København · 1. september 2014
Michael Honoré
Partner
T +45 72 27 33 76
Sagsnr. 019768-0108 psj/mih/ilp
Dok.nr. 12346863.1
Fortroligt notat
Konsekvenserne af EU-Kommissionens beslutning 9. juli 2014 vedrørende reklameaf-
giftsloven
1.
Indledning
Dette notat indeholder en vurdering af konsekvenserne af EU-Kommissionens beslutning
af 9. juli 2014 (”Beslutningen”) vedrørende lov om reklameafgift på husstandsomdelte re-
1
klamer (”reklameafgiftsloven”).
2.
Konklusion
For at opfylde forudsætningerne i punkt 56 og 104 i Beslutningen kræves det, at der både i
reklameafgiftsloven og i lov om mediestøtte indsættes en udtrykkelig bestemmelse, hvor-
ved ugeaviser udelukkes fra at modtage støtte under begge love.
Bestemmelsen skal indsættes i reklameafgiftsloven, der er under behandling, men det in-
debærer også en lovændring af mediestøtteloven, der allerede er trådt i kraft og godkendt
af EU-Kommissionen.
Det er vores vurdering, at en formel (de
lege)
begrænsning af kredsen af støttemodtagere i
mediestøtteloven indebærer en væsentlig ændring i en allerede godkendt ordning (medie-
støtteordning), hvilket indebærer at loven på ny vil skulle forelægges for EU-Kommissionen,
inden ændringen træder i kraft.
Ændringen vil samtidig betyde en uens behandling af ugeaviser i forhold til særligt dagbla-
de, men også i forhold til ikke-husstandsomdelte gratisaviser. Med mindre særligt dagbla-
dene også udelukkes fra at modtage støtte under begge ordninger, vil Kommissionen skul-
le foretage en mere tilbundsgående undersøgelse af sagen.
1
Sag SA.35683.
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
Danmark
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
Danmark
Shanghai
1801, 18/F Shanghai Oriental Centre
699 Nanjing West Road
Jing'an District, 200041 Shanghai
T +45 72 27 00 00
F +45 72 27 00 27
Advokatfirma
CVR-nr. 25089944
www.bechbruun.com