Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del endeligt svar pa spgrgsmal 150

Offentligt
- E
I—
MINISTERIET
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg Kulturministeriet

Nybrogade 2

Christiansborg
1203 Kgbenhavn K

1240 Kgbenhavn K

TIf : 33923370
Fax : 33913388
E-mail : kum@kum.dk
Web  : www.kum.dk

12. maj 2014

Folketingets Kulturudvalg har den 22. april 2014, efter gnske fra Erling Bonnesen (V),
stillet mig fglgende spgrgsmal, nr. 150 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spgrgsmal:

I forleengelse af kulturministerens svar pd KUU alm. del - spm. 68 og 69 ogmed henvis-
ning til mail fra Advokatfirmaet Klaus Evald til Kulturstyrelsen denl7. maj 2013, jf.
KUU alm. del - bilag 126 (internt), bedes ministeren redeggre for, om sagen vedrgrende
DG-TV er behandlet pa korrekt og fyldestggrendegrundlag i forhold til Torben @rskov
og DG-TV, og vil ministeren redeggre for,om der i gvrigt foreligger oplysninger, der til-
siger, at afggrelserne i sagen bgrgenovervejes.

Svar:

Det er Radio- og tv-naevnet, der udsteder tilladelser, udbetaler tilskud og farer tilsyn
med ikkekommercielt tv i MUX 1. Pa den baggrund har jeg anmodet Kulturstyrelsen,
der er sekretariat for navnet, om et bidrag til besvarelsen af spgrgsmalet. Kulturstyrel-
sen har oplyst fglgende:

“Kulturstyrelsen besvarede henvendelsen af 17. maj 2013 fra Advokatfirmaet Klaus
Ewald angaende foreningen DG-TV fire dage senere, den 21. maj 2013, og oplyste sam-
me dag Torben @rskov og Jgrgen Klinkeherom.

Styrelsen oplyste i sit svar til Klaus Ewald, at Radio- og tv-naevnet i sin afgerelse af 3.
maj 2013 vedrgrende DG-TV havdelagt de ledelsesforhold til grund, som uomtvistet
gjaldt ved foreningens stiftelse, og at nevnet ikke kunnetage stilling til de efterfglgende
tvister af foreningsretlig karakter - eller til, om der var handlet i strid med regler om
god advokatskik mv. Da tilskud alene kan ydes til tilladelseshavere, er det ikke muligt
at opna tilskud uden samtidig at kunne dokumentere at veere rette tilladelseshaver. Af
den grund kunne anmodningen om, at tilskudsmidlerne for 2013 skulle tilstilles Torben
@rskov og Jgrgen Klinke, ikke imgdekommes.

Dok. nr. 2171222



Side 2

Henvendelsen fra Advokatfirmaet Klaus Ewald var foranlediget af, at Radio- og tv-
naevnet i afggrelsen af 3. maj 2013 anmodede foreningen DG-TV om inden for tre uger i
form af protokollater fra repraesentantskabsmgderat dokumentere, hvilke personer der
matte veere udtradt af henholdsvis indvalgt i foreningens bestyrelse. Endvidere blev
DG-TV anmodet om, safremt der var indtradt @ndringer i vedtaegerne, at indsende en
opdateret version af disse sammen med protokollater, der pd samme made dokumente-
rede @&ndringerne.

Efter hgringsfristen konkluderede Radio- og tv-navnet i sinafggrelse af 28. august
2013, at som sagen var oplyst, havde naevnet ikke modtaget dokumentation for, at der
skulle veere valgt en anden repraesentantskabsbestyrelse for DG-TV, hvorfor Radio- og
tv-naevnet métte laegge den foreliggende dokumentation til grund.

Radio- og tv-naevnets tilsyn med DG-TV har givet anledning til en reekke klager fra
Torben @rskov, herunder en klage over atsagsbehandlingen ikke har varet korrekt og
fyldestggrende.

Senest har Radio- og tv-naevnets formand den 8. april 2014 besvareten henvendelse fra
Torben @rskov og oplyst,at da der ikke er fremlagt nye og for tilsynssagens afgerelse
vaesentlige oplysninger, vil naevnet ikke genoptage sagen pa grundlag af henvendelsen.

Radio- og tv-nzevnets formand understreger endvidere i sit svar til Torben @rskov, at
navnet ngdvendigvis ma basere sin sagsbehandling p& det materiale og de oplysninger,
som indsendes i tilladelses- og tilskudssager. Det betyder ikke, at Radio- og tv-naevnet
har taget stilling til de interne foreningsstridigheder i DG-TV, eller at naevnet bevidst

forfordeler en af parterne i en intern stridighed.”

Jeg henholder mig til Kulturstyrelsens svar.

Med venlig hilsen

Marianne Jelved



