Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-101-01736Den 14. maj 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 29. april 2014 stillet følgende spørgsmål nr.349 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraudvalget.Spørgsmål nr. 349 (alm. del):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. april fra Aage Boel m.fl.Ørbæk om placering og afstandskrav for biogasanlæg, jf. MIU alm. Del- bilag 319”Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Naturstyrelsen, som har oplyst følgende:”For et biogasanlæg gælder, som for andre virksomheder, at før anlæggetetableres, skal der gennemføres en VVM-proces. I nogle tilfælde er der obligatoriskVVM-pligt, hvorefter der skal udarbejdes en VVM-redegørelse. I andre tilfældeskal der gennemføres en screening, som belyser, hvorvidt anlægget kan medførevæsentlige negative miljøpåvirkninger og dermed er VVM-pligtigt. På baggrund afVVM-redegørelsen eller VVM-screeningen giver myndigheden, som typisk erkommunen, en miljøgodkendelse indeholdende vilkår, som skal sikre, atvæsentlige negative miljøpåvirkninger undgås eller reduceres. I den forbindelseindgår også en potentiel påvirkning af omkringboende især med hensyn til lugt- ogstøjgener.Der er ikke bindende krav til afstanden mellem et biogasanlæg eller andrevirksomheder og beboelse. Der er tale om vejledende afstandskrav, som erskønsmæssigt fastsat og alene udtrykker Miljøstyrelsens anbefalinger af, hvilkenafstand, der skønnes at være nødvendig mellem virksomheder og boliger, for atman kan undgå, at boliger påføres væsentlige gener, eller at virksomheden senerekan blive stillet over for nye, større miljøkrav.Hvor langt der bør være mellem et biogasanlæg og nærmeste beboelse, afhænger afindretningen af det konkrete anlæg og de vilkår, der stilles i miljøgodkendelsen.Det er derfor kommunalbestyrelsens konkrete vurdering af det enkeltebiogasanlæg, der afgør, hvor langt denne afstand skal være.Erfaringer fra eksisterende biogasanlæg, hvor afstanden til nærmeste nabo ermindre end de anbefalede afstandskrav, viser, at det ikke behøver at giveanledning til lugtgener, forudsat at anlægget drives hensigtsmæssigt og har effektivluftrensning.Aage Boel m.fl. henviser til lovgivningen for vindmøller, hvor der er fastsat enminimumsafstand til beboelse på fire gange møllens højde. Dette krav er alenefastsat ud fra hensynet til møllernes visuelle effekt. Støj m.v. fra vindmøllerreguleres ikke efter faste afstandskrav, men ud fra beregninger af om devejledende grænseværdier kan overholdes for de konkrete møller.Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Bindende afstandskrav til minkfarme, som Aage Boel m.fl. ligeledes henviser til,sidestiller minkfarme med andre husdyrbrug. For husdyrbrug gælder både noglefaste afstandskrav og de såkaldte geneafstande, som ved hjælp af lugtmodellerberegnes på grundlag af fastsatte genekriterier for lugt. For biogasanlæg fastsættesder normalt vilkår om lugt i miljøgodkendelsen, som det er op til biogasanlæggetat opfylde evt. ved hjælp af lugtrensningsanlæg.”Det er kommunerne, der har ansvaret for den fysiske planlægning og somudarbejder miljøgodkendelsen af anlæggene, herunder fastsætter vilkår for lugt ogfører tilsyn med, om vilkårene overholdes. Det er derfor naturligt, at kommunerneforetager den konkrete vurdering af de nødvendige afstandskrav, som kan varierefra sag til sag. På den baggrund mener jeg ikke, at det vil være hensigtsmæssigt, atstaten fastsætter bindende afstandskrav på området.
Kirsten Brosbøl
/
Sven Koefoed-Hansen
2