Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del
Offentligt
1408855_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
15. oktober 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 25. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål, nr. 199
(Alm. del), som jeg hermed fremsender mit endelige svar på.
Spørgsmål:
Politiken omtaler den 12. maj 2014 i sin leder, at DR er en mastodont, og at lysten til at
score den helt store succes som underholdningsmager overtrumfer lysten til at være
seriøst nyhedsmedie. DR forveksler sin egen virkelighed med virkeligheden. Ministeren
bedes kommentere dette, herunder redegøre for i hvilket omfang ministeren finder, at
DR har et ansvar for en reel dialog også med kommercielle distributører af indhold, som
bidrager til beskæftigelse og vækst i Danmark.
Svar:
Det følger af den mediepolitiske aftale for 2015-2018, indgået den 26. juni 2014 mellem
alle Folketingets partier, at DR ikke skal konkurrere med private aktører, hvor det ikke
tjener et public service formål. Det er endvidere i aftalen fastsat, at aftalepartierne
forventer, at DR og Danske Medier etablerer en dialogproces om samspillet mellem DR
som public service-virksomhed og dagbladene mhp. at afsøge muligheder for
samarbejdsmodeller såsom deling af DR-indhold, eksponering af dagbladene i en DR-
kontekst mv. Endelig fremgår det af kommissoriet for det public service-udvalg, der
skal nedsættes som led i den mediepolitiske aftale, at udvalget bl.a. skal ”analysere
samspillet mellem public service-medier og private medier…”.
Marianne Jelved
Dok. nr. 2247548