Ligestillingsudvalget 2013-14
LIU Alm.del
Offentligt
1385564_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 30. juni 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: sewi
Under henvisning til Folketingets Ligestillingsudvalgs brev af 4. juni
2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 30 (LIU alm. del).
Sagsnr. 2014-5237
Spørgsmål nr. 30:
Ministeren bedes som opfølgning på samråd i Folketingets Ligestillingsud-
valg den 2. juni 2014 vedrørende særregler for mandlige pædagoger, jf. LIU
alm. del - samrådsspm. G og H oplyse, hvilke kommuner, der har iværksat
initiativer for at tiltrække mandlige pædagoger, herunder redegøre nærmere
for de konkrete initiativer samt oplyse, om der arbejdes for, at tilsvarende
initiativer iværksættes i andre kommuner?
Svar:
Ministeriet for Ligestilling og Kirke annoncerede i oktober 2013 Puljen til
fremme af mangfoldighed og flere mandlige pædagoger i daginstitutioner.
Puljen retter sig mod kommuner med tilhørende daginstitutioner og blev
udarbejdet i samarbejde med BUPL.
Formålet med puljen er blandt andet, at pilotprojekterne i løbet af det næste
halvandet år skaber viden og erfaringer, som kan spredes til andre kommu-
ner og daginstitutioner.
Ved udmøntningen af puljen blev der givet støtte til projekter i fem kommu-
ner. Projekterne skal være afsluttet inden udgangen af 2015. Der blev tildelt i
alt 1.519.525 kroner i støtte.
Følgende projekter modtog støtte:
1. Hjørring Kommune: Skovmænd
Udgangspunktet for projektet er undersøgelser, der peger på, at naturbør-
nehaver tiltrækker og fastholder mandlige medarbejdere. Kommunen vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
derfor etablere en profilinstitution med fokus på aktiviteter i natur og skov.
Projektet omfatter tre daginstitutioner, som skal arbejde med styrken i mand-
lige værdier i mødet med børnene og i børnenes udvikling. Projektet har
fokus på den pædagogiske faglighed og fagidentitet. Der vil endvidere blive
arbejdet med at etablere samarbejder/partnerskaber med fx rollespilsfor-
eninger, naturvejledere, musikskoler og kunstnere.
2. Aalborg Kommune: En mand for enhver pris
Aalborg Kommune, har ca. 4 pct. mandlige pædagoger i daginstitutionerne
for de 0-6 årige. Der er endvidere en tendens til, at mændene søger de
samme institutioner; institutioner, som typisk har en stærk fagprofil. På bag-
grund af undersøgelser af de mandlige pædagogers grunde til at søge eller
ikke søge ansættelse i daginstitutioner vil projektet bl.a. arbejde med rekrut-
tering, fysisk indretning og kultur i forbindelse med opførelsen af en helt ny
institution til 80 børn i 2015. Der vil endvidere blive arbejdet med kulturen og
værdierne i institutioner generelt bl.a. gennem jobrotation, "lej en mand" mv.
3.
Skanderborg Kommune: Mangfoldighed i Skanderborg Vest - Jeg gør
det samme, bare på en lidt anden måde.
Skanderborg kommune vil arbejde med 4 daginstitutioner i Skanderborg
Vest, hvor 8 ud af 70 medarbejdere i dag er mænd. Projektet vil blandt andet
målrette kommunikationen i forbindelse med jobopslag og rekruttering, så
faglighed og muligheder i arbejdet i daginstitutioner tydeliggøres for mandli-
ge pædagoger. Der etableres et rekrutteringsnetværk for at skabe en brede-
re kontaktflade til potentielle ansøgere. Der vil endvidere blive arbejdet med
generelt at fremme mangfoldighed og nytænkning blandt medarbejdere og
ledere på institutionerne. Endelig sættes der fokus på, at børnene i instituti-
onerne kan spejle sig i forskellige aktivitetsformer og rollemodeller.
4. Fredensborg Kommune: Et attraktivt arbejdsfelt for alle - pædagogisk
professionalisme som rekrutterings- og fastholdelsesstrategi
Fredensborg Kommune tager udgangspunkt i Børnehusene i Kokkedal, hvor
7 ud af 95 medarbejdere er mænd. Projektet vil bygge på udvikling af en
fælles professionsidentitet, der i højere grad skal være defineret af mål,
kompetence og viden, for derigennem at øge appellen til mænd. Der vil end-
videre blive arbejdet med rekruttering, fastholdelse, introduktions- og praktik-
forløb, der har fokus på kønsperspektivet. Endelig sættes der fokus på,
hvordan organiseringen kan bidrage til at tiltrække og fastholde mænd, bl.a.
gennem forsøg med at samle mændene på stuer.
5. Hørsholm Kommune: Mangfoldighedens arkitektur
Hørsholm Kommune vil sammen med TNS Gallup arbejde med, hvordan
man gennem nudging (adfærdsarkitektur/-innovation), kan arbejde med at
tiltrække og fastholde flere mandlige pædagoger samt fremme en mere
mangfoldig/maskulin kultur i konkrete udvalgte institutioner. Projektet vil
udvikle en række små tiltag, der skal få medarbejdere og leder til at under-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
støtte en mere mangfoldig institutionskultur, også når de mandlige pædago-
ger er fraværende eller i mindretal. Nudging skal i dette projekt ses som et
"lille kærligt skub", der fremmer en handlings- og oplevelsesmæssig diversi-
tet blandt børn og pædagoger.
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har i forbin-
delse med besvarelse af dette spørgsmål tillige anmodet KL om bidrag. KL
har oplyst følgende:
”KL er ikke bekendt med, hvilke kommuner der har iværksat initiativer for at
tiltrække mandlige pædagoger
ud over de kommuner, som har iværksat
initiativer i tilknytning til ministeriets pulje til fremme af mangfoldighed og
flere mandlige pædagoger i dagsinstitutioner.”
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har i forbin-
delse med besvarelse af dette spørgsmål også anmodet landsforbundet
BUPL om bidrag. BUPL har bl.a. oplyst følgende:
”Der er fem kommuner, som konkret er i gang med
udviklingsprojekter, med
det formål at tiltrække og fastholde mandlige pædagoger på 0-6 årsområdet.
Kommunerne bruger midler, som de har fået gennem puljen til fremme for
mandlige pædagoger i efteråret 2014. Vores indtryk er, at arbejdet skrider
fremad og at de deltagende institutioner er glade for projekterne.
Sammen med Ministeriet for Børn, ligestilling, integration og sociale forhold,
følger BUPL projekterne og vi planlægger løbende at dele viden om projek-
terne gennem vores fagblad Børn&Unge. Når projektperioden er ophørt, vil
vi invitere til at projekterne fremlægges i forskellige politiske arenaer i BUPL
fx hovedbestyrelse og FTR/TR.
Det er vores indtryk, at mange flere institutioner og kommuner gerne ville
have søgt puljen, men pga. en meget stram frist, nåede de ikke at fremsen-
de en projektbeskrivelse. Det er klart vores indtryk, at pædagogerne er op-
taget af ligestilling, hvor arbejdet ikke handler om regler, men om pædago-
gisk udvikling. Vi ser gerne, at der afsættes flere midler til, at arbejde med
ligestilling blandt pædagogerne på 0-6 årsområdet. Det vil give mening for
børnene og pædagogerne.”
Manu Sareen
/ Mette Kaae Hansen