Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
MiljøudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. december 20132013-4391
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Miljøudvalget har i brev af 4. november 2013 stillet mig følgende spørgsmål 40(MIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 40:
Ministeren bedes gøre rede for, hvilke bestemmelser, grænseværdier mv., dergælder for emissioner fra lastbilers og varevognes køleanlæg og fra varmemoto-rer fra kommunale biler, der udbringer mad, samt oplyse hvorvidt og i hvilketomfang de pågældende emissionskilder kontrolleres. I fald svaret er, at de på-gældende emissionskilder ikke kontrolleres, vil ministeren da tage initiativ til atdette kan ske?Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:Der findes grundlæggende to typer køle- og varmeanlæg. Den første type afkøle- og varmeanlæg får deres energi fra en elektrisk generator monteret påkøretøjets egen motor. Det er den typiske løsning på varevogne generelt, og isærdeleshed til madudbringning.Emissioner fra køretøjets egen motor reguleres gennem EU ved de såkaldteEuronormer og administreres af Trafikstyrelsen gennem bekendtgørelse omDetailforskrifter for køretøjer. Grænseværdierne for emissionerne afhænger afde normer, som er gældende på tidspunktet for køretøjets første registrerings-dato.Biler kontrolleres ved syn med henblik på at sikre, at motoren er vedligeholdtog den forureningsbegrænsende udrustning virker korrekt. Regler om syn afkøretøjer, herunder kontrol af motor, er ligeledes fastsat af EU.Den anden type af køle- og varmeanlæg er forsynet med en egen forbræn-dingsmotor til at forsyne anlægget med strøm. Denne løsning anvendes typisktil sættevognstrailere, hvor køling eller opvarmning skal kunne ske uden ener-giforsyning fra en ekstern kilde. Dette kan eksempelvis være tilfældet ved par-kering.
Denne anden type er reguleret af miljøministeren og Miljøstyrelsen, der admi-nistrerer reglerne. Trafikstyrelsen har indhentet følgende bidrag til svar fraMiljøstyrelsen:”Køleanlæg og andre maskiner, der drives af en selvstændig motor, benzin ellerdieseldreven, kan være omfattet af regler for mobile ikke-vejgående maskinerfastsat i direktiv 97/68/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaterneslovgivning om foranstaltninger mod emission af forurenende luftarter og par-tikler fra forbrændingsmotorer til montering i mobile ikke-vejgående maskiner.Disse regler er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 367 af 2011med ændringsbekendtgørelse nr. 1199 af 2012.Mobile ikke-vejgående maskiner dækker en bred vifte af maskiner blandt andetbygge- og anlægsmateriel, lokomotiver, kompressorer, el-aggregater såsomkøle- og svejseanlæg, plæneklippere, buskryddere mv.Reglerne for deres emission kan sammenlignes med ”euronormerne”, der regu-lerer udledningen af luftforurening fra lastbiler og busser. Der er således græn-seværdier for nye motorer, der skal markedsføres på det europæiske marked tilbrug i mobile ikke-vejgående maskiner. Grænseværdierne skærpes gradvist itrin-krav med en indfasningstid på 3-6 år.Ikrafttrædelsestidspunkter og grænseværdier varierer afhængigt af motortype,motoreffekt, konstant/vekslende hastighed, og om det er til installation i die-selmotorer, benzinmotorer, motorvogne, lokomotiver eller i fartøjer (til brug påindre vandveje flodpramme o.lign.). Generelt er reguleringen af emissionskra-vene til de vejgående køretøjer nogle år forud for kravene til maskinerne.Der er ikke, på samme måde som med vejgående køretøjer, krav om periodiskesyn. De kontrolmekanismer, der eksisterer for mobile ikke-vejgående maskiner,er typegodkendelsen, inden en ny motor kan markedsføres. Den skal dermedtestes for, om den kan overholde grænseværdier, holdbarhedskrav mv.Typegodkendelsesmyndighederne kan foretage stikprøvekontroller af dissemotorer. Der har ikke været ansøgninger om typegodkendelse fra motorfabri-kanter, hvorfor denne type kontrol ikke foretages af danske myndigheder.Der er for de nyere motorer indbygget en egenkontrol kaldet OBD (On BoardDiagnostic), der har til hensigt at sikre, at det NOx begrænsende udstyr virker.Danmark har i denne henseende arbejdet for, at kravene bliver så skrappe sommuligt i disse test.Miljøstyrelsen er, som led i et forventeligt nyt forslag til forordning fra EU-Kommissionen på området i 2014, ved at etablere et partnerskab for mobileikke-vejgående maskiner. Partnerskabet har blandt andet som formål at se på
Side 2/3
effektiv dansk implementering af EU’s miljølovgivning. Et tema herunder erligeledes kontrollen med maskiner, der allerede er markedsført.”
Side 3/3
Med venlig hilsen
Pia Olsen Dyhr