Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del
Offentligt
1373132_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
23. maj 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 24. april, efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 153 (Alm. Del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
På baggrund af pressemeddelelse udsendt af kulturministeren den 15. april 2014:
"Museerne tiltrækker flere unge" bedes ministeren redegøre for:
• på hvilken videnskabelig og statistisk korrekt baggrund ministeren - på baggrund af
en ikke vægtet brugerundersøgelse - kan konkludere noget så bastant om besøgstallene
og sammensætningen på de danske museer som det fremgår af pressemeddelelsen?
• om der i den samlede registrering af antallet af besøgende på de danske museer i
2013 kan dokumenteres den samme tendens til stigning i antallet af unge besøgende
som det fremgår af de af kulturministeren bastante meldinger om en stigning i andelen
af unge fra 12 til 16 procent i pressemeddelelsen?
• i detaljer redegøre for hvad der i den omtalte brugerundersøgelse gør, at ministeren i
pressemeddelelsen kan konstatere, at der er en sammenhæng mellem de af
kulturministeriet støttede aktiviteter rettet mod børn og unge og så den i
pressemeddelelsen oplyste stigning i antallet af unge besøgende?
Svar:
De statslige og statsanerkendte museer, samt over tid en række andre deltagende
kulturinstitutioner, har hvert år siden 2009 i samarbejde med Kulturstyrelsen
gennemført en national brugerundersøgelse med Gallup som operatør.
Den nationale brugerundersøgelse er en spørgeskemaundersøgelse udviklet i et
samarbejde mellem museerne, Organisationen Danske Museer (ODM), repræsentanter
fra universiteterne samt Kulturstyrelsen og Gallup.
Undersøgelsen bliver gennemført på udstillingssteder med mere end 7.000 årligt
registrerede brugere. Målgruppen for undersøgelsen er alle brugere på 14 år og derover.
Brugerundersøgelsen opgør andelen af unge brugere mellem 14 og 29 år.
Dok. nr. 2173510
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Undersøgelsen er statistisk signifikant. Det betyder, at konstaterede forskelle er reelle.
Brugerundersøgelsens stringente metode samt det store datagrundlag gør, at tilfældige
forskelle undgås. Datagrundlaget i 2013 er 51.854 udfyldte skemaer.
Brugerundersøgelsens store datagrundlag betyder, at selv mindre forskelle er udtryk
for reelle udviklingstendenser. Undersøgelsesmetoden er udviklet af Gallup.
Alle deltagende institutioner varetager selv opgaven med uddeling og indsamling af
spørgeskemaer. De deltagende institutioner har indsamlet mellem 100 og 800 skemaer
efter en bestemt frekvens, f.eks. uddeling af skema til hver femte eller hver 10. bruger.
Frekvensen er udregnet på baggrund af museets samlede besøgstal opgivet til
Danmarks Statistik. På baggrund af frekvensen får museet udleveret en kalender med
antallet af indsamlingsdage og antallet af spørgeskemaer, som museet skal have
indsamlet i løbet af et år. Undersøgelsen tager højde for sæsonvariation, da mængden af
udleverede skemaer følger fluktuationerne i besøgstal. Undersøgelsen tager ligeledes
højde for udsving på forskellige ugedage, da indsamlingsdagen skifter fra uge til uge.
Undersøgelsen er baseret på statistisk tilfældig udvælgelse og kan betegnes som en
systematisk stikprøve. Det betyder, at der kan foretages statistiske generaliseringer og
sammenligninger uden særlige forbehold.
Brugerundersøgelsen viser – for perioden fra 2009 til 2013 – en kontinuerlig stigning i
andelen af unge brugere.
Brugerundersøgelsen er en del af Kulturministeriets Formidlingsplan, som Folketinget
siden 2006 har afsat midler til på de årlige finanslove – cirka 24 mio. kr. om året.
Formidlingsplanen skal bidrage til at skabe lige adgang til kultur for alle borgere i
Danmark, herunder unge. Planen bygger på “Udredning om Museernes Formidling” fra
2006. Planen er blevet udmøntet gennem en række nationale undersøgelser samt ved
afsatte puljemidler inden for en række indsatsområder.
Blandt undersøgelserne er “Museernes læringspotentialer – Kortlægning af museernes
undervisningsaktiviteter til grundskoler og ungdomsuddannelser” (2009), der blandt
andet viser, at der er behov for en øget indsats til udvikling af undervisningsaktiviteter
til udskoling og ungdomsuddannelser på museerne; “God praksis – eksempler på
museernes undervisning til grundskoler og ungdomsuddannelser” (2009), som
Kulturstyrelsen
udgav
i
forbindelse
med
kortlægningen
af
museernes
læringspotentialer; “Unges brug af museer – en målgruppeundersøgelse af museernes
unge brugere og ikke-brugere” (2012), der blandt andet viste, at mange unge fravælger
museerne pga. dårlige undervisningsforløb; samt “Unge og museer – en best practice
publikation” (2012), der præsenterede en række projekter, hvor museer og unge
sammen tænker formidling og kommunikation.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Kulturstyrelsen har desuden årligt uddelt midler fra Kulturministeriets
formidlingspuljer. Krav og kriterier til uddeling af midler er løbende blevet justeret i
forhold til de ovenstående undersøgelsers resultater. Der er i alt uddelt midler til ca.
200 projekter, som prioriterer og inddrager unge i museernes formidling og til udvikling
af nye uddannelsesaktiviteter i partnerskaber mellem museer, grundskolens udskoling
og ungdomsuddannelserne.
Det er min opfattelse, at det mangeårige fokus på unge brugere – og de uddelte
puljemidler til cirka 200 formidlingsprojekter og nye uddannelsesaktiviteter med unge
som målgruppe – gør det muligt at konkludere, at der er en sammenhæng mellem de
støttede aktiviteter og stigningen i andelen af unge besøgende.
Marianne Jelved