Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del
Offentligt
1408907_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
15. oktober 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 25. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål, nr. 214
(Alm. del), som jeg hermed fremsender mit endelige svar på.
Spørgsmål:
Henrik Søndergaard beskriver i rapporten om public service i dansk fjernsyn begrebet
"selvkommercialisering", hvor public service-medier lægger sig tæt op ad de
kommercielle konkurrenter og etablerer en programprofil, som kun kendere kan
adskille fra kommercielt tv. Selvkommercialisering bygger på en programpolitik, hvis
eneste formål er at fastholde seere. Offentligt fjernsyn vil på denne måde overflødiggøre
sig selv, da de grundlæggende public service-funktioner vil blive sat over styr. En sådan
udvikling vil finde sted, hvis public service-medier på den ene side mister seere og på
den anden side får mulighed for at tilsidesætte de programpolitiske krav, der i dag
stilles til dem. Stærke kommercielle kanaler vil befordre denne proces og svage
politikere og løsagtig eller manglende kontrol med de offentlige mediers programudbud
vil fuldende den. Ministeren bedes kommentere denne beskrivelse.
Svar:
Jeg mener, at DR’s public service-kontrakt sætter gode og relevante rammer for,
hvorledes DR’s public service- virksomhed skal drives. Rammer, hvorefter DR skal sikre
et bredt udbud af programmer og tjenester til hele befolkningen og herved tilstræbe
kvalitet, alsidighed og mangfoldighed.
Ikke desto mindre finder jeg det påtrængende at se nærmere på public service-
mediernes rolle i medievirkeligheden de kommende år. Det er derfor besluttet som led i
medieaftalen for 2015-2018, indgået den 26. juni 2014 mellem alle Folketingets partier,
at nedsætte et udvalg om public service i fremtidens medieverden, der skal afdække de
udfordringer og muligheder, dansk public service har i den ændrede medievirkelighed
de kommende år og opstille scenarier for, hvad dansk public service kan/bør være i
fremtidens samfund og individualiserede og fragmenterede medieverden. Udvalget skal
endvidere analysere samspillet mellem public service medier og private medier med
Dok. nr. 2247739
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
henblik på disse mediers samlede bidrag til samfundets oplysning, udvikling og
sammenhængskraft.
Marianne Jelved