Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
1384867_0001.png
Affaldsforbrænding
Stranded cost
1. Indledning
Miljøstyrelsen overvejer i øjeblikket forskellige modeller for modernisering af forbræn-
dingssektoren. Som led i den proces herunder Kammeradvokatens undersøgelse af for-
skellige juridiske forhold, har vi i dette notat redegjort for et skøn over standed cost for
sektoren.
PwC har til brug for diverse økonomiske og juridiske vurdering foretaget økonomiske
beregning af hvilken værdi et forbrændingsanlæg evt. kan repræsentere ved en moderni-
sering af forbrændingsområdet, herunder hvor store negative værdier, der opstår for de
anlæg/virksomheder, der bliver problemramte.
I dette notat har vi vurderet de beregnede negative virksomhedsværdier i forhold til op-
gørelse af stranded cost.
Notatet i den foreliggende form er til brug for en diskussion med Miljøstyrelsen om op-
gørelse af strandede omkostninger baseret på de markedssimuleringer, som Incentive
har bistået med. Markedssimuleringer er forbundet med naturlig væsentlig usikkerhed.
For bedre at forstå de modelmæssige usikkerheder, har Incentive beregnet forskellige
scenarier og følsomheder for at skabe et mere nuanceret billede af, hvilke indtægtsmulig-
heder et anlæg, der er mindre økonomisk robust, har med alternative markedspriser i et
marked, der er præget af hård konkurrence og regional overkapacitet.
PwC’s beregning af virksomheder med negativ markedsværdi er opgjort i to
niveauer.
Først har vi beregnet, hvilke anlæg (selskaber), der ikke har mulighed for at skabe et
sædvanligt markedsafkast, hvilket omfattede 9 anlæg. Et sædvanligt markedsafkast, er
imidlertid ikke tilstrækkeligt grundlag for at konstatere stranded cost, hvorfor en ny be-
regning skulle konstatere, hvilke anlæg, der ikke vil kunne forrente og afdrage den rente-
bærende gæld selskabet har etableret. PwC har ikke kendskab til de specifikke låneafta-
ler, som selskaberne har indgået, og har derfor forudsat en generel lånefinansieringsmo-
del i dagens lånemarked.
Da lånerenten er noget laveret end et markedsafkast på kapitalandele, kan en del af an-
læggene afvikle egne låneforpligtelser, men kun delvist skabe afkast til ejerne. Efter vores
beregninger, kan alene tre anlæg ikke skabe indtjening nok til at afvikle låneforpligtelser,
hvilket omfatter:
Horsens Kraftvarmeanlæg
Måbjerg Kraftvarmeanlæg
Affaldplus (Slagelse og Næstved)
Den samlede restgæld, som selskaberne ikke umiddelbart kan forrente udgør ca. 560
mio. kr. i nutidsværdi pr. 31. december 2011. I forhold til de øvrige selskaber, der indgår i
vores beregninger, er netop disse tre selskaber særligt usikre. Det skyldes, at der ikke fo-
PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, CVR-nr. 33 77 12 31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384867_0002.png
religger BEATE-data for Horsens
1
og Måbjerg kraftvarmeværker, og vi har derfor været
nødsaget til at udlede økonomiforudsætninger fra deres offentliggjorte regnskaber. For
Affaldplus (Slagelse og Næstved) er nettogælden sandsynligvis overvurderet, da det ikke
har været muligt at opdele gælden på forbrændingsanlægget og øvrige aktiviteter.
2. Definition på stranded cost
Som anført, har vi beregnet grundlaget for stranded cost med udgangspunkt i negativt
nutidsværdi af fremtidigt cash flow med udgangspunkt i et markedsafkast fratrukket nu-
tidsværdien af netto-rentebærende gæld for at identificere de problemramte anlæg. Det
grundlag viser størrelse af de gældsforpligtelser, der skal afvikles for sektoren. De negati-
ve værdier er opsummeret her:
Negative værdier
mio. kr.
0,6
90,3
120,1
172,9
204,6
244,5
264,3
346,0
1.513,0
2.956,1
Selskab
Hammel Fjernvarme Amba
I/S REFA
KARA/NOVEREN I/S
Horsens Kraftvarmeværk A/S
Affaldplus (Slagelse og Næstved)
I/S Reno-Nord
I/S Nordforbrænding
Måbjerg Værket A/S
ARC I/S (Amagerforbrænding)
Total
EA energianalyse har i notat af 26. april 2012 foretaget beregninger af stranded cost og
gjort nogle definitoriske forudsætninger om hvilke stranded cost, der skal finansieres ved
en modernisering, og hvilke der skal dækkes på anden måde.
Vi kommer ikke med en anden definition af stranded cost, men konstaterer, at vores be-
regningsgrundlag er anderledes. Da vi har arbejdet med de nyeste dataforudsætninger,
peger vi i dette notat på resultat af vores beregning sammenholdt med Ea-energianalyses
tilsvarende. Herunder har vi sammenholdt
EU’s støttekriterier
som refereret i
Ea’s
notat
side 4-5 (uddrag i bilag 1).
Ad 1. Tidsmæssig sammenhæng.
Vi har i første omgang ikke taget stilling til et skæ-
ringstidspunkt på anden måde, end at vi har taget udgangspunkt i selskabernes nettoren-
tebærende gæld pr. 31. december 2011. Vi har regnet på de samlede fremtidige indtægter,
der følger af den markedssimulering Incentive har foretaget på BEATE-2011 data. Vi vil
umiddelbart forvente, at stranded cost vil falde over tid, så længe anlæggene agerer un-
der hvile i sig selv princippet, men hvor meget er usikkert.
Ad 2. Tab ved modernisering.
Der skal sondres mellem tab, der opstår som følge af
modernisering og tab, der ville være opstået alligevel. Vi har ikke umiddelbart haft et
talmæssigt grundlag for at beregne, om nogle af anlæggene ville have haft tab alligevel.
Situationen kan opstå, hvis virksomhedens indtægter på varme og realistiske affaldsge-
byrer ikke giver dækning for omkostningerne.
1
Horsens Kraftvarmeværk er endvidere blevet solgt i anden halvdel af 2013, men der er ikke offentligt tilgængelig data for
transaktionen, hvilket bidrager til yderligere usikkerhed.
2 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384867_0003.png
Hvile-i-sig selv princippet taler for, at hovedparten af tab opstår ved moderniseringen.
Tab under hvile-i-sig selv er dog ikke udelukket efter ændringerne, der gør det muligt at
eksportere erhvervsaffaldet, er trådt i kraft. Hvis omkostningerne overføres på hushold-
ningsaffaldet kan det imidlertid skabe forbrugerpolitiske problemer, hvilket kan aktuali-
sere en overvejelse om strandede omkostninger og modeller til finansiering heraf. I første
omgang er det forudsat, at der ikke opstår et sådant tab, der opkræves hos forbrugerne.
En særlig problemstilling i den forbindelse er indregning af omkostninger til retablering
(nedlukningsomkostninger). Det er ikke generel praksis at affaldsforbrændingsvirksom-
hederne har opsparet midler til retableret ved overgang til anden virksomhed. En sådan
opsparing vurderes mulig inden for hvile-i-sig selv
2
. Der kan argumenteres for, at disse
omkostninger bliver en del af stranded cost på nødlidende anlæg, hvis der ikke har været
en mulighed for opsparing hertil. For Horsens og Måbjerg Kraftvarmeanlæg, er der ind-
regnet hensættelser til retableringsomkostninger, og denne problemstilling betyder der-
for formentligt mindre end for branchen i øvrigt.
I bestræbelserne på at begrænse tab, bør anlæggene søge at optimere varmesiden, her-
under indregne forrentning af eventuel indskudskapital, der omfatter både kontant ind-
skudt kapital og særlig 1981-indskudskapital
i den udstrækning det ikke er i konflikt
med affaldsvarmeprisloft og/eller indgået varmeaftale. I vores beregning (og Ea’s så vidt
vi kan bedømme) er der ikke indregnet en sådan forrentning på varmesiden. Det forud-
sætter yderligere indsigt i de nævnte selskabers aftaleforhold, at vurdere om økonomien
på varmesiden inden for rammerne af loven og indgåede aftaler, kan bidrage yderligere
til selskabernes gældsafvikling.
Ad 3. Vurdering på koncern-niveau.
Denne forudsætning vurderes umiddelbart
opfyldt. Det DONG-ejede anlæg, Måbjerg Værket, har negativ værdi (indgår med 346
mio. kr.) og har ingen datterselskaber. Hvis koncernvurderingen også går opad i koncer-
nen, og derfor omfatter hele DONG Energy, har anlægget ingen stranded cost. Sammen-
hængen mellem DONG-koncernen indtjening på andre forrentningsområder end affalds-
forbrænding og affaldsanlæg getforekommer begrænset, og vi vil umiddelbart lægge til
grund, at der alene ses på forbrændingsområdet samlet.
Ad 4. Offentlige tilskud mv.
Problemstillingen med egentlige drifts- eller anlægstil-
skud er ikke umiddelbart relevant efter vores beregningsmetode, idet vi går ud fra, at
eventuelle tilskud allerede er medgået til at reducere anlæggenes finansiering. Anlæg, der
har opnået kommunegaranti i forbindelse med lånoptagelse, kan evt. forudsættes først at
trække på kommunegarantier. Det spørgsmål må komme an på en nærmere juridisk vur-
dering. Der foreligger ikke oplysninger, om anlæggenes eventuelle kommunale garanti-
stillelse.
Ad 5. Finansiering.
Vores beregning tager i en vis udstrækning også hensyn til
falden-
de renteniveauer
idet vi har brugt en diskonteringsrente, der dels afspejler risikofri låne-
finansiering, men også et risikotillæg på anden finansiering (primært egenkapitalfinan-
siering).
Vores beregninger har indregnet en effekt fra
effektivisering
(1%-point årligt stigende op
til 10% i alt både på drift og reinvesteringer). Vi har endvidere indregnet reducerede re-
investeringer og besparelser på påvirkelige driftsomkostninger fordi der ikke opereres
med langsigtet drift for øje.
2 Generelt på affaldssiden, men dog kun indenfor de sidste 5 års levetid på varmesiden, jf. Energitilsynets praksis.
3 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384867_0004.png
Vi har forudsat uændrede varmepriser, dvs. at varmeprisen videreføres med samme ind-
tægt som i 2011. Der er to væsentlige problemstillinger i forhold hertil. For det første af-
spejles ikke, om der i medfør af varmekalkulationsreglerne opstår krav om nedsættelse af
varmepriserne, fordi den omkostningsbestemte pris er faldende (afskrivningsgrundlaget
er brugt op). For det andet afspejles ikke muligheden for lovligt at hæve varmeprisen,
hvilket er en mulighed virksomheden forudsættes at forfølge, hvis den er ved at blive
økonomisk nødlidende.
Ad 6. Opgørelsesperioden.
Ea har opgjort stranded cost for 2010 dvs. ét år. I vores
beregning ses på anlæggets samlede restlevetid med udgangspunkt i gældsfinansierin-
gen. Da alle anlæg har mindre negativ værdi end nettorentebærende gæld, har det positiv
indtjening i driftsperioden. I vores beregning tages hensyn henlæggelser idet disse forud-
sættes at medgå til at reducere lånefinansieringen.
Ad 7. Opgørelse af nettorentebærende gæld for Affaldplus (Slagelse og Næst-
ved).
Gælden i Affaldplus (Slagelse og Næstved) dækker over virksomhedens samlede
gæld, der udover forbrænding også finansierer genbrugspladser og deponi. Der foreligger
ikke offentlige oplysninger, der muliggør en opdeling af gælden på respektive aktiviteter,
og størrelsen på den medregnede gæld, er derfor sandsynligvis overvurderet, og det kan
derfor ændre konklusionen.
I tillæg til ovenstående kan det for Måbjerg Værket fremhæves, at det i dag indgår i et
selskab, der er skattepligtig, og derfor kan have et skattemæssigt afskrivningsgrundlag,
der evt. kan begrunde en mindre stranded cost.
3. Vurdering af samlet stranded cost
Vi har herunder vist de beregnede negative virksomhedsværdier sammenholdt med den
nettorentebærende gæld pr. 31. december 2011.
Negative værdier
mio. kr.
69,2
163,5
325,7
558,4
Netto-
rentebærende
gæld mio. kr.
393,1
195,7
455,1
1.043,9
Selskab
Affaldplus (Slagelse og Næstved)
Horsens Kraftvarmeværk A/S
Måbjerg Værket A/S
Total
Det kan ses af opstillingen, at anlæggene får en mindre negativ værdi end den nettoren-
tebærende gæld, hvilket med andre ord betyder, at fortsættelse af anlæggenes drift med-
fører et lavere tab end ved en lukning af virksomhedernes med det samme. Resultatet af
driften er tilsyneladende ikke stor nok til også at føre til afvikling af historisk gæld.
Med det regnegrundlag, som PwC har fået stillet til rådighed, er det vores vurdering, at
vores beregninger af mulige stranded cost, er mere kvalificeret end tidligere beregninger.
Der er således klare indikationer på, at stranded cost er mindre end tidligere vurderet.
Regnegrundlaget er dog fortsat usikkert
specielt for de tre anlæg, der efter beregnin-
gerne, er særligt problemramte. Som nævnt ovenfor, taler flere forhold for, at de reelle
stranded cost kan blive noget lavere end vi i første omgang har beregnet.
Hellerup, den 16. januar 2014
4 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384867_0005.png
Bilag 1: Uddrag af
”Peer-review af rapporten ”Vurdering af forskellige mu-
ligheder for at håndtere strandede omkostninger i affaldsforbrændingssek-
toren”” udarbejdet af
Ea Energianalyse
PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, CVR-nr. 33 77 12 31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384867_0006.png
2 af 2