Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del
Offentligt
KulturministerietAtt: KulturministerenNybrogade 21203 København K
Brøndby, den 19. februar2014
Vedr.: Kulturministeriets henvendelse om handel med børnefodboldspillere
Med henvisning til ministeriets brev af 5. februar 2014, redegøres nedenfor om DBU’s kendskabtil handel i Europa med børnefodboldspillere i 7-8 års alderen.Indledningsvis skal det nævnes, at DBU ikke har kendskab til ”handel” i Danmark medfodboldspillere i 7-8 års alderen. I øvrigt tager DBU generelt afstand fra termen ”handel”, idetDBU ikke betragter fodboldspillere som en almindelig handelsvare, der kan købes og sælges.I europæisk regi, har DBU via medierne kendskab til nogle få eksempler fra Sydeuropa, hvortypisk store klubber på den internationale scene har været involveret i internationale klubskiftermed spillere under 12 år.Bl.a. kan en sag med FC Barcelona nævnes, hvor FIFA tilsyneladende har forbudt fodboldklubbenat anvende 6 mindreårige spillere. FC Barcelona har appelleret FIFA’s afgørelse. DBU har ikkekendskab til, hvorvidt sagen er endelig afgjort, men forventer en afgørelse i løbet af 2014.Noget tyder på, at tendensen internationalt er, at ”jagten på talent”, dvs. de bedstefodboldspillere, begynder tidligere og tidligere, og at det derfor kan være nødvendigt, at kiggenærmere på behovet for en stramning af FIFA’s regler på området, jf. også nedenfor.Dette skal også ses i sammenhæng med, at der er flere aktører på markedet end tidligere – sevenligst vedlagte DBU redegørelse til Kulturministeren af 8. februar 2013 om såkaldtetredjepartskontrakter.FIFA’s regler findes her:http://www.fifa.com/mm/document/affederation/administration/01/95/83/85//regulationsstatusandtransfer_e.pdfOg kommentarer til de enkelte bestemmelser findes her:http://www.fifa.com/mm/document/affederation/administration/51/56/07/transfer_commentary_06_en_1843.pdfUdgangspunktet for mindreårige fodboldspillere findes i FIFA Regulations on the Status andTransfers of Players (herefter blot benævnt FIFA Reg.) art. 19.1, hvorefter et internationaltklubskifte kun er tilladt, hvis spilleren er over 18 år.Hertil gælder 4 undtagelser:1) Spillerens forældre flytter til landet hvor fodboldklubben ligger – af årsager der ikke erforbundet med fodbold, jf. FIFA Reg. art. 19.2, a.2) Klubskiftet sker mellem EU lande, eller lande der deltager i EØS-samarbejdet, ogspilleren er mellem 16 og 18 år, jf. art. 19.2, b.
Dette er den mest normale undtagelse, som relativt ofte anvendes af danske klubber –både på amatør og professionelt niveau. I praksis tillader FIFA kun et internationaltklubskifte efter denne bestemmelse, hvis fodboldklubben via ansøgning dokumenterer,at en række grundlæggende krav til spillerens uddannelse, boligforhold, m.v. er opfyldt.3) Et internationalt klubskifte kan tillades, hvis den mindreårige spiller bor maksimalt 50km fra en landegrænse, og den pågældende fodboldklub ligger maksimalt 50 km frasamme landegrænse.4) Efter (rets)praksis fra FIFA’s Sub Committee, udnævnt af FIFA’s Players’ StatusCommittee, gælder en fjerde undtagelse, hvorefter mindreårige spillere, efter FIFA’sgodkendelse, kan lade sig registrere i en fodboldklub i et land, hvor de har levetuafbrudt i minimum 5 år. Denne undtagelse gælder selvsagt ikke ved internationaleklubskifter.FIFA’s regler indeholder således en klar hovedregel, der i praksis primært skal forhindremindreåriges klubskifter til Europa, og 4 undtagelser, som alle fortolkes relativt restriktivt, idetder bl.a. stilles store krav til fodboldklubbernes dokumentation for, at spillernes forhold er iorden inden klubskiftet gennemføres, dvs. inden spillercertifikatet (International TransferCertificate - ITC) overføres og spilleren dermed er spilleberettiget i officielle turneringskampe, jf.nærmere nedenfor.DBU’s grundlæggende opfattelse er, at reglerne i praksis fungerer efter hensigten (beskyttelse afmindreårige fodboldspillere), men set i relation til bestemmelsen i FIFA Reg. art. 9.4, hvorefterder ikke kræves et spillercertifikat, hvis spilleren er under 12 år, analyserer FIFA i øjeblikket, om12 års grænsen for at kræve et spillercertifikat i forbindelse med et klubskifte skal sænkes -alternativt at alle klubber skal være i besiddelse af et spillercertifikat for alle spillere. Dette for attydeligøre, at udgangspunktet i FIFA Reg. Art. 19.1, er gældende, uanset om der kræves etspillercertifikat eller ej i forbindelse med et internationalt klubskifte.Baggrunden for, at FIFA pt. ikke stiller krav om et spillercertifikat når børn under 12 år skifterklub, er alene begrundet i, at ingen hidtil har fundet det nødvendigt, at forlange ”bureaukrati” iforbindelse med børns klubskifter, da sådanne klubskifter, som hovedregel, altid er en naturligfølge af forældrenes flytning i forbindelse med deres arbejdssituation.DBU har i nyere tid kun modtaget én henvendelse fra en dansk klub, der forhørte sig ommulighederne for at hente en mindreårig spiller, med henblik på, at spilleren skulle deltage itræning, uofficielle kampe og turneringer, idet det ikke efter FIFA’s regler var muligt at overførespillercertifikatet, som giver klubben adgang til at benytte spilleren i officielle kampe ogturneringer.DBU oplyste klubben om, at DBU betragtede dette som omgåelse af gældende FIFA regler formindreårige, og at DBU derfor ville nægte at godkende en eventuel professionel kontrakt medden pågældende spiller, uanset at denne var over 15 år, som er aldersgrænsen for indgåspillerkontrakter i Danmark.Endelig kan FIFA Reg. art. 19bis nævnes, hvorefter alle klubber der driver såkaldte ”fodbold-akademier”, navnlig er forpligtet til at oplyse deres respektive nationale forbund om demindreårige spillere der måtte være tilknyttet akademiet.
Sammenfattende har DBU en klar opfattelse af, at FIFA tager problemstillingen meget alvorligtog som nævnt analyserer FIFA pt., hvorvidt der er behov for stramning af gældende regler. Sevedlagte svar fra FIFA af 22. januar 2014.Tilsvarende er det en problemstilling, som vi i DBU tager yderst seriøst og løbende holder osorienteret om via UEFA og FIFA, idet DBU, i tråd med ministeren, tager klart afstand fra enhverform for ”handel” med børn/mindreårige fodboldspillere, og såfremt udviklingen tilsiger etbehov for stramning af reglerne, bakker vi naturligvis op herom.Måtte Kulturministeriet have behov for uddybning af ovenstående stiller jeg og DBU’sadministration gerne op til et møde.Med venlig hilsenDansk Boldspil-Union
Allan HansenFormand