Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
1342929_0001.png
1342929_0002.png
1342929_0003.png
MiljøudvalgetChristiansborg1240 København K
Miljøudvalget har i brev af 24. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål 168MIUalm. del, stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 168"Ministeren bedes redegøre for, hvordan en kommune skal sikre sig at naboer tæt pånybyggeri bliver hørt? Er det nok, at en kommune skriver det på deres hjemmeside,eller skal det offentliggøres andre steder samt redegøre for reglerne i sin helhed?"SvarI henhold til byggeloven er kommunalbestyrelsen i den enkelte kommunebygningsmyndighed. Det betyder, at det er kommunen, der træffer konkreteafgørelser i byggesager. Det kan være afgørelser om fx meddelelse afbyggetilladelse, udstedelse af påbud etc.Kommunerne er som følge af deres status som afgørelsesmyndighed underlagtforvaltningslovens regler. Kommunerne har således ansvaret for, at den nødvendigeforberedelse af en sag finder sted, før der træffes en afgørelse.Reglerne om partshøring af en sags parter er udførligt reguleret i forvaltningsloven oggennem almindelige forvaltningsretlige principper om god forvaltningsskik.Byggelovgivningen indeholder som udgangspunkt ikke særlige regler om partshøringi forbindelse med byggesager, hvorfor partshøring, herunder høring af naboer, vedopførelse af nybyggeri reguleres af forvaltningslovens regler.Efter forvaltningsloven skal der ske partshøring af de personer, som har partsstatus. Ihenhold til de forvaltningsretlige principper skal borgeren for at opnå partsstatus haveen væsentlig og individuel retlig interesse i en sag. Dette betyder, at såfremt enafgrænset kreds af borgere bliver mere intensivt berørt af en afgørelse end andreborgere, vil de som udgangspunkt have partsstatus.Om naboer til nybyggeri vil have partsstatus vil således altid bero på en konkretvurdering i forhold til det konkrete byggeri, der opføres. Hvis nybyggeriet kanmedføre indbliksgener, skyggegener eller lignende, vil naboerne oftest være parter ibyggesagen, og kommunen vil dermed skulle foretage partshøring af naboen, indender meddeles byggetilladelse.
Ministeren7. marts 2014J nr. 2014-588
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Den borger, som kommunen ønsker at partshøre, skal af kommunen gøres bekendtmed muligheden for at fremkomme med en udtalelse til den pågældende sag. Dettekan ikke ske ved en offentliggørelse på kommunens hjemmeside.Byggeloven indeholder dog en særlig regel om høring af naboer. Byggelovens § 22,stk. 2, bestemmer således, at hvis kommunen i forbindelse med meddelelse afbyggetilladelse dispenserer fra de bebyggelsesregulerende forhold, der er fastsatmed henblik på at varetage naboernes interesser, skal kommunen oplyse naboernetil den pågældende ejendom om projektet og give naboerne en frist på 2 uger for atfremkomme med bemærkninger. Dette gælder dog ikke, hvis kommunen i denkonkrete sag skønner, at dispensation er uden større betydning for de pågældendenaboer.Opførelse af ny bebyggelse kan også være omfattet af planlovens bestemmelser,hvis der foreligger en lokalplan for området, eller hvis nybyggeriet skal have enlandzonetilladelse,indendetopføres.PlanlovgivningenadministreresafNaturstyrelsen, som oplyser følgende:”Der er i planloven flere bestemmelser, der sikrer, at naboer skal høres ved opførelseaf nybyggeri. Planlovens regler om nabohøring finder som udgangspunkt anvendelsei følgende situationer:1. Når der opføres nyt byggeri i landzone.2. Når opførelse af nyt byggeri kræver dispensation fra en eksisterendelokalplan.3. Når der vedtages en ny lokalplan, der giver en ret til at opføre et nyt byggeri.Ad 1)En kommune kan efter planlovens § 35, stk. 4, først meddele en landzonetilladelse,når der er forløbet 2 uger efter, at kommunen har givet skriftlig orientering omansøgningen til naboerne til den pågældende ejendom. Dette gælder dog ikke, hvisdet ansøgte efter kommunalbestyrelsens skøn er af underordnet betydning. Der erikke krav om, at en sådan orientering offentliggøres.Ad 2)En kommune kan efter planlovens § 20, stk. 1, nr. 2, først meddele dispensation fraen lokalplan, når der er forløbet 2 uger efter, at kommunalbestyrelsen har givetskriftlig orientering om ansøgningen til bl.a. naboerne til den omhandlede ejendom.Orienteringen skal indeholde oplysning om, at bemærkninger kan fremsendes tilkommunen inden 2 uger. Der gælder enkelte undtagelser til dette orienteringskrav,bl.a. hvis en orientering efter kommunalbestyrelsens skøn er af underordnetbetydning for naboerne. Der er ikke krav om, at denne orientering offentliggøres.Ad 3)Når en kommune har vedtaget et planforslag offentliggøres dette, og der fastsættesen frist på 8 uger for fremsættelse af indsigelser mv. mod planforslaget. Denneoffentliggørelse kan efter planlovens § 24, stk. 1 udelukkende ske digitalt.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 3
Efter planlovens § 26, stk. 1, skal kommunen samtidig med offentliggørelsen af etlokalplanforslaggive skriftlig underretning til bl.a. ejerne af de ejendomme, der eromfattet af forslaget samt ejerne af de ejendomme, der ligger uden for forslagetsgyldighedsområde, i det omfang forslaget efter kommunens skøn har væsentligbetydning for dem. Der kan være situationer, hvor disse ejere skal høres igen vedden endelige vedtagelse af planen.”
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen