Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
2. juli 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 19. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål, nr. 214
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Henrik Søndergaard beskriver i rapporten om public service i dansk fjernsyn begrebet
"selvkommercialisering", hvor public service-medier lægger sig tæt op ad de
kommercielle konkurrenter og etablerer en programprofil, som kun kendere kan
adskille fra kommercielt tv. Selvkommercialisering bygger på en programpolitik, hvis
eneste formål er at fastholde seere. Offentligt fjernsyn vil på denne måde overflødiggøre
sig selv, da de grundlæggende public service-funktioner vil blive sat over styr. En sådan
udvikling vil finde sted, hvis public service-medier på den ene side mister seere og på
den anden side får mulighed for at tilsidesætte de programpolitiske krav, der i dag
stilles til dem. Stærke kommercielle kanaler vil befordre denne proces og svage
politikere og løsagtig eller manglende kontrol med de offentlige mediers programudbud
vil fuldende den. Ministeren bedes kommentere denne beskrivelse.
Svar:
En række af spørgsmålene 187 – 235, stillet på KUU alm. del, kræver indhentelse af
oplysninger fra eksterne parter som DR og Copydan. Spørgsmålene vil blive besvaret
løbende, efterhånden som oplysningerne er indkommet. Alle spørgsmålene forventes
dog besvaret senest den 1. oktober.
Marianne Jelved
Dok. nr. 2236509