborg Kraftvarme I/S
I/S Kraftvarmeværk Thisted
I/S Vestforbrænding
AffaldVarme Aarhus
Aars Varmeværk Amba
240,6
415,7
990,4
376,5
258,8
452,4
337,7
680,0
(326,0)
600,3
233,7
289,0
383,9
752,4
226,8
215,2
400,6
430,1
946,3
343,8
752,4
753,9
223,9
459,5
687,3
(62,0)
217,7
1.359,2
316,3
233,6
179,3
186,2
680,0
(326,0)
588,4
58,5
241,9
261,5
752,4
(27,4)
109,3
277,6
204,0
143,9
182,5
752,4
211,7
(50,5)
144,2
244,5
Kilde: Modelresultater fra Incentive (udarbejdet
i forbindelse med analysen ”Scenarier for liberalisering af
affaldsforbrænding i Danmark” fra november 2010
opdateret med nyeste BEATE 2011-data).
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0018.png
Tabel 5: Modelresultater fra Incentives Affaldsmodel
Lang sigt (med kapacitetstil-
pasninger)
Lang sigt
Anlæg
Priser (kr/ton)
Erhvervsaffald Husholdningsaffald
Mængder (ton)
Erhvervsaffald Husholdningsaffald
41.438
68.666
15.333
198.363
19.841
0
185.320
0
0
0
278.909
54.536
89.975
0
142.643
43.534
10.504
68.620
27.061
30.229
0
729
361.687
11.459
454.359
406.417
12.050
11.888
28.155
0
37.074
50.912
0
0
0
2
0
60.890
0
31.439
25.072
3.351
503
12.052
21.047
0
54.298
175.242
238.969
66.440
ARC I/S (Amagerforbrænding)
AVV I/S
Bornholms Affaldsforbrænding
L90 (Esbjerg)
AffaldPlus (Næstved)
Frederikshavn Affaldskraftvarmeværk
Odense Kraftvarmeværk A/S
I/S Fælles Forbrænding
Hammel Fjernvarme Amba
Horsens Kraftvarmeværk A/S
KARA/NOVEREN I/S
AffaldPlus (Slagelse)
Trekantområdets Affaldsselskab I/S
Måbjerg Værket A/S
I/S Nordforbrænding
I/S REFA
I/S Reno-Nord
Renosyd I/S
Skagen Forbrænding
Svendborg Kraftvarme A/S
Sønderborg Kraftvarme I/S
I/S Kraftvarmeværk Thisted
I/S Vestforbrænding
AffaldVarme Aarhus
Aars Varmeværk Amba
197,1
248,7
846,7
274,5
219,2
513,2
267,6
680,0
665,5
588,4
182,4
222,2
309,1
752,4
175,8
230,1
277,3
327,7
235,9
273,8
752,4
335,3
180,4
343,8
253,4
(62,2)
213,9
1.359,0
311,4
233,6
171,0
186,2
680,0
665,5
588,4
59,2
241,9
257,5
752,4
(27,5)
109,2
276,8
204,1
135,9
182,3
752,4
207,1
(50,7)
139,0
235,9
Kilde: Modelresultater fra Incentive (udarbejdet
i forbindelse med analysen ”Scenarier for liberalisering af
affaldsforbrænding i Danmark” fra november 2010
opdateret med nyeste BEATE 2011-data).
Side 3 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384868_0019.png
16. januar 2014
Bilag 4: Detaljeret oversigt over værdiberegninger for de enkelte anlæg
Værdi på gældfri
basis
-
180,6
68,0
742,4
691,4
16,6
-
-
-
848,2
-
-
-
-
108,8
235,6
3.099,7
1.369,0
82,1
-
97,4
7.539,9
525,3
Rentebærende
gæld
-
92,7
52,6
439,3
187,8
24,6
-
-
-
540,4
-
-
-
-
51,4
183,5
1.708,1
489,7
50,5
-
3,9
3.824,5
4.442,9
Overskuds-
likviditet
-
53,0
12,8
138,4
22,3
19,2
-
-
-
25,0
-
-
-
-
11,6
-
739,9
-
5,5
-
16,0
1.043,5
1.087,0
Værdi af egenkapital
uden værdi af
skattemæssigt
afskrivningsgrundlag
-
140,9
21,4
438,4
525,9
7,8
-
-
-
332,8
-
-
-
-
26,9
52,0
2.089,5
879,2
36,5
-
92,5
4.644,0
Værdi af
skattemæssigt
afskrivnings-
grundlag
-
27,5
4,2
85,7
102,8
1,5
-
-
-
65,0
-
-
-
-
5,3
10,2
408,3
171,8
7,1
-
19,0
908,4
Værdi af egenkapital
med værdi af
skattemæssigt
afskrivningsgrundlag
-
168,4
25,6
524,1
628,6
9,4
-
-
-
397,8
-
-
-
-
32,1
62,2
2.497,8
1.051,0
43,7
-
111,6
5.552,4
Anlæg
ARC I/S (Amagerforbrænding)
AVV I/S
Bornholms Affaldsforbrænding
L90 (Esbjerg)
Odense Kraftvarmeværk A/S
I/S Fælles Forbrænding
Hammel Fjernvarme Amba
Horsens Kraftvarmeværk A/S
KARA/NOVEREN I/S
Trekantområdets Affaldsselskab I/S
Måbjerg Værket A/S
I/S Nordforbrænding
I/S REFA
I/S Reno-Nord
Renosyd I/S
Svendborg Kraftvarme A/S
I/S Vestforbrænding
AffaldVarme Aarhus
Aars Varmeværk Amba
Affaldplus (Slagelse og Næstved)
AVØ A/S (Frederikshavn og Skagen)
Total
Stranded cost på landsplan
Værdier for problemramte anlæg
Hensættelser
-
-
6,8
3,1
-
3,4
-
-
-
-
-
-
-
-
42,1
-
42,0
-
0,6
-
17,0
114,9
125,5
Stranded cost
-
-
-
-
-
-
-
163,5
-
-
325,7
-
-
-
-
-
-
-
-
69,2
-
558,4
558,4
Problemramt
Problemramt
Problemramt
Problemramt
Problemramt
Problemramt
Problemramt
Problemramt
Problemramt
Problemramt
Note: Bemærk at Sønderborg Kraftvarme I/S og I/S Kraftvarmeværk Thisted ikke er med i totalopgørelserne. Der er endvidere ikke taget højde for, om Horsens
Kraftvarmeværk A/S og Måbjergværket A/S har eksisterende skattemæssige balancer.
Kilde: PwC Analyse
PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, CVR-nr. 33 77 12 31