Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del
Offentligt
1400132_0001.png
Dato:
Dok.:
10. september 2014
1306667
UDKAST TIL TALE
til brug for teknisk gennemgang af ministerens
besvarelse af 5. september 2014 af
spørgsmål nr. 238 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg
onsdag den 10. september 2014
for den parlamentariske arbejdsgruppe
under Folketingets Kulturudvalg.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Indledning]
1.
Når vi sidder her i dag, er det fordi udvalget har bedt mig knytte nog-
le kommentarer til min 13 sider lange besvarelse af udvalgets spørgs-
mål nr. 238, som blev sendt i sidste uge.
Besvarelsen er – som I nok har konstateret – meget juridisk og teknisk.
I sagens natur er jeg ikke som minister ekspert på området i alle detal-
jer, og jeg vil derfor i min gennemgang fokusere på hovedbudskaberne i
besvarelsen.
Hvis udvalget efter min gennemgang har yderligere spørgsmål af mere
teknisk karakter, så vil mine embedsmænd så vidt muligt forsøge at be-
svare dem. Det kan også blive nødvendigt at henvise udvalget til at stil-
le et skriftligt spørgsmål.
[Straf og erstatning]
2.
Udvalget har i spørgsmål 238 bl.a. spurgt til strafniveau- og erstat-
ningsniveau, når medier publicerer urigtige historier.
Lad mig derfor starte med at understrege – som det også fremgår af min
besvarelse af spørgsmål 238, at straffeloven ikke indeholder bestem-
melser, der specifikt kriminaliserer mediers publicering af urigtige op-
lysninger.
Tilsvarende indeholder erstatningsretten ikke regler, der specifikt tager
sigte på mediers publicering af urigtige oplysninger.
Men – som det også fremgår af min besvarelse – så er det altså ikke
ensbetydende med, at medier ikke kan ifalde både strafansvar og erstat-
ningsansvar.
3.
Efter omstændighederne vil mediers publicering af urigtige oplysnin-
ger kunne indebære en overtrædelse af særligt straffelovens § 267 om
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ærekrænkelse, straffelovens § 268 om bagvaskelse og straffelovens §
264 d om krænkelse af privatlivets fred.
Disse tre bestemmelser er nærmere beskrevet i min besvarelse, så jeg
vil nøjes med her at fremhæve, at straffelovens § 267 bl.a. omfatter det
man kalder ”sigtelser – dvs. beskyldninger – for forhold, der er egnet til
at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse”. Straffelovens §
268 omfatter også sigtelser.
Da der gælder det særlige med hensyn til sigtelser, at de som udgangs-
punkt er straffri, hvis der føres sandhedsbevis [jf. straffelovens § 269,
stk. 1], vil det efter omstændighederne kunne være afgørende for straf-
ansvar efter straffelovens § 267 og § 268, om en historie vurderes at
være urigtig eller ej.
Efter straffelovens § 264 d er det derimod helt uden betydning, om den
meddelelse, der videregives, er urigtig eller ej. Det afgørende her er, om
der er sket en krænkelse af privatlivets fred.
Som det også er beskrevet i min besvarelse af spørgsmål 238, kan en
person, der er blevet udsat for ærekrænkelse, bagvaskelse eller krænkel-
se af privatlivets fred, have et krav på godtgørelse for tort efter reglen i
erstatningsansvarslovens § 26.
4.
Der foreligger en række trykte domstolsafgørelser, der netop om-
handler billeder og historier bragt i henholdsvis tv, aviser og ugeblade,
og hvor typisk journalister og redaktører er dømt for overtrædelse af
straffelovens § 264 d eller § 267. I min besvarelse er flere af disse nyere
afgørelser gennemgået i henholdsvis pkt. 1.2.5.2 og pkt. 1.2.5.3.
I øvrigt har jeg tidligere på året oversendt en redegørelse om niveauet
for økonomisk kompensation til ofre for urigtige historier i medierne,
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1400132_0004.png
hvor der tillige gennemgås en række domstolsafgørelser med særligt
sigte på at illustrere niveauet for tortgodtgørelser.
En ting, der er kendetegnende ved mediernes overtrædelser af såvel
straffelovens § 264 d som § 267 er nemlig, at det typisk både udløser en
bødestraf
og en
tortgodtgørelse.
Herudover gælder der det særlige
mortifikationsinstitut,
som giver mu-
lighed for at få kendt urigtige sigtelser ubeføjede af retten.
Som udvalget jo netop også er opmærksom på i sit spørgsmål 238, så
giver det altså mening at se på både strafniveau og erstatningsniveau,
når man vil forsøge at danne sig et overblik over, hvilke reaktioner me-
dier mødes med, når de overtræder straffelovens § 264 d og § 267.
5.
Hvis vi starter med strafniveauet i de nyere trykte afgørelser vedrø-
rende straffelovens § 267, som er omtalt i min besvarelse af spørgsmål
238, vil man kunne se, at der er idømt bødestraf i form af dagbøder i en
størrelsesorden, der svarer til mellem 7.500 kr. og 40.000 kr.
I de samme sager er der samtidig – når der er nedlagt påstand om det –
tilkendt den forurettede en tortgodtgørelse. Godtgørelsen er i en enkelt
af disse sager fastsat til 30.000 kr. og i de resterende sager til 100.000
kr.
I de sager, der herudover er omtalt redegørelsen fra tidligere på året, er
der tilkendt godtgørelse i størrelsesordenen 5.000, 25.000 og 50.000 kr.
Hertil kommer, at der i samtlige af de sager, som er gennemgået i be-
svarelsens pkt. 1.2.5.2, er sket mortifikation af de ærekrænkende ud-
sagn.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1400132_0005.png
For en god ordens skyld vil jeg dog lige nævne, at det ikke nødvendig-
vis altid er sådan, at der er sammenfald mellem domstolenes vurdering
af strafspørgsmålet og tortgodtgørelsesspørgsmålet eller for den sags
skyld spørgsmålet om mortifikation.
6.
Ser vi på strafniveauet ved mediernes overtrædelse af straffelovens §
264 d, så fremgår det af de domstolsafgørelser, der er refereret i pkt.
1.2.5.3 i min besvarelse, at der i flere tilfælde både er idømt dagbøder
til den eller de ansvarshavende redaktører og til en eller flere journali-
ster. Der udmåles gennemgående større bøder til redaktøren end til
journalister. I de gennemgåede sager er der således udmålt bøder til
chefredaktører i en størrelsesorden på mellem 5.000 kr. og 40.000 kr.,
mens bøderne til journalister ligger i størrelsesordenen mellem 5.000 kr.
og 15.000 kr.
I et enkelt tilfælde er den ansvarshavende redaktør udover en bødestraf
også idømt en betinget frihedsstraf.
Også i sager vedrørende krænkelse af privatlivets fred er det alminde-
ligt, at der tillige tilkendes den eller de krænkede en tortgodtgørelse. I
de sager, der er gennemgået i pkt. 1.2.5.3, ligger tortgodtgørelsen på
mellem 20.000 kr. og 60.000 kr. bortset fra et enkelt tilfælde tilbage fra
90’erne hvor der – i overensstemmelse med den krænkedes påstand –
blev givet en tortgodtgørelse på 6.000 kr.
I de sager, der herudover er omtalt i redegørelsen fra tidligere på året,
ses endvidere tortgodtgørelser på 10.000, 50.000 og 75.000 kr.
7.
I overensstemmelse med straffelovens almindelige princip om straf-
udmåling lægges der ved den konkrete straffastsættelse bl.a. vægt på
lovovertrædelsens grovhed.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Når domstolene skal vurdere lovovertrædelsens grovhed, kan man ud
fra de refererede domme se, at domstolene ved overtrædelser af straffe-
lovens § 267 særligt lægger vægt på karakteren af ærekrænkelserne og
på udbredelsen af krænkelserne – altså eksempelvis den omstændighed,
at krænkelserne er udbredt i landsdækkende tv. Også det forhold, at den
krænkede har været i en særlig sårbar situation tillægges vægt.
I sager vedrørende straffelovens § 264 d kan udbredelsen af en historie
eller et billede tillige have betydning for straffens udmåling, ligesom
det eksempelvis også ses tillagt skærpende betydning, når de dømte
udmærket er klar over, at de forurettede ikke ønsker at dele deres pri-
vatliv med offentligheden.
8.
De konkrete omstændigheder ved en sag vil også have betydning for
domstolenes fastsættelse af tortgodtgørelsens størrelse.
Tortgodtgørelse fastsættes således under hensyn til krænkelsens grov-
hed, handlingens beskaffenhed og omstændighederne i øvrigt.
Mange af de momenter, som indgår ved domstolenes udmåling af straf-
fen, vil også indgå ved fastsættelse af størrelsen af tortgodtgørelsen.
Det er umiddelbart vanskeligt at udlede noget generelt om niveauet for
tortgodtgørelse ved krænkelse af privatlivets fred og ærekrænkelse. Dog
synes retspraksis at vise, at domstolene særligt inddrager krænkelsens
grovhed ved fastlæggelsen af godtgørelsesniveauet.
I sager om krænkelse af privatlivets fred synes det også at fremgå af
retspraksis, at domstolene i disse sager generelt tillægger det betydelig
vægt, om den skete krænkelse er foretaget for vindings skyld.
[Medieansvarsloven]
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1400132_0007.png
9.
Når talen falder på medier, er det naturligvis også relevant at se på
medieansvarsloven.
Loven indeholder først og fremmest et særligt medieretligt ansvarssy-
stem. Det indebærer bl.a., at kredsen af personer, der kan drages til an-
svar for lovovertrædelser, er begrænset, men også – og nok så vigtigt –
at der altid er mindst én person, der i sidste ende er ansvarlig for medi-
ernes indhold.
Er en lovovertrædelse fuldbyrdet gennem et massemedie, afgøres det
således som udgangspunkt efter medieansvarsloven, hvem der må bære
det forskyldte ansvar. Loven er med andre ord en slags ansvarsforde-
lingslov.
10.
Ud over funktionen som ansvarsfordelingslov indeholder mediean-
svarsloven også pressens eget sanktionssystem. Det fremgår således af
loven, at massemediernes indhold og handlemåde skal være i overens-
stemmelse med god presseskik.
Det er det uafhængige offentlige klagenævn – Pressenævnet – som af-
gør, om medierne har handlet i strid med god presseskik.
Denne afgørelse tager udgangspunkt i de vejledende regler for god
presseskik, som er fastsat og vedtaget af medierne selv.
Det følger bl.a. af disse regler, at det er mediernes opgave at bringe kor-
rekt og hurtig information. Herudover bør det – så langt det er mulig –
kontrolleres, om de oplysninger, der gives er korrekte. Desuden skal op-
lysninger, som kan være krænkende, forelægges den krænkede part.
I sager om god presseskik kan Pressenævnet udtale kritik over for mas-
semediet. Pressenævnet kan derimod ikke idømme straf, erstatning eller
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1400132_0008.png
på anden måde sikre den omtalte person, organisation eller virksomhed
økonomisk kompensation.
I sager om god presseskik kan Pressenævnet desuden pålægge mediet at
offentliggøre nævnets afgørelse eller dele af den.
11.
Herudover indeholder medieansvarsloven regler om genmæle.
Genmæle har karakter af en faktuel berigtigelse af oplysninger, som er
blevet bragt i et massemedie. Ved genmæle skal det pågældende mas-
semedie vederlagsfrit bringe berigtigelsen.
En anmodning om genmæle skal altid først fremsættes til mediet. Hvis
mediet afslår at bringe genmælet, eller genmælet er ufyldestgørende,
kan sagen indbringes for Pressenævnet.
Pressenævnet kan herefter afgøre, om massemediet er forpligtet til at
offentliggøre et genmæle. Pressenævnet kan i den forbindelse fastsætte
genmælets indhold, form og placering.
Pressenævnet kan – lige som i sager om god presseskik – derimod ikke
idømme straf, erstatning eller på anden måde sikre den omtalte person,
organisation eller virksomhed økonomisk kompensation.
I sager om genmæle kan Pressenævnet desuden pålægge mediet at of-
fentliggøre nævnets afgørelse eller dele af den.
12.
Endelig indeholder medieanvarsloven bestemmelser, hvorefter
overtrædelse af en række af medieansvarslovens ordensforskrifter straf-
fes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Det drejer sig navnlig om manglende opfyldelse af lovens anmeldelses-
og oplysningspligter eksempelvis manglende angivelse af den ansvars-
havende redaktør. Desuden straffes undladelse af at efterkomme Pres-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
senævnets pålæg eller rettens bestemmelse om offentliggørelse af en
nævnskendelse eller en dom.
[Afslutning]
13.
Det var min gennemgang af hovedbudskaberne i svaret på udvalgets
spørgsmål nr. 238.
Tak for ordet.
9