Ligestillingsudvalget 2013-14
LIU Alm.del
Offentligt
1309102_0001.png
1309102_0002.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:5. december 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Sagsnr.2013 - 8170

Under henvisning til Folketingets Ligestillingsudvalgbrev af12. novem-

ber 2013følger hermed social-, børne- ogintegrationsministerens ende-

ligesvar på spørgsmål nr. 3 (alm. del).

Spørgsmål nr. 3

”Vil ministeren kommentere henvendelsen fra De Vrede Bedstemødre, her-under deres forslag til ændring af Forældreansvarsloven, jf. LIU alm. del –bilag 13.”

Svar:

Det er grundlæggende principperi forældreansvarsloven, at et barn har ret tilto forældre, og at alle afgørelser efter loven træffes efter, hvad der er bedstfor barnet.Afgørelser om samvær, bopæl og forældremyndighed skal således altidtræffes ud fra, hvad der er i den konkrete situation ud fra en individuel vurde-ring af det enkelte barn må anses for at være den bedst tænkelige løsning.Det grundlæggende princip om barnets ret til to forældre betyder blandt an-det, at det ved afgørelsen af en uenighed om forældremyndighed eller bo-pæl skal tillægges stor vægt, hvem af forældrene, der har bedst evne til atsamarbejde og dermed på længere sigt sikre barnet kontakt med den andenforælder. Hvis en forælder udøver samarbejdschikane, vil det derfor kunnebegrunde en ændring af forældremyndigheden eller barnets bopæl. Det erdog en forudsætning, at det ud fra en samlet vurdering af barnets situationanses for bedst for barnet eksempelvis at tillægge samværsforælderen ene-forældremyndighed, og at der således ikke er andre forhold i sagen, sommodsiger dette. Ved samarbejdschikane forstås bl.a., at en bopælsforælderhindrer barnets kontakt med den anden forælder uden påviselig grund.I princippet ”barnets bedste” og forståelsen heraf ligger, at barnets perspek-tiv altid skal belyses. Denne belysning kan ske på forskellig vis. I sager, hvor
2
der udøves samarbejdschikane eller fremsættes alvorlige beskyldningermod en forælder, vil det kunne være relevant at gennemføre en børnesag-kyndig undersøgelse. En børnesagkyndig undersøgelse skal belyse barnetsperspektiv, forældrenes samarbejdsevne og samarbejdsmuligheder og inde-holde et fremtidsorienteret perspektiv i forhold til, hvad der er bedst for bar-net. Barnet inddrages direkte i undersøgelsen. Det vil også kunne være re-levant at indhente en sagkyndig erklæring, der fokuserer på en eller beggeforældres forudsætninger for at tage vare på barnet. Ved belysning af bar-nets perspektiv på denne måde skærmes barnet mod direkte inddragelse.Statsforvaltningen kan – efter anmodning – træffe afgørelse om midlertidigsamvær under en sag om forældremyndighed, bopæl eller samvær. En mid-lertidig afgørelse om samvær skal træffes hurtigst muligt og giver mulighedfor at imødegå de problemer, som kan opstå, hvis sagsbehandlingen træk-ker ud, eksempelvis på grund af undersøgelser i sagen eller gennemførelseaf rådgivning eller konfliktmægling.Det er en af forudsætningerne i forældreansvarsloven, at det er forældrene,der bedst ved, hvad der er bedst for deres børn. Det gælder også i tilfælde,hvor forældrene er gået fra hinanden, og skal finde ud af hvor barnet skalbo, og hvor tit der skal være samvær. Det klarer langt de fleste forældreuden de store problemer, hvorfor det ikke vil være relevant at kræve, at dedeltager i obligatorisk konfliktmægling eller lignende i Statsforvaltningen.Fokus bør således være, hvordan vi bedst støtter de forældre, der ikkeumiddelbart kan blive enige om, hvilke løsninger der er gode for deres børn.Det sker blandt andet ved, at Statsforvaltningen tilbyder dem børnesagkyn-dig rådgivning og konfliktmægling og i sidste ende træffer en afgørelse fordem.
Annette Vilhelmsen
/ Carina Fogt-Nielsen