Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
1381442_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4201-00572
Den 17. juni 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 21. maj 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
426 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
udvalget.
Spørgsmål nr. 426 (alm. del)
Vil ministeren redegøre for, hvordan man implementerer
vandrammedirektivet i Slesvig-Holsten, og sammenligne dette med den
danske implementering, jf. drøftelser om samråd AB den 20. maj 2014?
Svar
Naturstyrelsen har oplyst, at Miljøministeriet i 2011 i samarbejde med
Fødevareministeriet gennemførte en sammenlignende analyse af
implementeringen af bl.a. vandrammedirektivet i Slesvig-Holsten og Danmark.
Analysen, som blev oversendt til miljøudvalget i 2011, vedlægges til orientering.
Det fremgår bl.a. af hovedkonklusionerne fra rapporten, at både Nederlandene og
Danmark har anvendt fristforlængelse til efter 2015 for alle kystvande og Slesvig
Holsten i næsten alle kystvande. Endvidere fremgår, at med vandplanerne er
Danmarks kvælstofreduktion mindre end Slesvig-Holstens men større end
Nederlandenes.
Særligt i forhold til vandløbsindsatser, som var genstand for drøftelser på samråd
AB den 20. maj 2014, har Naturstyrelsen endvidere oplyst, at styrelsen er bekendt
med, at der i Slesvig-Holsten
har været nedsat en række ”Water boards” med
medlemmer fra regioner, kommuner samt fiskeri- og landbrugsorganisationer,
som i fælleskab har udpeget vandløb og valgt virkemidler. I tilfælde af, at der ikke
har kunnet opnås enighed, har staten truffet beslutning. Dette svarer i store træk
til den proces der er igangsat for anden generations vandområdeplaner, hvor der
er nedsat vandråd der i samarbejde med kommunerne skal udarbejde forslag til
indsatsprogram.
I forhold til inddragelse af vandløb med et opland under 10 km
2
i vandplanerne,
har man i Danmark i overensstemmelse med direktivet medtaget de mindre
vandløb, som er vurderet at have betydning for opfyldelse af direktivets mål og
formål. I Slesvig-Holsten skulle der efter Naturstyrelsens kendskab kun være
medtaget vandløb, som har et opland større end 10 km
2
.
Det kan endvidere oplyses, at Slesvig Holsten tidligere har oplyst til
Naturstyrelsen, at de ikke har anvendt dræning som begrundelse for udpegning af
Miljøministeriet
Børsgade 4
1215 København K
Tlf. 72 54 60 00
Fax 33 32 22 27
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
./.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stærkt modificerede vandløb. Naturstyrelsen er imidlertid blevet bekendt med, at
Slesvig Holsten faktisk har anvendt dræning som begrundelse for udpegning af
vandløb som stærkt modificeret. I udkast til de danske vandplaner er der kun i
begrænset omfang udpeget vandløb som stærkt modificeret med begrundelse i
landbrugsmæssig dræning. Dette skyldes, at det beror på en konkret vurdering, om
den landbrugsmæssige dræning påvirkes af at gennemføre en indsats for at
tilvejebringe en god tilstand. Det forudsætter konkrete konsekvensvurderinger,
som vil foreligge i forbindelse med kommunernes konkrete planlægning af
indsatserne, og det indgår endvidere som en mulighed for kommunerne og
vandrådene at forholde sig til dette i forbindelse med det igangværende arbejde
med forslag til indsatsprogrammer og evt. indsende konkrete oplysninger til
Naturstyrelsen herom.
Det kan afslutningsvist oplyses, at i medfør af aftalen om Vækstplan for Fødevarer
er det besluttet, at der skal iværksættes et nabotjek af miljøregulering og kontrol af
primærjordbruget. Nabotjekket skal tage udgangspunkt i sammenlignelige
landområder som fx Slesvig-Holsten.
Kirsten Brosbøl
/
Mads Leth-Petersen
2