Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del
Offentligt
1407947_0001.png
København · 20. august 2014
Michael Honoré
Partner
T +45 72 27 33 76
[email protected]
Sagsnr. 019768-0108 psj/mih/ilp
Dok.nr. 12302367.1
Fortroligt notat
Vurdering af Kommissionens beslutning 9. juli 2014 vedrørende reklameafgiftsloven
1.
Indledning
Dette notat indeholder en statsstøtteretlig vurdering af EU-Kommissionens beslutning af 9.
juli 2014 (”Beslutningen”) vedrørende lov om reklameafgift på husstandsomdelte reklamer
1
(”reklameafgiftsloven”).
2.
Konklusion
Det er vores umiddelbare vurdering, at Beslutningen indeholder så væsentlige mangler, at
den vil blive ophævet af Unionsdomstolene i forbindelse med et annullationssøgsmål an-
lagt efter EUF-traktatens artikel 263.
Dette vil blandt andet kunne ske med henvisning til, at Kommissionen reelt ikke har foreta-
get nogen statsstøtteretlig vurdering af, om der er ydet støtte til dagblade og ikke-
husstandsomdelte reklamer, ligesom Beslutningen ikke indeholder nogen begrundelse i
relation til disse aspekter.
Endvidere er Kommissionens analyse af afgiftspligten for NejTak+-ordningen og afgiftsfri-
tagelsen for gratis ugeaviser problematisk.
Kommissionens lange sagsbehandlingstid i denne sag kan også være en indikator for, at
Kommissionen burde have indledt den formelle undersøgelsesprocedure i stedet for at
træffe endelig afgørelse i sagen.
1
Sag SA.35683.
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
Danmark
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
Danmark
Shanghai
1801, 18/F Shanghai Oriental Centre
699 Nanjing West Road
Jing'an District, 200041 Shanghai
T +45 72 27 00 00
F +45 72 27 00 27
E [email protected]
Advokatfirma
CVR-nr. 25089944
www.bechbruun.com
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407947_0002.png
2/9
Dok.nr. 12302367.1
3.
Baggrund for vores analyse
Reklameafgiftsloven blev anmeldt til Kommissionen den 8. november 2012 og blev med en
enkelt undtagelse (i forhold til ”direct mail”, jf. nedenfor) godkendt i sin helhed den 9. juli
2014.
FK Distribution har undervejs redegjort for sine synspunkter i breve til Kommissionen af
23. november 2012, 26. februar 2013, 2. juli 2013 og 27. marts 2014 (se bilag 1-4 til dette
notat), ligesom FK Distribution har præsenteret sine synspunkter for Kommissionen under
møde afholdt den 27. februar 2014.
Som det fremgår af Beslutningens punkt 62 har FK Distribution blandt andet gjort gælden-
de, at reklameafgiftsloven indebærer EU-stridig (uforenelig) statsstøtte til fordel for følgen-
de reklametryksager:
(i)
(ii)
(iii)
(iv)
Reklamer, der ikke husstandsomdeles
Reklamer i gratis ugeaviser
Reklamer i adresserede kuverter (direct mail) omdelt af Post Danmark
Reklamer i dagblade
FK Distribution har endvidere anført, at den såkaldte NejTak+-ordning opfylder lovens mål-
sætninger og burde være fritaget for reklameafgiften.
I relation til ovenstående klagepunkter indeholder Beslutningen alene en reel statsstøtte-
retlig analyse af gratis ugeaviser og direct mail.
Gratis ugeaviser er behandlet i Beslutningens punkt 90-94 og 97-109, hvor Kommissionen
først konstaterer, at der er tale om støtte omfattet af EUF-traktatens artikel 107, stk. 1, men
at støtten kan betragtes som forenelig med det indre marked i overensstemmelse med
artikel 107, stk. 3, litra c).
Direct mail er behandlet Beslutningens punkt 22-25, hvor Kommissionen bemærker, at det
danske skatteministerium vil foreslå en lovændring til Folketinget, hvorved
direct mail
ikke
længere er fritaget for afgiften. Det fremgår særligt tydeligt af Kommissionens pressemed-
delelse af 9. juli 2014, at direct mail fritagelsen blev droppet af den danske regering som
følge af, at Kommissionen havde udtrykt bekymring herover, da den reelt kun begunstige-
2
de én virksomhed (Post Danmark) og dermed var (unødigt) konkurrencefordrejende.
2
IP/14/791 af 9. Juli 2014:
”[…] The Danish authorities agreed to waive the second one, after the Commission raised
state aid concerns, having received several complaints from industry associations and companies considering that the
criteria for the exemption fitted just one company, which would be very distortive of competition.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407947_0003.png
3/9
Dok.nr. 12302367.1
Derimod indeholder Beslutningen reelt ingen statsstøtteretlig stillingtagen til fritagelsen for
trykte reklamer, der ikke husstandsomdeles og trykte reklamer i dagblade, ligesom Kom-
missionen reelt ikke forholder sig til den manglende afgiftsfritagelse for NejTak+-
ordningen.
Dette vil blive nærmere behandlet i afsnit 4 nedenfor.
4.
Redegørelse
Beslutningen blev vedtaget af Kommissionen efter en foreløbig undersøgelse af den an-
meldte ordning, uden at Kommissionen indledte den formelle undersøgelsesprocedure
3
efter EUF-traktatens artikel 108, stk. 2 og procedureforordningens artikel 4, stk. 4.
Kommissionen har en pligt til at indlede den formelle undersøgelsesfase, hvis den finder,
at den anmeldte ordning giver anledning til tvivl med hensyn til ordningens forenelighed
med det indre marked, jf. procedureforordningens artikel 4, stk. 4.
Det fremgår af retspraksis, at den utilstrækkelige eller ufuldstændige karakter af Kommis-
sionens undersøgelse under den indledende undersøgelsesprocedure udgør et indicium
4
for, at der foreligger en rimelig tvivl.
Begrebet ”rimelig tvivl” er et objektivt begreb, som er genstand for en mere vidtgående
legalitetskontrol, der rækker videre end til en undersøgelse af, om Kommissionen har an-
lagt et åbenbart urigtigt skøn. Retten kan finde, at der forelå ”rimelig tvivl”, uden at det skal
bevises af sagsøger, at Kommissionens grundlæggende vurderinger var behæftet med ret-
5
lige eller faktiske fejl.
Når Kommissionen har truffet afgørelse ved udløbet af den foreløbige undersøgelsesfase,
kan EU-Retten således ophæve afgørelsen, allerede fordi Kommissionen burde have haft
tvivl med hensyn til ordningens forenelighed med fællesmarkedet og derfor burde have
indledt den formelle undersøgelsesprocedure, uden at EU-Retten i øvrigt skal forholde sig
til sagens endelige udfald.
Det er vores umiddelbare vurdering, at Beslutningen indeholder så væsentlige mangler, at
Unionsdomstolene i forbindelse med et annullationssøgsmål anlagt efter EUF-traktatens
artikel 263 vil ophæve Beslutningen og hjemvise denne til fornyet behandling hos Kommis-
sionen.
3
4
5
Forordning 659/1999.
Se bl.a. præmis 57 i sag T-359/04, British Aggregates og den dér citerede praksis.
Se bl.a. præmis 56 og 58 i sag T-359/04, British Aggregates.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407947_0004.png
4/9
Dok.nr. 12302367.1
Dette er nærmere uddybet nedenfor.
4.1
Kommissionen forholder sig ikke til, om der er ydet støtte til dagblade og til trykte
reklamer, der ikke husstandsomdeles
Støtte til ikke-husstandsomdelte reklamer og reklamer i dagblade er behandlet i Beslutnin-
gens punkt 121-127, idet Kommissionen i punkt 127 konkluderer, at de to typer af reklamer
”kan
anses for at falde uden for reklameafgiftslovens anvendelsesområde”.
Intetsteds indeholder Beslutningen en egentlig analyse af, om afgiftsfritagelsen for de to
typer af reklame indebærer statsstøtte, og om statsstøtten i givet fald kan anses for forene-
lig med det indre marked.
Der foreligger således en mangelfuld juridisk vurdering af den anmeldte ordning, ligesom
Beslutningen i denne henseende er mangelfuldt begrundet, jf. EUF-traktatens artikel 296.
For så vidt angår kravene til Kommissionens begrundelse, følger det af fast retspraksis, at
Kommissionen ved anvendelse af konkurrencereglerne er forpligtet til at begrunde en be-
slutning ved som minimum at nævne ”de
omstændigheder og overvejelser, der har væsentlig
betydning for beslutningen, og dermed give Fællesskabets retsinstanser og de berørte parter
6
oplysning om, hvorledes den har anvendt traktaten”.
De kortfattede deskriptive udsagn i Beslutningens punkt 121-127 kan ikke på nogen måde
sidestilles med en tilstrækkelig begrundelse, ligesom de på ingen måde kan erstatte den
statsstøtteretlige analyse, som Kommissionen er forpligtet til at udføre.
Fraværet af en begrundelse og analyse i relation til dagblade og ikke-husstandsomdelte
reklametryksager står i kontrast til Kommissionens undersøgelse i Beslutningen vedrøren-
de mulig støtte til
miljømærket papir (hvor Kommissionen konkluderer, at der ikke foreligger støtte på
grund af manglende selektivitet, jf. punkt 71-80)
aftenskolekataloger (hvor det konkluderes, at der ikke foreligger støtte på grund af
manglende samhandelspåvirkning, jf. punkt 81-85)
telefonbøger (hvor det konkluderes, at der foreligger forenelig statsstøtte, jf. punkt 86-
89 og 110-119), og
6
Jf. Rettens dom i Forenede Sager T-309/04, T-317/04, T-329/04 og T-336/04,
TV 2/Danmark m.fl. mod Kommissio-
nen,
pr. 180 med yderligere henvisninger til retspraksis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407947_0005.png
5/9
Dok.nr. 12302367.1
gratis ugeaviser (hvor det konkluderes, at der foreligger forenelig statsstøtte, jf. punkt
90-94 og 97-109).
Kommissionens undersøgelser af ovennævnte reklamebærende tryksager illustrerer den
undersøgelse, Kommissionen burde have foretaget i forhold til fritagelsen for dagblade og
ikke-husstandsomdelte reklametryksager.
En mulig forklaring på fraværet af en analyse af de to typer af reklametryksager kan være
den måde, hvorpå reklameafgiftsloven er opbygget.
Således er de af Kommissionen undersøgte reklametryksager eksplicit fritaget for statsstøt-
7
te i medfør af reklameafgiftslovens § 2, stk. 1. Fritagelsen for reklamer i dagblade og ikke-
8
husstandsomdelte reklametryksager fremgår derimod implicit af lovens § 1.
Lovens § 1, stk. 1, pålægger således afgift på tryksager, som
husstandsomdeles,
mens § 1,
stk. 2, kun pålægger afgift på tryksager, der omdeles
uden betaling fra modtageren.
Hermed
indebærer lovens § 1 en
de facto
fritagelse for ikke-husstandsomdelte reklamer og for tryk-
sager, der omdeles mod betaling, herunder navnlig dagblade.
Det er imidlertid underordnet for den statsstøtteretlige vurdering, om støtte ydes ved at
der indrømmes en fritagelse til visse varer eller tjenesteydelser, eller om støtte ydes ved at
der pålægges en afgift på andre (særligt konkurrerende) varer eller tjenesteydelser. I begge
tilfælde vil der være tale om, at visse varer eller tjenesteydelse afgiftsbelægges, mens andre
(de lege eller de facto) er fritaget for afgift.
Unionsdomstolenes praksis på området er meget klar i denne henseende, idet Unions-
domstolene ved gentagne lejligheder har erindret om, at artikel 107, stk. 1, ”definerer
stats-
9
lige interventioner i kraft af deres virkninger og således uafhængigt af de anvendte teknikker.”
7
Lovens § 2, stk. 1, er sålydende:
”Følgende husstandsomdelte reklamer er ikke omfattet af afgiftspligten efter § 1:
1) […]
2) Information om offentlig forsyningspligt, som gives i forbindelse med erhvervsmæssig virksomhed.
3) Reklamer om aktiviteter i foreninger og fra foreninger omfattet af folkeoplysningsloven.
4) Ugeaviser, jf. stk. 2 og 3.
5) Telefonbøger, jf. stk. 4.”
8
Lovens § 1 er sålydende:
Ӥ 1. Der skal betales afgift til statskassen af husstandsomdelte reklamer, jf. stk. 2.
Stk. 2. Ved husstandsomdelte reklamer forstås efter denne lov forsendelser, som har til formål at fremme af-
sætningen af varer eller tjenesteydelser, og som omdeles uden betaling fra modtageren.”
9
Se Forenede sager C-106/09 P og C-107/09 P, Kommissionen mod Government of Gibraltar og Det Forenede
Kongerige, præmis 87. Se også sag C-487/06 P, British Aggregates, præmis 89; sag C-279/08 P, Kommissionen mod
Nederlandene, præmis 51. Yderligere eksempler på sager, hvor en fordel er ydet ved at der pålægges en byrde på
konkurrenten, er sag C-53/00, Ferring, og sag C-390/98, Banks.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407947_0006.png
6/9
Dok.nr. 12302367.1
I Gibraltar-dommen blev Retten netop kritiseret af Domstolen for udelukkende at have
støttet sin analyse på den valgte lovgivningsteknik i forbindelse med sin statsstøtteanalyse,
hvilket ifølge Domstolen udelukkede enhver mulighed for at kvalificere den manglende
10
beskatning af visse selskaber (in
casu
”offshore”-selskaberne) som en selektiv fordel.
I sagen accepterede Domstolen således ikke, at Storbritannien blot ved at anvende en sær-
lig lovteknik kunne undgå at få lovgivningen underkastet en statsstøtteretlig analyse, når
det stod klart, at lovgivningen havde til følge at begunstige visse virksomheder frem for
11
andre virksomheder.
Domstolen udtalte, at lovgivningens såkaldte ”generelle referenceramme” var beskatning
af alle virksomheder på Gibraltar, hvorfor den manglende beskatning af offshore-selskaber
indebar en
de facto
undtagelse fra den generelle ramme og dermed en selektiv begunsti-
12
gelse af disse selskaber.
I den foreliggende sag fremgår det af Beslutningens punkt 71 (i relation til miljømærket
papir), at Kommissionen er fuldt ud bevidst om den selektivitets-test, der skal udføres af de
reklametryksager, der ikke er pålagt afgift.
Realiteten i denne sag er, at visse typer af reklametryksager er afgiftspålagt, mens andre
reklametryksager ikke er afgiftspålagt. Kommissionen burde i lyset heraf have undersøgt,
om den pågældende fritagelse for dagblade og ikke-omdelte reklametryksager kunne in-
debære statsstøtte, og om statsstøtten kunne erklæres forenelig med det indre marked.
Således som det er blevet udførligt omtalt og behandlet i vores skrivelser til EU-
Kommissionen (omtalt i afsnit 3 ovenfor og vedlagt som bilag 1-4), er der efter vores vurde-
ring ingen tvivl om
-
at der foreligger en selektiv fordel, der indebærer statsstøtte til fordel for udgiver-
13
ne af dagblade og ikke-omdelte tryksager - på samme måde som Kommissionen
selv konkluderer, at der foreligger statsstøtte til bl.a. udgivere af telefonbøger og
ugeblade;
10
Forenede sager C-106/09 P og C-107/09 P, Kommissionen mod Government of Gibraltar og Det Forenede Kon-
gerige, præmis 88.
11
12
13
Se dommens præmis 92.
Se dommens præmis 95.
Dette gælder så meget desto mere, når der henses til det nære konkurrenceforhold mellem (afgiftspålagte)
husstandsomdelte reklametryksager på den ene side og (afgiftsfritagne) dagblade og ikke-omdelte tryksager på
den anden side. At konkurrenceforholdet kan have en betydning for vurdering af det relevante sammenlignings-
grundlag, fremgår blandt andet af Rettens dom i sag T-210/02, British Aggregates RENV, præmis 72. Se også Gene-
raladvokat Tizzano i sag C-53/00, Ferring, punkt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407947_0007.png
7/9
Dok.nr. 12302367.1
-
at denne støtte kun vanskeligt vil kunne erklæres foreneligt med det indre mar-
ked, idet der i lyset af formålet med ordningen ikke synes at være gode argumen-
ter for at fritage disse typer af reklamebærende tryksager til ugunst for almindeli-
ge reklametryksager.
I relation til spørgsmålet om forenelighed erindres i øvrigt om, at formålet med reklameaf-
giftsloven netop er at begrænse mængden af reklametryksager, og at den største miljøbe-
lastning ligger i produktionen af reklametryksager – ikke i distributionen. Det bør derfor
være underordnet for opnåelse af lovens formål, om reklametryksager modtages gratis
eller imod betaling, og om de omdeles eller afhentes.
Det afgørende i denne sag er imidlertid, at Kommissionen intetsteds har foretaget en ana-
lyse af ovenstående aspekter i relation til dagblade og ikke-omdelte tryksager, hvilket efter
vores vurdering er tilstrækkeligt til at få Beslutningen ophævet.
4.2
Beslutningen er også mangelfuld i andre henseender
For fuldstændighedens skyld bemærker vi, at Beslutningen efter vores vurdering også er
mangelfuld i andre henseender. Vi skal hér begrænse os til at give to eksempler.
For det første undlader Kommissionen at behandle argumentet fra FK Distribution om, at
reklameafgiftsloven også burde indebære en afgiftsfritagelse af NejTak+-ordningen samt
14
den tilsvarende ordning indført af Post Danmark, da denne ordning er egnet til at ned-
bringe mængden af reklametryksager, samtidig med at husstandene kun modtager de re-
klamer, de faktisk ønsker at modtage.
Herved opfylder en ordning som NejTak+-ordningen på alle måder de mål, som ligger til
grund for reklameafgiftsloven, samtidig med at den tager hensyn til den vigtige funktion,
reklamer har for blandt andet det indre markeds funktion, herunder varernes og tjeneste-
15
ydelsernes frie bevægelighed.
Den manglende fritagelse af NejTak+-ordningen burde være indgået i Kommissionens ana-
lyse af lovens forenelighed med det indre marked og særligt analysen af, om loven indebar
en utilsigtet fordrejning af konkurrencen i lyset af det formål, der er opstillet i loven.
14
15
Post Danmarks ordning hedder ”Permission
Services”.
EU’s lovgiver har således anerkendt reklamerne som et væsentligt middel til at skabe reelle afsætningsmulighe-
der for varer og tjenesteydelser over hele Unionen, ligesom reklamer kan stimulere konkurrencen. Der henvises
blandt andet til 6. betragtning i præamblen til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/114 om vildledende
og sammenlignende reklame (EUT 2006 L 376/2).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407947_0008.png
8/9
Dok.nr. 12302367.1
For det andet vurderer vi, at Kommissionens forenelighedsvurdering af fritagelsen for gra-
tis ugeaviser er problematisk i flere henseender.
Særligt hæfter vi os ved, at Kommissionen lægger til grund for sin analyse, at støtte til uge-
aviser efter mediestøtteloven udelukker støtte efter reklameafgiftsloven og omvendt (se
Beslutningens punkt 56 og punkt 104).
Der er imidlertid ingen omtale af dette i hverken mediestøtteloven eller i reklameafgiftslo-
ven eller i forarbejderne hertil, hvilket viser, at Kommissionens undersøgelser af den an-
meldte lovgivning og i den forbindelse af mediestøtteloven har været mangelfuld.
Det bemærkes i den forbindelse, at såfremt støtte til ugeaviser efter reklameafgiftsloven
skulle udelukke støtte efter mediestøtteloven og omvendt, kræver dette udtrykkelig lov-
hjemmel i både reklameafgiftsloven og i mediestøtteloven, hvilket i dag ikke foreligger.
Udsagnet er særligt problematisk eftersom mediestøtteloven allerede er trådt i kraft og vil
skulle igennem en lovændring for, at den kan opfylde de forudsætninger, som ligger til
grund for Beslutningen.
Endelig er det vores vurdering, at såfremt ovenstående lovændringer måtte blive gennem-
ført, bør de også gælde for dagbladene, således at disse ligeledes udelukkes fra at kunne
modtage støtte under begge støtteordninger på samme tid. Henset til konkurrencerelatio-
nen mellem gratis ugeaviser og dagblade og den vigtige funktion for den demokratiske
debat, som begge udgivelser har, vil en støtteordning med en uens retstilstand for dagbla-
de og gratis ugeaviser efter vores vurdering være svær at retfærdiggøre efter statsstøtte-
reglerne og i hvert fald kræve, at sagen på ny anmeldes til EU-Kommissionen, inden en
sådan ordning kan træde i kraft.
4.3
Kommissionens lange sagsbehandlingstid kan være et indicium for, at Kommissi-
onen burde have åbnet den formelle undersøgelsesprocedure
Endelig bemærker vi, at Kommissionens lange sagsbehandlingstid i denne sag, hvor Kom-
missionen først traf afgørelse 22 måneder efter den modtog anmeldelse i sagen, kan være
et indicium for, at Kommissionen burde have åbnet den formelle undersøgelsesprocedure
i stedet for at træffe afgørelse efter den foreløbige undersøgelsesfase.
København, den 20. august 2014
Michael Honoré
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407947_0009.png
9/9
Dok.nr. 12302367.1
Bilag
1.
2.
3.
4.
Brev fra FK Distribution til EU-Kommissionen af 23. november 2012
Brev fra FK Distribution til EU-Kommissionen af 26. februar 2013
Brev fra FK Distribution til EU-Kommissionen af 2. juli 2013
Brev fra FK Distribution til EU-Kommissionen af 27. marts 2014