Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
1337275_0001.png
1337275_0002.png
1337275_0003.png
1337275_0004.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. 001-1061020. februar 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 24. januar 2014 stillet følgende spørgsmålnr. [113] (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraFolketingets Miljøudvalg.

Spørgsmål nr. 113 (alm. del)

I 2010 udarbejdede Regeringens Akvakulturudvalg en rapport, der gav en rækkeanbefalinger til en bæredygtig udvikling af dansk akvakultur. Vil ministreneoplyse, hvordan der er fulgt op på disse anbefalinger?

Svar

Spørgsmålet er stillet til fødevareministeren og mig i fælleskab, og jeg har aftaltmed fødevareministeren, at jeg besvarer spørgsmålet på vegne af os begge. Jeg harforelagt spørgsmålet for NaturErhvervstyrelsen og Miljøstyrelsen, som har oplystfølgende, hvortil jeg kan henholde mig:Nedenstående tabel er en oversigt over Akvakulturudvalgets anbefalinger, og hvadMiljøministeriet og Fødevareministeriet har oplyst, at der er iværksat af tiltag somfølge af Akvakulturudvalgets anbefalinger.1. Overordnet mål og strategiUdvalgets overordnede anbefaling er,at akvakulturen fremover reguleresgennem en resultatbaseret forvaltning,hvor målfastsættelsen og kontrollensker direkte på udledningerne.2. Etablering af omsætteligemiljøkvoterTiltag: Miljøstyrelsen har udarbejdet enbekendtgørelse med mulighed forudleder baseret regulering forferskvandsdambrug i 2012.
Tiltag: Omsættelige kvælstofkvoter iakvakulturerhvervet skal ses isammenhæng med øvrige overvejelserom etablering afkvælstofkvoteordnigner. Der arbejdesikke på nuværende tidspunkt medkonkrete planer for etkvotehandelssystem for kvælstof.Tiltag:-Tilladelser skal gives indenforrammerne af regionsplanerne og
3. Udledningskontrol: Vandplanerne vilsætte rammerne og vandkvalitetskravskal overholdes
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
- 3.a. Regeloverholdelse,dokumentation og sanktioner- 3.b. BAT:- 3.c. Frivillighed og regulering efterhidtidige principper-
senere indenfor rammerne afvandplanerne, når disse ervedtaget.Miljøstyrelsen har ibekendtgørelsen forferskvandsdambrug indarbejdetskærpede regler fordokumentation og kontrol.BAT (bedste tilgængelige teknik)niveauet er opdateret idambrugsbekendtgørelsen ogMiljøstyrelsen har i samarbejdemed Nordisk Ministerrådudarbejdet en rapport om nyesteBAT teknologier iakvakulturerhvervet i de nordiskelande
-
Miljøstyrelsen har givet mulighed foren midlertidig overgangsperiode fornogle anlægstyper4. Ny forvaltningsmodel,regelforenkling, inddragelse af dennyeste viden og miljøgodkendelse afalle anlægTiltag: Forvaltningsmodellen er ændretfor dambrug med en opdatering afnyeste viden og regelforenkling.Miljøstyrelsen opdaterer løbendebekendtgørelser, vejledning og FAQ’ermed mere for at anvende den nyesteviden indenfor akvakulturforskning.Tiltag: Der er skabt et forbedretadministrationsgrundlag, der skal sikreoverholdelse af miljøkvalitetskrav ogkumulative udledninger samttilhørende vejledning ogberegningssystem.Tiltag: Der er nedsat en tværministerielarbejdsgruppe, der skal se påmuligheden forhavbrugszoneplanlægning.Tiltag: Der er i det foreliggende udkasttil vandplaner fra første planperiodeudpeget en række spærringer, som skalfjernes mhp. at skabe faunapassage.Tiltag: Der er sket en vurdering afadministrationen afakvakulturområdet.Her blev det vurderet, at staten var denrette administrative myndighed foranlæg til havs (uden for 1 sømil frakystlinjen). Staten er nugodkendelsesmyndighed for disse.
5. Forbedret reguleringsgrundlag formedicin og hjælpestoffer
6. Placeringsprincipper
7. Fjernelse afspærringer/opstemninger og sikring afreel fri faunapassage
8. Placering af administration
2
9. Havbrug og udvikling/kompensation
Tiltag: Der arbejdes på en forbedretgodkendelsesvejledning herunder etafsnit om regler forkompensationsopdræt.Der arbejdes med zoneplanlægning affremtidige havbrug i danske farvande.Der arbejdes med en reduktion af brugaf medicin og hjælpestoffer.Bedre grundlag for anvendelse af BAT(bedste tilgængelige teknik) eretableret.
10. Innovation og forskning
Tiltag: Der er afsat betydelige midler tilforskning og innovation påakvakulturområdet under bl.a. EU’sFiskeriudviklingsprogram Grøn Vækst-aftalen, Grønt Udviklings- ogDemonstrationsprojekt (GUDP) og DetStrategiske Forskningsråd.Der fokuseres på optimering i dambrugog havbrug både hvad angårproduktion og miljø.
11. Certificering
Tiltag: Miljøstyrelsen har deltaget iWWF´s arbejde med at etablere etverdensomspændendecertificeringssystem påakvakulturprodukter, herunder ensåkaldt ørredstandard.Standarden er nu en realitet og gårunder navnet ASC (AquacultureStewardship Council)
Ud over ovenstående tiltag er miljøministeriet og fødevareministeriet også i gangmed at udarbejde en ny national Akvakulturstrategi gældende for perioden 2014-2020. Formålet med strategien er at anvise retning for en bæredygtig udvikling afakvakultursektoren i Danmark frem mod 2020. Udviklingen skal opnås ved enøget ressourceeffektivitet og forbedret konkurrenceevne i sektoren, som både vilskabe værdi, vækst og arbejdspladser.
Kirsten Brosbøl
/
Lars Hindkjær
3
4