Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-401-01115Den 31. marts 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 10. marts 2014 stillet følgende spørgsmål nr.222 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ErlingBonnesen (V).
Spørgsmål nr. 222 (alm. del)
Vil ministeren redegøre for overvejelserne i forbindelse med sænkningen af dengamle færge "Ærøsund", så den kan anvendes som kunstigt rev og dermed sommekka for dyre- og planteliv i det sydfynske øhav og til glæde og gavn for bl.a. ogtil styrkelse af turismen (jf. omtale i Fyns Amts Avis, lørdag den 8. marts 2014,forsiden og s. 6-7)?Svar
Kystdirektoratet har oplyst mig følgende, som jeg kan henholde mig til:”I forbindelse med afgørelsen er det indgået i overvejelserne, at skibsfartøjer oglignende ikke er naturligt hjemmehørende på havbunden. Skibe befinder sig undersejlads i havets overflade, og et skib, der ikke længere er tjenligt til sejlads, huggesunder normale omstændigheder op.Det er endvidere vurderet, at der ikkeumiddelbart er behov for at etablere kunstige skibsvrag til rekreativ dykning, idetder i de danske farvande allerede findes mange skibsvrag, som er opstået ved, atskibe under sejlads er kommet ud for en ulykke og sunket. Der er således alleredeen mængde eksisterende, naturlige skibsvrag, som kan udnyttes til rekreativdykning.Endelig er der lagt betydelig vægt på de miljømæssige aspekter, særligtrisikoen for, at havmiljøet tilføres bly.”Derudover har Naturstyrelsen oplyst mig følgende, som jeg kan henholde mig til:”I forbindelse med behandlingen af høringen fra Kystdirektoratet om denpågældende sag indhentede Naturstyrelsen bidrag fra Miljøstyrelsen vedr.affaldsspørgsmålet. Miljøstyrelsen vurderede, at der var tale om affald, og detderfor var at foretrække, at færgen omsmeltes, og metallet genanvendes. Formelter kommunen affaldsmyndighed og træffer beslutning om, hvorvidt færgen eraffald.Naturstyrelsen vurderede desuden, at sænkning af færgen muligvis vil øgeartsdiversiteten i nærområdet omkring skibet. Desuden fremgik det af enmiljøoprensningsplan, atved sænkning af færgen vil det marine miljø tilføres enøget mængde bly. Den bedste miljømæssige løsning blev således vurderet at være,at færgen genanvendes, fx ved at metallet omsmeltes og anvendes til produktion afnyt metal.”
Kirsten Brosbøl
/
Helle Pilsgaard
Miljøministeriet•Børsgade 4 • 1215København KTlf.72 54 60 00 • Fax33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk