Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
1376599_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juni 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Miljøudvalget har i brev af 22. maj 2014 stillet transportministeren følgende
spørgsmål (MIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Anni Mathiesen (V).
Spørgsmål nr. 433:
Hvordan påtænker regeringen at beskytte miljøet ved anlæggelsen af en even-
tuel togbro over Vejle Fjord, når denne planlægges anlagt i et fredet område
ved Vejle fjord?
Svar:
Vejdirektoratet oplyser:
”Den
nye Vejle Fjord bro reducerer rejsetiden betydeligt for de Superlyntog, der
som en del af Timemodellen skal køre mellem Odense og Aarhus. Broen giver
desuden ekstra kapacitet på en kritisk strækning ved Vejle, og danner grundlag
for prioriterede korrespondance for regionaltogstrafikken. Den ekstra baneka-
pacitet giver endvidere mulighed for op til kvarters drift i regionaltrafikken
mellem Aarhus og Esbjerg. Hertil kommer god og rettidig betjening fra Vejle St.
mod Billund med op til 3 tog i timen gennem Grejsdalen.
VVM-projektet over Vejle Fjord er kompliceret pga. landskabets udformning og
Natura-2000 områder. En problemstilling som også kendes fra en række andre
infrastrukturprojekter (Silkeborg-motorvejen m.fl.). Hvis man samtidig ønsker
en banebro til højhastighedstog med betydelige fordele for rejsetid og kapacitet
omkring Vejle Fjord, så er der begrænsninger for, hvilke linjeføringer, der kan
være. Umiddelbart opnås ovennævnte fordele ved at etablere en ny banebro i
området vest for Brejning (på sydsiden af fjorden) til området vest for Dau-
gaard (nord for fjorden), som foreslået af Trafikstyrelsen i rapporten om Tog-
fonden.
I forbindelse med VVM-undersøgelsen vil de natur- og miljømæssige interesser
bliver undersøgt nøje. Det samme gælder forholdene for de berørte borgere og
lodsejere, herunder muligheden for forlodsekspropriation og afværgeforan-
staltninger (støjskærme m.v.). Der vil være en offentlig høring i starten af
VVM-processen, og en igen i slutningen af processen. Som led i VVM-processen
vil også blive undersøgt alternative linjeføringsforslag, under hensyntagen til de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376599_0002.png
tekniske begrænsninger, der er ved anlæg af en højhastighedsbane med de giv-
ne trafikale krav”.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke