Kulturudvalget 2013-14
KUU Alm.del
Offentligt
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
8. april 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 19. marts 2014, efter ønske fra Mette Bock(LA),stillet mig følgende spørgsmål KUU alm. delspm. 126,som jeg hermed skal besva-re.Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvorfor man i udbuddet af det digitale radio-sendenetanbefaleren konstruktion, der består af indholdsleverandører, mens man iudbuddet af tv-sendenettet anså det for en risiko for konkurrencen, hvis byder selvvar indholdsopera-tør eller en del af et konsortium indeholdende enindholdsoperatør?Svar:
Ved udbuddet af de landsdækkende digitale tv-sendemuligheder blev der, som detfremgår af mit svar på § 20 spørgsmål, nr. S1166, mellem partierne bag den mediepoli-tiske aftale for 2007-2010 og partierne bag den telepolitiske principaftale af 8. septem-ber 1999 om sigtelinjer for telepolitikken d. 11. juni 2007 opnået enighed om, at delandsdækkende tv-sendemuligheder skulle udbydes til en gatekeeper.I en gatekeepermodel er det en såkaldt gatekeeper, der efter retningslinjer fastsat vedudbuddet af sendenettet beslutter, hvilke radio- og tv-foretagender der skal have ad-gang til at udnytte den sendekapacitet, der er til rådighed.Ved udbuddet af de landsdækkende digitale tv-sendemuligheder var det på den bag-grund opfattelsen, at der var behov for en særlig vurdering af, hvordan risikoen forkonkurrencebegrænsninger kunne elimineres, hvis en aktør på det danske mediemar-ked, herunder en indholdsleverandør eller et konsortium indeholdende en aktør med be-tydelig tilstedeværelse på det danske mediemarked, bød på sendemulighederne og der-med varetagelsen af gatekeeperrollen.Ved udbuddet af de digitale radiosendemuligheder er situationen anderledes. Partiernebag medieaftalen for 2012-2014 har således den 13. marts 2014 besluttet, at DAB-blok3, skal drives efter en sendesamvirkemodel.
Dok. nr. 2135009
Side 2
I sendesamvirkemodellen er det Radio- og tv-nævnet, der udsteder programtilladelser,hvorefter sendesamvirkernehar pligt til at optage de nye programtilladelseshavere isendesamvirket. Et sendesamvirke kan derfor ikke begrænse konkurrencen ved at hol-de interesserede radioforetagender ude.Sendesamvirkemodellen giver således ikke –selvom sendesamvirket består af indholdsleverandører – samme risiko for konkurren-cemæssige begrænsninger, somder var risiko for ved udbuddet af de landsdækkende di-gitale tv-sendemuligheder.
Marianne Jelved