Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del
Offentligt
1398583_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
12. september 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 15. august 2014, efter ønske fra Alex Ahrendtsen
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 254 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes lave en opgørelse over statslige midler, som danske film
gennem Det Danske Filminstitut er blevet støttet med i perioden 2007-2014 -
begge år inklusive. Opgørelsen skal indeholde tre søjler: 1) markedsordningen (og
indtil 2010 60/40-ordningen), 2) konsulentordningen og 3) øvrige midler såsom
New Danish Screen mm.
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet har Det Danske Filminstitut oplyst følgende:
Nedenstående oversigt viser fordelingen af støttemidler til spillefilm og New Danish
Screen fordelt mellem de to filmaftaleperioder 2007-10 og 2011-14. For 2014 er der tale
om et estimat.
Filminstituttets støtte til spillefilm og New Danish Screen 2007-2010 vs 2011-2014
2007-2010
Mio. kr., samlet støtte i perioden, løbende priser
Konsulentordningen, produktion
Markedsordningen (tidl. 60/40), produktion
Anden spillefilmstøtte samt New Danish Screen
I alt
Beløb
232,3
173,9
363,9
770,1
%
30,2%
22,6%
47,3%
100,0%
2011-2014
Beløb
285,0
202,9
324,4
812,3
%
35,1%
25,0%
39,9%
100,0%
Anden spillefilmstøtte omfatter udviklingsstøtte, regional støtte til produktion udenfor Hovedstadsområdet
samt støtte til markedsføring og distribution af spillefilm
Dok. nr. 2313246
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398583_0002.png
Side 2
I grafisk form har budgetfordelingen mellem de to filmaftaler udviklet sig på følgende
måde:
100%
90%
80%
47%
40%
Anden spillefilm støtte
samt New Danish Screen
25%
70%
60%
50%
40%
23%
Markedsordningen (tidl.
60/40), produktion
30%
20%
10%
0%
2007-10
2011-14
30%
Konsulentordningen,
produktion
35%
Sammenfattende allokeres der flere midler til produktion i indeværende aftaleperiode i
forhold til 2007-2010. Den indbyrdes fordeling mellem produktionsstøttemidler til
konsulentordningen og markedsordningen har holdt sig stabil mellem de to
filmaftaleperioder:
Konsulentordningen,
produktion
Markedsordningen,
produktion
232,3 mio. kr.
173,9 mio. kr.
2007-2010
57,2%
42,8%
285,0 mio. kr.
202,9 mio. kr.
2011-2014
58,4%
41,6%
Antallet af film, der støttes via de to ordninger er blevet mere ligelig i indeværende
aftaleperiode. Nedenstående oversigt viser den gennemsnitlige årlige spillefilm
produktion for de to ordninger. For 2014 er antallet af støttede produktioner opgjort pr.
20. august 2014.
Antal spillefilm: Gennemsnit i perioden / 2007-2010, 2011-2013 og 2014 (åtd)
Snit pr. år
Konsulentordningen
Markedsordningen
(tidl. 60/40)
Råfilm
2007-2010
12,3
7,3
1,3
%
59%
35%
6%
19,7
100%
15,0
2011-2013
10,7
9,0
%
54%
46%
2014
7,0
8,0
I alt
20,8
100%
*2014 indeholder bevilgede spillefilm i året pr. 20. august 2014.
Det gennemsnitlige filmproduktionsbudget er noget højere for konsulentfilm end
markedsfilm. Det hænger sammen med, at der væsentlig større budgetvariation inden
for konsulentfilmene, mens markedsfilmenes budgetniveauer i stor udtrækning er
baseret på en vurdering af markedspotentialet i Danmark, og derfor sjældent er på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398583_0003.png
Side 3
mere 30 mio. kr. Nedenstående oversigt viser forskellene i budgetniveauerne mellem de
to ordninger:
Udvikling i gennemsnitsbudgettet: Alle film / 2007-2010 og 2011-2014 (2014 åtd), mio. kr (2013-priser)
Snit pr. år
Konsulentordningen
Markedsordningen
(tidl. 60/40)
Råfilm
I alt
Snit
2007-2010
21,7
22,2
11,7
21,3
Snit
2011 - 2014
22,5
20,4
21,5
Der er betydelige forskelle i finansieringsgrundlaget for konsulentfilm og markedsfilm.
Hvor markedsfilm i overvejende grad er rettet mod det indenlandske marked, der har
konsulentfilmen ofte også et stort markedspotentiale uden for Danmark. Det afspejler
sig allerede i finansieringen, hvor
den private investering oftest er højere i markedsfilmene i forhold til
konsulentfilmene
den samlede danske offentlige kapital fra Filminstituttet, DR og TV2 har
tilnærmelsesvis det samme niveau i markedsfilmene og konsulentfilmene
den udenlandske kapital fra co-producenter, distributører, tv-stationer og offentlige
støtteordninger er højere i konsulentfilmene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398583_0004.png
Side 4
I oversigtsform kan finansieringsgrundlaget for markedsfilm og konsulentfilm
anskueliggøres på følgende måde:
Finansieringssammensætning: Markedsordning og Konsulentordning / Gennemsnit pr. film 2007-
2010 og 2011-2014 (2014 åtd)
Markedsordning:
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2007 - 2010
2011 - 2014
Konsulentordning:
6%
21%
6%
20%
3%
9%
2%
8%
57%
54%
54%
52%
30%
35%
20%
2007 - 2010
23%
2011 - 2014
Total internationale fonde
Total "offentlig" dansk finansiering
Total udland
Total dansk privat finansiering
Marianne Jelved