Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
1353143_0001.png
1353143_0002.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. 001-10829Den 1. april 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 5. marts 2014 stillet følgende spørgsmål nr.198 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PerClausen (EL).

Spørgsmål nr. 198 (alm. del)

Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete konsekvenser de nye regler forgodkendelse af minkfarme får for naboerne og for minkproducenterne?

Svar

Indledningsvis skal jeg præcisere, at der ikke er tale om nye regler, men om nyefaktiske oplysninger om gener fra minkfarme til brug for kommunernesberegninger af afstandskrav til minkfarme.De konkrete konsekvenser vil afhænge af de konkrete sager i forhold til denkonkrete placering af minkhaller og naboer samt forhold som f.eks. vindretning ogandre husdyrbrug i nærheden.Miljøstyrelsen har orienteret om konsekvenserne på styrelsens hjemmeside.Konsekvenserne er illustreret i nedenstående tabel, hvor der for fire forskelligestørrelser af farme angives de nødvendige geneafstande.Oversigt over afstandskrav i meter ved den nuværende regulering suppleret medanvendelse af de nye lugtdata:Antal

Nuværende faste

Den beregnede nødvendige geneafstand ud fra

årstæver

afstandskrav

(regnes

de foreløbig testresultater på 7 OU e/s

(regnesfra ”hjørne til ”hjørne”som en gennemsnitsafstand fra alle minkhallerne tilimellem nærmeste halnærmeste nabo/by)og nabo/by)NaboByzone o.lign.NaboByzone1.000

100

200

45

94

(100 fra hjørne til hjørne(200fra hjørne til hjørnemest begrænsende)mest begrænsende)2.000

100

200

81

168

(100 fra hjørne til hjørne(200fra hjørne til hjørnemest begrænsende)mest begrænsende)4.000

100

200

123

325

Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
8.000

100

200

192

564

Hidtil har det faste afstandskrav som hovedregel været eneste afstandskrav. Detfaste afstandskrav vil fortsat være gældende, men det er nu blevet suppleret af detberegnede afstandskrav på baggrund af de foreløbige testresultater. I en konkretsag vil det mest begrænsende af henholdsvis det faste og det beregnedeafstandskrav gælde. I de typetilfælde, der er fremstillet i tabellen ovenfor, vil defaste afstandskrav være mest begrænsende i forhold til de to første situationer,men der vil blive tale om skærpede afstande i de to sidste. Konsekvensen i dissetilfælde vil være, at der som udgangspunkt kun kan ske udvidelser væk fra naboerog byzone, og såfremt det ikke kan lade sig gøre, kan udvidelser ikke ske.For yderligere oplysninger kan jeg henvise til husdyrvejledningen, der findes påMiljøstyrelsens hjemmeside.
Kirsten Brosbøl
/
Claus Torp
2