Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-401-01098Den 20. marts 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 21. februar 2014 stillet følgende spørgsmålnr. 160 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraudvalget.
Spørgsmål nr. 160 (alm. del)
Vil ministeren kommentere materialet fra Landbrug & Fødevarers foretræde forMiljøudvalget den 20. februar 2014, jf. MIU alm. del - bilag 160?Svar
VandløbJeg lægger til grund, at Landbrug & Fødevarers materiale henviser til 1.generations vandplaner, som omfatter ca. 22.000 km vandløb. I forbindelse medden netop offentliggjorte basisanalyse er antallet af km vandløb, der foreløbigt ermålsat, reduceret til 19.000 km baseret på en vurdering af vandløbenesnaturværdi. Jeg er ikke enig i, at der finder overimplementering sted i forbindelsemed afgrænsning og udpegning af vandløb samt fastsættelse af indsatser for disse ide danske vandplaner.I vandplanerne er medtaget vandløb beliggende i oplande større end 10 km2samtvandløb beliggende i oplande mindre end 10 km2, hvis de har betydning i forholdtil vandrammedirektivets formål og mål. I Danmark findes mange mindrevandløb, og flere af dem har stor naturværdi. F.eks. er mange mindre vandløbvigtige for en god fiskebestand i større vandløb, da de fungerer som gyde- ogopvækstvand for fisk. I Danmark har man derfor valgt at medtage vissevandområder med et afstrømningsområde på mindre end 10 km2i vandplanernefor på den måde netop at indfri direktivets mål og formål.Grundprincippet i vandrammedirektivet er, at et vandløb ikke udpeges som stærktmodificeret, hvis det kan opnå miljømålet om god økologisk tilstand, uden dettehar betydelige negative indvirkninger på miljøet generelt eller visse menneskeligeudviklingsaktiviteter. Dette princip ligger til grund for udpegningen af stærktmodificerede vandløb i vandplanerne. Skulle efterfølgende nærmerekonsekvensvurderinger vise, at en given indsats for at nå miljømålet om godøkologisk tilstand vil have betydelig negativ indvirkning på eksempelvis dræning aflandbrugsjord og være uforholdsmæssigt omkostningsfuld, vil indsatsen ikke blivegennemført i den påtænkte form. Jeg vil i den forbindelse nævne, at de vandråd,der etableres dette forår, får mulighed for at afgive bemærkninger om
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
bl.a. udpegning af kunstige og stærkt modificerede vandløb og konkrete forslag tilanvendelse af undtagelser.Den valgte administrationsmodel for virkemidler i relation til vandløb, hvor ennærmere konkret konsekvensberegning af indsatserne foretages som led i denkommunale gennemførelse, er i overensstemmelse med direktivet.For så vidt angår finansieringen af vandløbsindsatsen er jeg opmærksom på, at vimed introduktionen af flere kvalitetselementer i 2. generation vandområdeplanerstår foran en omfangsrig opgave med at sikre god økologisk tilstand i voresvandløb. Det kan derfor også vise sig nødvendigt i overensstemmelse medvandrammedirektivets undtagelsesbestemmelser at lempe miljømål, såfremtopgaven måtte blive uforholdsmæssigt omkostningsfuld.KystvandeAllerede med den tidligere regerings Grøn Vækst aftaler blev der besluttet enkvælstofindsats for at forbedre tilstanden i de danske kystvande. Den indsats ervidereført i de forslag til vandplaner, der netop har været i fornyet offentlig høring.Den nyligt offentliggjorte basisanalyse viser, at tilstanden i kystvandene er i svagbedring, men at tilstanden for 95 % af de tilstandsvurderede kystvande ikkeopfylder målet om god økologisk tilstand. Der er derfor fortsat brug for enkvælstofindsats for at opfylde dette mål.Den gode nyhed er, at der over en årrække er sket en reduktion i den landbaseredetilførsel af kvælstof til kystvandene. Dette skyldes bl.a. aftalerne om vandmiljø-planerne, og at dele af vandplanindsatserne nu begynder at have en effekt. Jegmener dog fortsat, at der er brug for at få de resterende kvælstofindsatser ivandplanerne gennemført, hvilket basisanalysen i øvrigt også bekræfter.Virkemidlerne i vandplanerne blev fastlagt af den tidligere regering i forbindelsemed Grøn Vækst aftalerne. Der blev valgt de virkemidler, som var mestomkostningseffektive, baseret på sektorforskernes vurdering af virkemidlerneseffekt og omkostninger. Virkemidlernes effekter er i øvrigt senest revurderet afAarhus Universitet i 2013.Danmark er blevet meget forsinket med de første vandplaner. Danmark skalimidlertid leve op til sine forpligtelser efter vandrammedirektivet, og det vil ikkevære i overensstemmelse med vandrammedirektivet at udelade gennemførelsen af1. generations vandplaner og gå direkte videre til planerne for næstevandplanperiode.Sammenfattende mener jeg derfor fortsat, at der er behov for at få få forbedrettilstanden i vandløb, søer, kystvande og grundvand.
Kirsten Brosbøl
/
Thomas Bruun Jessen
2