Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del
Offentligt
1404102_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
1. oktober 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 20. august 2014, efter ønske fra Alex Ahrendtsen
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 260 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for filmstøtteordningerne i Canada, Frankrig, Tyskland,
Italien, Belgien, Sverige, Spanien og England.
Svar:
Som opfølgning på mit foreløbige svar af 9. september 2014, så har jeg fra Det Danske
Filminstitut modtaget oplysninger om filmstøtteordningerne i de omtalte lande.
Jeg kan på den baggrund oplyse følgende:
Oversigt over støttesystemer i udvalgte europæiske lande
Nedenstående oversigter viser variationen i udvalgte europæiske landes støttesystemer.
Første sektion
præsenterer en række nøgletal for de enkelte lande med henblik på at
angive størrelsesforholdene i det europæiske landskab, herunder forskelle i
produktionsvolumen, nationale markedsandele samt solgte billetter pr. indbygger.
Anden sektion
viser de betydelige forskelle i de måder, hvorpå landene finansierer den
offentlige filmstøtte. I oversigten skelnes mellem national skattefinansiering, regional
og lokal finansiering, sektorbaserede afgiftssystemer (fx billetafgifter), obligatoriske
bidrag fra tv og kabeludbydere samt lotterimidler. Herudover angives støtteniveauet pr.
film.
Tredje sektion
viser de enkelte landes støttesystemer til filmproduktion. Der skelnes
mellem konsulentordninger, hvor en enkelt person foretager en kunstnerisk
bedømmelse af indkomne ansøgninger; komitébaserede ordninger, hvor flere personer
foretager en samlet kunstnerisk og/eller markedsmæssig vurdering; automatiske
Dok. nr. 2334697
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404102_0002.png
Side 2
ordninger, hvor film opnår automatisk støtte på grundlag af deres markedssucces (fx
antal solgte billetter); skatteincitamentsordninger samt regional støtte med
forbrugskrav i regionen.
Det har ikke været muligt at indhente sammenlignelige data for Canada, hvilket er
årsagen til, at baggrunden for etableringen af Canada Media Fund beskrives nærmere
til slut i bevarelsen.
Sektion 1: Nøgletal om befolkning, filmproduktion og hjemmemarkedsandele, 2013
Belgien
Befolkningstal (mio)
Antal nationale
spillefilm
Antal solgte
biografbilletter i alt
(mio)
Hjemmemarkedsandel
Solgte biografbilletter
pr. indbygger (pr. år)
11,2
30
20,9
England
63,9
184
165,5
Frankrig
65,6
209
193,6
Tyskland
80,5
117
129,7
Italien
59,7
156
106,7
Spanien
46,7
192
78,2
Sverige
9,6
35
16,6
Danmark
5,6
22
13,6
12,9%
1,9
21,5%
2,6
33,8%
2,9
26,2%
1,6
31,0%
1,8
13,9%
1,7
24,8%
1,7
30,0%
2,4
Baseret på Focus 2014 fra European Audiovisual Observatory (EAO) (maj 2014). Nationale film omfatter
100% nationalt finansierede spillefilm samt co-produktioner med det angivne land som major producent.
De 5 store europæiske lande (”The Big 5”) står får hovedparten af den europæiske
filmproduktion.
Bortset fra Belgien og Spanien har alle de angivne lande en hjemmemarkedsandel på mere end
20 % af alle solgte biografbilletter. Det europæiske gennemsnit var 26,2 % i 2013 totalt set.
Biografbenyttelsen er højst i England, Frankrig og Danmark. Det europæiske gennemsnit var 1,8
solgt billet pr. indbygger i 2013.
Sektion 2: Finansiering af den offentlige filmstøtte, 2009
Belgien
Samlet ”offentlig”
støtte (mio. Euro)
National offentlig
filmstøtte
Regional og lokal
støtte
Sektorbaserede
afgifter (fx
billetafgift,
videoafgift mv.)
Obligatorisk bidrag
fra tv- og
kabeludbydere
Lotterimidler og
andre kilder
46,0
0%
72%
0%
England
140,0
37%
22%
0%
Frankrig
610,2
1%
10%
25%
Tyskland
324,8
29%
27%
13%
Italien
126,3
77%
20%
0%
Spanien
145,3
62%
37%
0%
Sverige
75,9
44%
20%
20%
Danmark
61,6
64%
3%
0%
27%
1%
64%
22%
0%
0%
7%
32%
1%
40%
0%
10%
3%
1%
8%
1%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404102_0003.png
Side 3
Baseret på analyserapport fra EAO om filmstøtteordninger i Europa fra 2011
1
. For Danmarks vedkommende
dog på data fra Filminstituttet. Den offentlige støtte omfatter samtlige støttemidler, der er til rådighed til
filmformål, bortset fra værdien af skatteincitamentsordninger (dvs. at driftsmidler er udeladt). For Belgiens
vedkommende dækker opgørelsen både den franske og flamske del. Belgien har ikke national støtte til film.
I Italien, Spanien og Danmark er den offentlige støtte i overvejende grad nationalt baseret
via de årlige finanslove.
England, Italien, Tyskland, Spanien og Sverige har betydeligt regionalt engagement i
filmproduktion med en andel af den samlede offentlige filmstøtte på mere end 20 %. For
Belgiens vedkommende er det meste støtte regional qua landets opdeling i Flandern og
Vallonien.
Frankrig, Tyskland og Sverige er de eneste lande, hvor filmmarkedet direkte bidrager til den
offentlige filmstøtte via sektorbaserede afgiftsordninger.
Navnlig i Belgien, Frankrig, Tyskland og Danmark bidrager tv- og kabeludbydere via
obligatoriske ordninger til filmstøtten.
England skiller sig ud, idet en stor del af filmstøtten er finansieret via lotterimidler.
Sektion 3: Støtteordninger til filmproduktion
Belgien
Konsulentordning,
hvor én person
foretager den
kunstneriske
vurdering
Komitébaseret
ordning, hvor flere
foretager
kunstnerisk,
kvalitets- og
markedsmæssig
vurdering
Automatisk støtte,
fx udløst på
grundlag af
billetsalget
Skattebegunstigelse
målrettet
filmindustrien
Regional og lokal
støtte baseret på
forbrugskrav i
regionen
X
X
England
Frankrig
X
Tyskland
Italien
Spanien
Sverige
X
Danmark
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Et kryds angiver, at landet har etableret den angivne form for produktionsstøtteordning.
Baseret på rundspørge hos de nationale filminstitutter samt European Audiovisual Observatory 2011
1
Public Funding for Film and Audiovisual Works in Europe (2011), European Audiovisual Observatory.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404102_0004.png
Side 4
Frankrig, Sverige og Danmark har som de eneste lande har såkaldt ”selektiv filmstøtte” i
form af filmkonsulentordninger, hvor én person har ansvaret for den kunstneriske vurdering
af indkomne projektforslag.
Bortset fra Sverige har alle lande selektive, komitébaserede ordninger, hvor flere personer
foretager den kunstneriske vurdering, eventuelt kombineret med en markedsmæssig
vurdering mv.
England, Italien og Danmark har som de eneste lande ikke etableret automatisk støtte, der er
baseret på filmens markedsmæssige gennemslagskraft (fx billetstøtte).
Sverige og Danmark har som de eneste lande ikke etableret skattebegunstigelser, der er
målrettet filmindustrien.
Alle lande har i større eller mindre omfang regionale filmfonde.
Filmstøtte i Canada
I Canada har man gennem mange år haft fokus på etableringen af en form for
mikroøkonomi, der kunne danne det økonomiske grundlag for canadisk egenproduktion
af film og tv. Spillefilm og dokumentarfilm har dog siden 1967 været støttet via
offentlige midler gennem
Telefilm Canada,
og denne støttemodel fungerer fortsat.
Etableringen af
Canada Media Fund
(CMF) i 2009, er en sammenlægning af Canadian
Television Fund og Telefilms særlige støtteordning til digitalt indhold, New Media
Fund.
CMF er hovedsageligt baseret på omsætningsafgifter fra kabel-tv-operatører
2
. De
offentlige midler, der tidligere blev allokeret via Telefilms New Media Fund indgår også
i fonden, men der blev ikke tilført nye offentlige midler til fonden. Sammenlagt
administreres ca. 2 mia. kr. årligt.
Med sammenlægningen etablerede Canada en ny form for offentligt-privat partnerskab
med en uafhængig bestyrelse, der sætter rammen for fondens drift og udstikker de
overordnede strategiske sigtelinjer.
Fonden har det erklærede formål at understøtte udviklingen af et konvergeret digitalt
mediemarked, hvor der er sat fokus på innovation, navnlig i forhold til udvikling af
indhold med stor publikumsmæssig gennemslagskraft på såvel traditionelt tv som de
digitale platforme
3
.
Det sker gennem to støtteordninger, der begge rent administrativt er henlagt til
Telefilm Canada:
Convergent Stream,
hvor hovedparten af CMF’s midler udgør en støttefond, som de
uafhængige producenter herefter kan søge med deltagelse af et canadisk tv-selskab.
2
3
Midler der tidligere blev allokeret til canadisk tv-produktion via Canadian Television Fund, der blev etableret i 1994.
De traditionelle filmformater til biografdistribution støttes som nævnt via Telefilm Canada.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Støtteordningen skal understøtte tv-produktion og dertil knyttet digitalt medieindhold
inden for fire genrer: Fiktion, dokumentar, børn og unge samt scenekunst.
Experimental Stream,
hvor tildeling af støtte ikke forudsætter visning på tv, men kan
tildeles produktioner, der er udviklet direkte til digitale platforme. Med deltagelse af en
international jury disponerer CMF støttemidler til udvikling af innovativt, interaktivt
og banebrydende indhold og fx apps. Desuden støttes udviklingen af nye digitale
forretningsmodeller.
Marianne Jelved