Folketingets Miljøudvalg har i brev af 12. marts 2014 stillet følgende spørgsmål nr.225 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PrebenBang Henriksen (Preben Bang Henriksen).Spørgsmål nr. 225 (alm. del)
Den 1. januar 2015 skal skibe, der sejler på Nord- og Østersøen reduceresvovludledningen med 90 %. Hvordan vil ministeren sikre en effektiv kontrol oghåndhævelse heraf, og hvilke midler er afsat hertil? Hvordan har ministeren sikretsig, at der i andre lande håndhæves samme kontrolniveau som i Danmark, idetdet må forventes, at forskelle i kontrolniveau naturligvis vil betyde, at det landmed den mest effektive kontrol næppe vil modtage anløb?Svar
Miljøstyrelsen har oplyst, at Søfartsstyrelsen allerede i dag fører tilsyn med degældende svovlregler på vegne af Miljøstyrelsen, og denne kontrolindsats vilfortsætte i 2015.Tilsynet finder sted på både danske og udenlandske skibe, der anløber i danskhavn, og består dels i kontrol af dokumenter, idet skibene er forpligtiget til atkunne dokumentere at de anvender det lovpligtige brændstof, dels ved udtagningaf olieprøver. Dokumentkontrol finder sted ca. 500 gange årligt (2/3 påudenlandske skibe og 1/3 på danske skibe), og der udtages årligt 70-75 olieprøver.Ifølge Danmarks Statistik var der i 2012 knap 17.000 havneanløb af last- ogkrydstogtskibe i de større danske havne, heraf ca. 5000 danske. Mange skibeanløber imidlertid en dansk havn flere gange på et år, så antallet af individuelleskibe må antages at være væsentlig mindre. Passagerskibe og færger havdeomtrent 500.000 havneanløb i 2012. Dette dækker bl.a. over et stort antal mindrefærger, der sejler mange ture hver dag.På nuværende tidspunkt er der afsat omkring 200.000 kr. årligt til kontrol medsvovlindholdet i skibsbrændstoffer. Beløbet dækker dels Søfartsstyrelsens bistandtil kontrol af dokumenter og udtagning af olieprøver, og dels til analyse afolieprøver.Danmark har stor fokus på at sikre en effektiv håndhævelse og arbejder i relevanteinternationale fora, herunder bl.a. HELCOM og EU aktivt for en styrkelse af detinternationale samarbejde om håndhævelse af svovlreglerne. De nye svovlreglergiver EU-kommissionen ret at stille krav til hyppigheden af medlemsstaternesudtagning af olieprøver.