Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
17. juni 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 22. maj 2014, efter ønske fra (MFU) Peter Skaarup
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 176, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. maj 2104 fra Tommy Havdrup, jf.
KUU alm. del
–
bilag 149, herunder oplyse om ministeren vil arbejde for at skabe lige
konkurrencevilkår for privat danseskoler og danseskoler under folkeskoleloven, og om
ministeren vil arbejde for at fritage private danseskoler for Koda/gramex?
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne understrege den forskel, der grundlæggende er på en privat
drevet dansevirksomhed og foreningsdrevet danseundervisning i henhold til folkeoplys-
ningsloven, idet jeg går ud fra, at det er folkeoplysningsloven, der menes i spørgsmålet.
En privat danseskole kan frit bestemme rammerne for sit virke og kan generere en ind-
tjening til ejeren på markedsmæssige vilkår, mens den folkeoplysende forening er un-
derlagt en lang række krav og betingelser om bl.a. demokratisk opbygning og aktivt
medlemskab, samt at foreningen skal have en almennyttig virksomhed og en demokra-
tisk valgt bestyrelse. Den folkeoplysende forening har tillige et overordnet formål om at
bidrage til medlemmernes forståelse af demokrati og aktivt medborgerskab. Desuden er
aktiviteterne i en forening primært baseret på indsatsen fra frivillige, der af egen lyst
og interesse bruger deres fritid på foreningsarbejde. Der er derfor en væsentlig forskel
mellem en privat virksomhed og en folkeoplysende forening.
Folketinget har besluttet, at kommunerne skal yde økonomisk støtte til folkeoplysende
aktiviteter, fordi folkeoplysningen og dens værdier om fællesskab er en del af landets
demokratiske fundament. Folkeoplysningen har historisk set været
–
og er fortsat
–
et
væsentligt element i at skabe fællesskab og give befolkningen et dannelsesløft, og for-
eningslivet bidrager således til børn og unges demokratiforståelse og til at skabe aktive
medborgere.
Dok. nr. 2197985