Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del
Offentligt
1383995_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
26. juni 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 11. juni 2014, efter ønske fra Kim Andersen (V),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 182 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
På baggrund af ministerens besvarelse af KUU alm. del - spm. 169 bedes ministeren
oplyse, hvad det er for en forpligtigelse, DR har til at opkræve en pris,
der svarer til markedsprisen. Hvor er denne "forpligtigelse" hjemlet, og hvad
er begrundelsen for denne hjemmel? Ministeren bedes samtidig oplyse, hvordan
en pris "der svarer til markedsprisen" fastsættes, og hvad markedsprisen
er for disse ydelser/produkter.
Svar:
Jeg har anmodet DR om at bidrage til besvarelsen af spørgsmålet. DR har i den
anledning oplyst følgende:
”Rammerne
for DRs prisfastsættelse af arkivklip findes i bekendtgørelsen om
regnskabsmæssig adskillelse samt i EU-Kommissionens statsstøttemeddelelse om
public service.
Inden for disse rammer tager metoden for prisfastsættelse af DRs arkivklip afsæt i en
prisstrukturanalyse fra 2010, der blev gennemført af en ekstern konsulentvirksomhed
på DRs foranledning. Prisstrukturanalysen anviser ved hjælp af analyser af nationale
og internationale prisniveauer en model for prisfastsættelse for DR.
Denne prissætning justeres løbende, således at den afspejler markedssituationen og de
langsigtede gennemsnitsomkostninger forbundet med fremfindelse og behandling af
klip. Der er bl.a. tale om arbejdstid, software, maskinel og materialer mv., samt en
rimelig avance, som fastlagt i bekendtgørelse om regnskabsmæssig adskillelse. Prisen
på klip inkluderer endvidere klarering af DRs egne rettigheder, herunder DRs ansattes
rettigheder, mens køber står for at klarere eventuelle 3.mandsrettigheder.
Dok. nr. 2230624
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
DR prisdifferentierer i henhold til prisstrukturanalysen mellem anvendelsesformål for
at opfylde kravet om, at prisen skal afspejle en markedspris. Et eksempel herpå er, at
der generelt fastsættes lavere priser til anvendelse, hvor køber af arkivklip ikke vil
have en kommerciel gevinst ved anvendelsen, såsom f.eks. museumsformidling.
Eksempelvis er arkivklip på op til 60 sekunder, prissat op til maksimalt 1.800 kr., til
anvendelse i museumsudstillinger. I modsætning hertil er arkivklip på op til 60
sekunder til anvendelse i en forretningsmæssig sammenhæng, såsom tv udsendelser,
web, reklame, dagblade, udgivelser mv. prissat til 2.500 kr. eller mere.
DR henviser endvidere til DRs bidrag til besvarelsen af spørgsmål 169-172 fra
Folketingets Kulturudvalg, alm. del stillet den 14. maj 2014.”
Jeg kan supplerende oplyse, at bekendtgørelsen om den regnskabsmæssige adskillelse
mellem DR's, TV 2/DANMARK A/S' og de regionale TV 2-virksomheders public service-
virksomhed og anden virksomhed er udstedt med hjemmel i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed, herunder lovens § 14
.
Af lovens § 14 fremgår bl.a., at DR kan
udøve anden virksomhed i tilknytning til programvirksomheden med henblik på
udnyttelse af institutionens
tekniske udstyr, særlige sagkundskab mv., og at DR’s
anden virksomhed skal foregå på konkurrencemæssige vilkår
Det følger af bekendtgørelsen om den regnskabsmæssige adskillelse,
at DR’s udlevering
af klip til museer mv. skal ske inden for rammerne af reglerne om anden virksomhed
end public service-virksomhed. Det betyder bl.a., at udlevering af klip skal ske til
markedspris, og at der ikke må ske konkurrenceforvridning over for private eller
offentlige konkurrenter.
Jeg tillader mig at henvise til mit svar af 10. juni 2014 på spørgsmål nr. 172 stillet af
Kulturudvalget den 14. maj 2014 efter ønske fra spørgeren. Af svaret fremgår, at
museers mv. adgang til at anvende arkivklip fra DR er et spørgsmål, der pt. drøftes som
led i forhandlingerne om en ny medieaftale.
Marianne Jelved