Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
Tale til samråd
Klima-, energi- og bygningsministerensbesvarelse af samrådsspørgsmål V om DetMiljøøkonomiske Råds rapport 2014 iFolketingets Miljøpolitiske Udvalg den 3.april2014
[Kontor/afdeling][Dato]J nr. [XXX]/EnergistyrelsenJ nr. [XXX]Ref.[initialer]
Samrådsspørgsmål V
Ministrene bedes redegøre for regeringens holdning til de to første kapitler iDetMiljøøkonomiske Råds rapport om henholdsvis vedvarende energi ogressourcestrategien. Rapporten konkluderer, at den danske satsning påvedvarende energi er overambitiøs, og at de høje danske klimaambitioner gårud over konkurrenceevnen og beskæftigelsen i Danmark, samtidig med at dereducerer velstanden og giver forbrugerne for høje elpriser, samt at der ikkeerøkonomisk rationale for at øge genanvendelse af affald frem forafbrænding.Ministrene bedes i forlængelse heraf redegøre for, hvordan dennekonklusionhænger sammen med regeringens erklærede ambition om at skabevækst og arbejdspladser i Danmark bl.a. jf. regeringens vækstplan forfødevarer, derblev lanceret i december sidste år, regeringens ressourcestrategi,samt hvadde konkret vil gøre i forhold til de anbefalinger, som DetMiljøøkonomiske Råd fremlægger i rapporten.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Esben Lunde Larsen (V).
IndledningMange tak til formanden for ordet og til EsbenLunde Larsen for spørgsmålet. Jeg vil gernestarte med at sige, at der ikke er tale ombevidst sabotage af samrådet, det ville ligge os1
fjernt bevidst at sabotere et samråd. Tværtimod- det er en glimrende anledning til at komme tilbunds i denne sag, hvor jeg også glæder mig tilvia samrådet at bestyrke min opfattelse af,hvordan Venstre forholder sig til dette. Men detkommer vi tilbage til.Jeg vil gerne have lov til at sige, at den globaleopvarmning er en realitet, og klimaudfordringenkræver en grøn omstilling af vores samfund.Videnskaben fortæller os, at vi skal sætteambitiøse klimamål for at holde os på den rettekurs. Der er bred enighed på tværs afFolketinget om klimaproblemets betydning,herunder tilslutning til 2 gradersmålsætningen.Det understreges også af dennyligt offentliggjorte rapport fra IPPC omkonsekvenserne af klimaændringer. Medudbygningen af vedvarende energi ogenmålsætning om 40 procent reduktion afudledningen af klimagasser i 2020 er vi på rettevej mod EU's mål om 80-95 procent reduktion i2050 i forhold til 1990 – men vi overstyrerbestemt ikke.Fokus på VE ikke overambitiøsRegeringens fokus på VE er således ikkeoverambitiøs, mennødvendig.IPCC’s tograders mål kan ikke nås, hvis allefølger DMØR’s anbefalinger, og venter på en2
automatisk modning af VE teknologierne.Teknologimodning sker ikke af sig selv. Måletkan kun nås ved en gennemgribendeomlægning af energisystemet, og det sker bådeaf klimapolitiske, energipolitiske ogforsyningssikkerhedsmæssige hensyn. Medstadig større andel af VE vil vi også på langtsigt gøre os uafhængige af energiforsyning fraustabile regioner. Her tænker jeg eksempelvispå den aktuelle politiske situation på Krim.Danmark er i front på VE området. Et bidrag fraDanmark og andre lande om, at omstillingenfaktisk kan lade sig gøre, vil kunne påvirke FN’sklimaforhandlinger. Det vil også påvirkeeksporten af konkrete erfaringer medindpasning af store mængder vindkraft, affaldog biomasse i energisystemet.Vækst og arbejdspladserOmkostningseffektivitetDet er afgørende for regeringen, at energi- ogklimapolitikken samtidig lægger vægt påomkostningseffektivitet, så omstillingen sker isamspil med regeringens vækstambitioner.Her er det centralt at have vejen mod detlangsigtede mål om fossilfrihed for øje. Det ernødvendigt at hjælpe markedet på vej ved athave troværdige mellemmål, så vi ikke står overfor en uoverskuelig opgave om 20-30 år. Det3
skyldes bl.a. de lange levetider på investeringeri energisystemet, både på forsyningskapacitetog infrastruktur, og betydelige skalaeffekter,som stiller store krav til koordinering og klare ogtroværdige sigtelinjer for aktørerne.Med sådanne mellemmål fremmesmulighederne for planlægning og enomkostningseffektiv omstilling afenergisektoren. Her er blandt andetenergiaftalen et element.Vækst og arbejdspladserEnergiaftalen vil medføre ganske omfattendeinvesteringer i energisektoren. Frem til 2020skønnes aftalen at medføre investeringer på90-150 mia. kr., og mange af disse i VE. Disseinvesteringer vil skabe mange nye jobs iDanmark.Samtidig vil udbygningen med VE fremmedansk innovation og forbedre danskevirksomheders position på det globale markedfor grønne energiteknologier. Den grønneomstilling af det danske samfund erpå denmåde med til at understøtte udviklingen af endansk industri, der årligt producerer ogeksporterer grønne produkter for et størremilliardbeløb.
4
Siden 2000 er den danske eksport af grønenergiteknologi mere end tredoblet og haroplevet en vækst, der er markant større endeksporten af energiteknologier relateret til fossilenergiproduktion.PSORegeringen er klar over, at omkostningerne tilPSO, der bl.a. finansierer udgifter i forbindelsemed VE udbygningen, kan belasteelintensive,konkurrenceudsatte erhverv.Denne problemstilling indgår som et væsentligtelement i den afgifts- og tilskudsanalyse, somer aftalt i Energiaftalen fra 2012, og hvorforskellige alternative modeller analyseres.
DMØR’s anbefalingerDMØRs har stillet forslag om afskaffelse af VEtilskud og om at genoverveje de kommendehavmølleparker Kriegers Flak og Horns Rev 3.En aflysning af havvindmølleparkerne vilmedføre en opbremsning og reduktion af VEudbygningen. Det vil øge udfordringerne med atsikre omstilling til en fossilfri energisektor, idetvi efterfølgende må speede op for VE-udbygningen, når vi så kommer længere frem itiden. Herudover er udbudsprocessen forhavmølleparkerne fremskreden, og det vil5
alvorligt svække tilliden til dansk energipolitikblandt investorer, hvis der rejses usikkerhed omdem. Rejses der usikkerhed vil investorernetage sig betalt i form af en øgetrisikopræmie.Herudover kan det undre, atDMØR’s har denne anbefaling, når de mener,Danmark ikke kan efterleve EU 2020-målet om30 % vedvarende energi, hvis anbefalingen omaflysning af de to havvindmølleparker følges.Altså, Danmark vil ikke kunne nå, ift.fremskrivningerne, vores mål i 2020, som EUhar aftalt på 30 %, hvis vi gør, som DetMiljøøkonomiske Råd anbefaler.En stop-go politik inden for VE vil svække VEindustriens rammevilkår og øge priserne. Der ertværtimod brug for en stabil og gradvis grønomstilling, ikke en opbremsning. Der er brug forat gøre sig erfaringer med konkreteinvesteringer for at fremme en teknologiskudvikling. Og ikke basere sig på håb om, at denkommer af sig selv.Venstre og det meste af Folketinget bakker opom den danske energipolitik. Det blev senestbekræftet i tirsdag af Venstres energiordførerLars Christian Lilleholt, da vi fremsatteklimaloven. Venstre bakker dermed op blandtandet om havvindmøllerparkerne og herunderaltså spørgeren Esben Lunde Larsen.Eller gørhan? Det er interessant for mig at se, hvor Vegentlig står i denne sag, om mangrundlæggende mener som Det6
Miljøøkonomiske Råd, eller om man mener,som partiet Venstre også har stemt for iFolketinget og udtalt sig om for nylig.Jeg håber, at denne redegørelse er med til atbesvare samrådsspørgsmålet, og jeg glædermig til den efterfølgende drøftelse, hvor vi kankommme dybere ind i sagerne.Dermed vil jeg også takke for ordet, som jeg nuvil give videre til miljøministeren.
7