Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del
Offentligt
1407957_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
10. oktober 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 22. september 2014, efter ønske fra Michael Aastrup
Jensen (V), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 281 (Alm. del), som jeg hermed skal
besvare.
Spørgsmål:
Vil ministeren forholde sig til den skriftlige henvendelse fra FK Distribution af 17.
september 2014 samt de vedlagte bilag, hvori der påpeges problemer med
mediestøtteloven, hvis reklameafgiftsloven træder i kraft, herunder redegøre for de
juridiske konsekvenser både nationalt og i forhold til EU-reglerne.
Svar:
Det fremgår af henvendelsen fra FK Distribution, at Kommissionen har afgjort, at
lokale ugeaviser, der opfylder kriterierne for fritagelse fra reklameafgiftsloven, ikke er
udelukket fra den eksisterende mediestøtteordning, men at en ugeavis ikke kan være
omfattet af fritagelsesordningen og mediestøtteordningen samtidig. FK Distribution
tolker dette således, at forbuddet mod kumulering både skal indskrives i
reklameafgiftsloven og mediestøtteloven. Virksomheden mener således, at
mediestøtteloven skal ændres, før reklameafgiftsloven kan træde i kraft, og at
mediestøtteloven som følge heraf skal notificeres på ny. Endelig vurderes det, at
Kommissionens afgørelse vil betyde, at det i mediestøtteloven er nødvendigt at
diskriminere mellem dagblade og ugeaviser.
Jeg henholder mig til Skatteministeriets vedlagte notits om statsstøttesagen
vedrørende reklameafgiftsloven, som blev fremsendt til Skatteudvalget den 5.
september 2014. Heraf fremgår det, at afgiftsfritagelsen for ugeaviser, på baggrund af
Kommissionens afgørelse, skal præciseres i forhold til mediestøtteordningen, således, at
en ugeavis, der er omfattet af mediestøtteordningen, ikke samtidig kan være omfattet
afgiftsfritagelsen efter reklameafgiftsloven. Dermed opretholdes den sondring, som var
gældende efter den tidligere mediestøtteordning, og som er lagt til grund ved affattelsen
af afgiftsfritagelsen i reklameafgiftsloven.
Dok. nr. 2349035
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
På baggrund heraf er min vurdering, at præciseringen i forhold til
mediestøtteordningen udelukkende skal indarbejdes i reklameafgiftsloven og ikke i
mediestøtteloven. Derfor mener jeg heller ikke, at der vil være nogen juridiske
konsekvenser af reklameafgiftsloven på mit ressortområde, hverken nationalt eller i
forhold til EU-reglerne.
Marianne Jelved