Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-4201-00556
Den 19. maj 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 14. april2014 stillet følgende spørgsmål nr.323 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraVillumChristensen (LA).Spørgsmål nr. 323 (alm. del)
Ministeren nævner i svar på MIU alm. del spm. - 160, at karakteriseringen afvandløb efterfølgende kan ændres, hvis det viser sig, at en nødvendig indsats vilhave betydelig negativ indvirkning på f.eks. dræning. Finder ministeren, at dennefremgangsmåde er den rigtige, eller er ministeren enig i, at karakterisering,analyse af konsekvenser og prioritering af indsatsen rettelig bør ske førvandplaner/vandområdeplaner udarbejdes og lægges frem? Er ministeren tilligeenig i, at karakteriseringsprocessen i henhold til vandrammedirektivet skal skeinden planerne lægges frem?Svar
Betingelserne for at udpege et vandområde som stærkt modificeret følger afvandrammedirektivets artikel 4, stk. 3. Landbrugsmæssig dræning medfører efterdirektivbestemmelsen ikke i sig selv, at et vandløb skal udpeges som stærktmodificeret, men at vandløb efter en konkret vurderingkanudpeges som stærktmodificeret. Den konkrete udpegning og begrundelsen herfor skal fremgå afvandområdeplanen og revideres hvert 6. år.I vandplanerne for 1. planperiode arbejdes ud fra et udgangspunkt om, atlandbrugsmæssig dræning ikke i sig selv medfører, at et vandløb skal udpeges somstærkt modificeret, hvilket bygger på det fra forskningsinstitutionerne bedste skøn,der kan tilvejebringes på nuværende tidspunkt.Undtagelsen til udgangspunktet erde vandløb, hvor der allerede nu, f.eks. på baggrund af høringssvar, er konkretviden og klarhed over, at en indsats vil have vidtrækkendenegative konsekvenser.For at kunne afklare, om betingelserne for en udpegning eftervandrammedirektivet er til stede, er der således behov for at have eller indhenteyderligere viden, der kan begrunde en eventuel udpegning af et vandløb somstærkt modificeret. Yderligere viden om vandløbene kan bl.a.frembringes gennemde kommunale konsekvensvurderinger, som kommunerne foretager somvandløbsmyndighed ved iværksættelse af indsatser.Den valgte administrationsmodel for virkemidler i relation til vandløb, hvor denkonkrete konsekvensberegning foretages som led i den kommunalegennemførelse, skal således bidrage til den nødvendige kvalificering af grundlagetMiljøministeriet•Børsgade 4 • 1215København KTlf.72 54 60 00 • Fax33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
for en eventuel udpegning i overensstemmelse med vandrammedirektivet og sikre,at iværksættelse af indsatser ikke vil få utilsigtede negative konsekvenser.Jeg kan endvidere oplyse om, at med den nye lov om vandplanlægning, der gælderfor 2. planperiode og frem, vil det nye koncept, hvorefter kommuner og vandrådskal bidrage med forslag konkrete vandløbsindsatser, betyde, at der vil være størremulighed for at inddrage den lokale viden i planlægningen. Kommuner og vandrådvil også få mulighed for at afgive bemærkninger til den foreløbige udpegning afkunstige og stærkt modificerede vandløb og kunne komme med konkrete forslag tilanvendelse af undtagelser. Også på den måde vil der dermed kunne opnås dennødvendige konkrete viden, der kan begrunde eventuel ændret karakterisering afkonkrete vandløbsstrækninger.Jeg kan herudover oplyse, at Naturstyrelsen tidligere har fået Kammeradvokatentil at vurdere, om Naturstyrelsens fremgangsmåde ved karakterisering af vandløbsom stærkt modificereret i 1. vandplanperiode er i uoverensstemmelse medvandrammedirektivet, hvilket Kammeradvokaten vurderede, ikke var tilfældet. Detfremgår således ikke af vandrammedirektivets bestemmelser, at medlemsstaterneforud for vedtagelsenaf vandplaner skal kunne beskrive konsekvenserne af enindsats i en så detaljeret grad, som det vil være tilfældet i forbindelse medkommunernes konkrete planlægning af indsatserne. Endvidere er det forudsat ivandrammedirektivet, at udpegningen som stærkt modificeret skal revideres hvert6. år. Baggrunden herfor er, at det i sagens natur er helt naturligt, at såfremt derkommer ny viden i forbindelse med den konkrete udmøntning af indsatser, kandet danne grundlag for en revurdering af udpegningen af vandløb.
Kirsten Brosbøl
/
Mads Leth-Petersen
2