Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del
Offentligt
1407946_0001.png
København · 1. september 2014
Michael Honoré
Partner
T +45 72 27 33 76
[email protected]
Sagsnr. 019768-0108 psj/mih/ilp
Dok.nr. 12346863.1
Fortroligt notat
Konsekvenserne af EU-Kommissionens beslutning 9. juli 2014 vedrørende reklameaf-
giftsloven
1.
Indledning
Dette notat indeholder en vurdering af konsekvenserne af EU-Kommissionens beslutning
af 9. juli 2014 (”Beslutningen”) vedrørende lov om reklameafgift på husstandsomdelte re-
1
klamer (”reklameafgiftsloven”).
2.
Konklusion
For at opfylde forudsætningerne i punkt 56 og 104 i Beslutningen kræves det, at der både i
reklameafgiftsloven og i lov om mediestøtte indsættes en udtrykkelig bestemmelse, hvor-
ved ugeaviser udelukkes fra at modtage støtte under begge love.
Bestemmelsen skal indsættes i reklameafgiftsloven, der er under behandling, men det in-
debærer også en lovændring af mediestøtteloven, der allerede er trådt i kraft og godkendt
af EU-Kommissionen.
Det er vores vurdering, at en formel (de
lege)
begrænsning af kredsen af støttemodtagere i
mediestøtteloven indebærer en væsentlig ændring i en allerede godkendt ordning (medie-
støtteordning), hvilket indebærer at loven på ny vil skulle forelægges for EU-Kommissionen,
inden ændringen træder i kraft.
Ændringen vil samtidig betyde en uens behandling af ugeaviser i forhold til særligt dagbla-
de, men også i forhold til ikke-husstandsomdelte gratisaviser. Med mindre særligt dagbla-
dene også udelukkes fra at modtage støtte under begge ordninger, vil Kommissionen skul-
le foretage en mere tilbundsgående undersøgelse af sagen.
1
Sag SA.35683.
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
Danmark
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
Danmark
Shanghai
1801, 18/F Shanghai Oriental Centre
699 Nanjing West Road
Jing'an District, 200041 Shanghai
T +45 72 27 00 00
F +45 72 27 00 27
E [email protected]
Advokatfirma
CVR-nr. 25089944
www.bechbruun.com
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407946_0002.png
2/6
Dok.nr. 12346863.1
Vi anslår derfor, at sagsbehandlingstiden ved Kommissionen derfor mindst vil vare 12 må-
neder, idet vi i øvrigt ikke anser det for oplagt, at Kommissionen vil kunne godkende en
ordning, der formelt (de
lege)
forskelsbehandler mellem særligt dagblade og ugeaviser,
såfremt dette måtte blive forsøgt gennemført.
Da punkt 56 og 104 i Beslutningen skal være opfyldt, før Reklameafgiftsloven kan træde i
kraft, vil reklameafgiftsloven ikke kun træde i kraft, før Kommissionen har godkendt de
forudsatte ændringer af mediestøtteloven. Det er i den forbindelse ikke vores vurdering, at
Kommissionen med punkt 56 og 104 har givet en implicit godkendelse af, at der i medie-
støtteloven diskrimineres mellem særligt dagblade og ugeaviser.
3.
Redegørelser
Pkt. 56 i Beslutningen lyder således:
”[…] Lokale ugeaviser er ikke udelukket fra den eksisterende [mediestøtteord-
ning], hvis de opfylder kriterierne for støtteberettigelse, men kumulering af støtte
fra de to ordninger ikke er mulig.”
Pkt. 104 lyder således:
”Derudover kan støttemodtagere under den eksisterende støtteordning for
skrevne medier ikke drage fordel af den anmeldte skattefritagelse og omvendt.
De danske myndigheder styrker med denne mekanisme foranstaltningens pro-
portionalitet og undgår, at disse udgivere overkompenseres.”
Det fremgår således af pkt. 56 og 104, at en virksomhed, der har modtaget støtte i henhold
til mediestøtteloven ikke samtidig kan modtage støtte i henhold til reklameafgiftsloven og
omvendt. Derved undgås såkaldt kumulering af de to støtteordninger og deraf følgende
overkompensation.
Forbuddet mod kumulering fremhæves i punkt 104 som centralt for Kommissionens god-
kendelse og må derfor anses for at være en bærende betingelse, for at der kan støttes ret
2
på godkendelsen.
Det fremgår intetsteds af mediestøtteloven (lov nr. 1604/2013), den tilhørende bekendtgø-
relse om mediestøtte (nr. 1653/2013) eller af reklameafgiftsloven i den nuværende ud-
formning, at støtte efter den ene lov udelukker støtte efter den anden lov.
2
Såfremt den danske stat ikke ønsker at efterleve dette vilkår, må den på ny forelægge ordningen for Kommissi-
onen, der i givet fald må foretage en ny vurdering af ordningens forenelighed med det indre marked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407946_0003.png
3/6
Dok.nr. 12346863.1
For at kunne udelukke kumulering som forudsat af Kommissionen, kræves en
udtrykkelig
3
lovhjemmel.
3.1
Ændring af reklameafgiftsloven kan foretages uden anmeldelse til Kommissionen
I relation til reklameafgiftsloven kan denne lovhjemmel tilvejebringes i forbindelse med, at
den aktuelle genbehandling af loven efter at Kommissionen har krævet en ændring i und-
4
tagelsen for
direct mail,
jf. punkt 24 i Beslutningen. Da denne ændring har været forudsat i
Beslutningens punkt 56 og 104, kan den foretages uden at anmelde den til Kommissionen
på ny.
3.2
Ændring af mediestøtteloven kræver anmeldelse til Kommissionen
I relation til mediestøtteloven kan lovhjemlen kun tilvejebringes ved en lovændring, hvilket
efter vores vurdering kræver forudgående anmeldelse til Kommissionen, jf. EUF-traktatens
artikel 108, stk. 3.
Det bemærkes, at mediestøtteloven blev anmeldt til EU-Kommissionen, der godkendte
5
loven ved beslutning af 20. december 2013.
Kommissionen har således godkendt en mediestøttelov, hvor ugeaviser er støtteberettige-
de på de samme betingelser som alle andre medier, herunder navnlig trykte dagblade.
En allerede godkendt støtteordning vil udgøre såkaldt ”eksisterende” støtte.
Ifølge Domstolens praksis er enhver påtænkt indførelse eller ændring af en eksisterende
støtteordning principielt at betragte som ”ny støtte”, der skal anmeldes til og godkendes af
Kommissionen, før den iværksættes.
Særligt hvor ændringen påvirker selve indholdet af den oprindelige ordning, bliver denne
6
ordning en ny støtteordning.
3
Kravet om lovhjemmel kan ikke opfyldes ved at omtale kravet i en ministeriel vejledning eller i en bekendtgørelse
fra det relevante ressortministerium.
4
Pkt. 24 er sålydende: ” […] I den forbindelse lovede det danske skatteministerium ved brev af 24. februar 2014, at
regeringen vil foreslå Folketinget en lovændring af den anmeldte reklameafgiftslov, hvor direct mail ikke længere
er fritaget for afgiften.”
5
Sag SA.36366 (2013/N) –
Denmark, Production and innovation aid to written media.
6
Se bl.a. sag T-189/03, ASM Brescia mod Kommissionen, præmis 101, forenede sager T-195/01 og T-207/01,
Government of Gibraltar, præmis 109 og 111, forenede sager T-254/00, T-270/00 og T-277/00, Hotel Cipriani SpA,
præmis 358. Se også forenede sager 91/83 og 127/83, Heineken Brouwerijen, præmis 17 og 18, sag C-44/93,
Namur-Les Assurances du Crédit, præmis 13, og forenede sager T-254/00, T-270/00 og T-277/00, Hotel Cipriani
SpA, præmis 358.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407946_0004.png
4/6
Dok.nr. 12346863.1
Ifølge Kommissionens forordning 794/2004 skal en ændring anmeldes til Kommissionen,
hvis den ”ikke er af rent formel eller administrativ art, der ikke kan påvirke vurderingen af
7
støtteforanstaltningens forenelighed med [det indre marked]”.
Afgørende i denne henseende er således, om ændringen vil kunne påvirke Kommissionens
vurdering af støtteforanstaltningens forenelighed med det indre marked.
Kommissionen har endvidere præciseret, at der skal ske anmeldelse (efter den forenklede
anmeldelsesprocedure), når der er tale om ”stramninger
af kriterierne for anvendelse af en
godkendt støtteordning eller reduktioner af støtteintensiteten eller reduktioner af de støtteberet-
8
tigede udgifter”.
Dette er i fuld overensstemmelse med praksis fra Unionsdomstolene.
9
I den foreliggende sag vil en ændring af mediestøtteloven, der udelukker ugeaviser fra af-
giftsfritagelse efter reklameafgiftsloven, netop indebære en indskrænkning i kredsen af
støttemodtagere, ligesom den vil påvirke indholdet af den allerede godkendte ordning.
Allerede af den grund er der pligt til at afvente Kommissionens godkendelse, inden æn-
dringen kan træde i kraft.
Vi bemærker for fuldstændighedens skyld, at ændringen i øvrigt også
konkret
risikerer at
påvirke Kommissionens vurdering af ordningens forenelighed med det indre marked.
Med mindre særligt dagbladene også udelukkes fra at modtage støtte under begge ordnin-
ger, risikerer ændringen at indebære en konkurrencefordrejning i relation til særligt dag-
bladene, der i givet fald vil kunne modtage støtte under både mediestøtteloven og rekla-
10
meafgiftsloven.
Tilsvarende kan der være et problem i relation til de gratisaviser, der ikke husstandsomde-
les, såfremt disse også måtte fortsætte med at modtage støtte under både reklameafgifts-
11
loven og mediestøtteordningen.
7
8
Kommissionens forordning 794/2004, artikel 4, stk. 1.
Kommissionens forordning 794/2004, artikel 4, stk. 2, litra c).
9
Domstolens dom i sag 51/74, Van der Hulst og Generaladvokat Trabucchis forslag til afgørelse i sagen (side 106).
Se også Generaladvokat Fenelly i sag C-15/98, Sardegna Lines m.fl., præmis 72 (og præmis 60 for et tilsvarende
argument fremført af Kommissionen).
10
Vi henviser til vores notat af 20. august 2014, hvor vi redegør for, hvorfor reklameafgiftsloven indebærer støtte
til fordel for dagbladene, idet dette aspekt med urette ikke er identificeret og behandlet i Beslutningen.
11
Vi henviser til vores notat af 20. august 2014, hvor vi redegør for, hvorfor reklameafgiftsloven indebærer støtte
til fordel for de ikke-husstandsomdelte aviser, idet dette aspekt med urette ikke er identificeret og behandlet i
Beslutningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407946_0005.png
5/6
Dok.nr. 12346863.1
Det bemærkes, at EU-Kommissionen i sin vurdering af mediestøttelovens mulige konkur-
rencefordrejende aspekter lagde vægt på, at ordningen var åben for alle nyhedsmedier,
12
hvilket forhindrede en skævvridning af konkurrencen.
Denne forudsætning vil på afgørende vis ændre sig, hvis mediestøtteloven énsidigt udeluk-
ker ugeaviser fra støtte, mens blandt andre dagbladene bevarer denne mulighed.
Dette understøtter vores konklusion om, at ændringen skal anmeldes til og godkendes af
EU-Kommissionen, inden den kan sættes i kraft.
3.3
Processen for anmeldelse til Kommissionen i denne sag
En anmeldelse til Kommissionen af ændringen i mediestøtteloven kan ske efter reglerne
om forenklet anmeldelse, jf. artikel 4, stk. 2, litra c, i forordning 794/2004 citeret ovenfor.
Ifølge artikel 4 vil Kommissionen ”bestræbe
sig på i videst muligt omfang at træffe beslutning
om enhver støtte, der er anmeldt ved hjælp af den forenklede anmeldelsesformular, inden for en
frist på en måned.”
Som det også fremgår af formuleringen, er Kommissionen dog ikke
forpligtet
til at træffe
beslutningen inden for en måned.
Med mindre særligt dagbladene også udelukkes fra at modtage støtte under begge ordnin-
ger, vil Kommissionen skulle foretage en mere tilbundsgående undersøgelse af sagen, hvil-
ket formentlig nødvendiggør åbning af den formelle undersøgelsesprocedure.
Vi anslår derfor, at sagsbehandlingstiden ved Kommissionen mindst vil vare 12 måneder,
idet vi i øvrigt ikke anser det for oplagt, at Kommissionen vil kunne godkende en ordning,
der formelt (de
lege)
forskelsbehandler mellem særligt dagblade og ugeaviser, såfremt det-
te måtte blive forsøgt gennemført.
Da punkt 56 og 104 i Beslutningen skal være opfyldt, før Reklameafgiftsloven kan træde i
kraft, vil reklameafgiftsloven ikke kun træde i kraft, før Kommissionen har godkendt de
forudsatte ændringer af mediestøtteloven. Det er i den forbindelse ikke vores vurdering, at
Kommissionen med punkt 56 og 104 har givet en (implicit) godkendelse af, at der i medie-
støtteloven diskrimineres mellem særligt dagblade og ugeaviser.
12
Se Kommissionens beslutning af 20.11.2013 i sag SA.36366 (2013/N) – Denmark, Production and innovation aid
to written media, præmis 43-44 (“The scheme is open to all written news media which produce editorial content
targeted at a Danish audience […]).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407946_0006.png
6/6
Dok.nr. 12346863.1
København, den 1. september 2014
Michael Honoré