Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1401621_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2014 - 16952
Doknr.
165712
Dato
24-09-2014
Folketingets Kommunaludvalg har d. 12. juni 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 97
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 97:
”I forlængelse af svar på KOU alm. del – spm. 55 bedes ministeren fremsende en
opgørelse over udviklingen i de angivne udgiftsposter i perioden 2007-2013 korrigeret
for opgaveændringer og ændringer i de forudsatte pris og lønforudsætninger, således
at udgifterne bliver sammenlignelige over tid (i lighed med opgørelsen i svar på KOU
alm. del – spm. 88).”
Svar:
Der er afgivet foreløbigt svar på spørgsmålet den 4. juli 2014. Spørgsmålet besvares
hermed endeligt.
I spørgsmålet henvises til de udgiftsposter, som indgik i svaret på KOU alm. del spm.
55, dvs. kommunernes nettodriftsudgifter, herunder særskilt udgifterne til den kommu-
nale medfinansiering af sundhedsvæsnet, serviceudgifter samt anlægsudgifter i perio-
den 2007-2013 fordelt på aftale-, budget- og regnskabsniveau.
I det følgende er for de tre udgiftsposter beskrevet, hvilke korrektioner der er foretaget
på baggrund af ønsket om, at udgifterne er sammenlignelige over tid. Udgifterne er
opgjort i 2015 pris- og lønniveau. Det bemærkes i den forbindelse, at der for 2014 og
2015 er tale om skønnede forudsætninger for pris- og lønudviklingen.
1) Nettodriftsudgifter, herunder udgifter til kommunal medfinansiering af sundheds-
væsnet
Kommunernes samlede nettodriftsudgifter omfatter nettodriftsudgifterne til service,
overførsler, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering af sundhedsvæsenet,
almene ældreboliger, forsyningsvirksomheder samt indtægter fra den centrale refusi-
onsordning.
Udviklingen i kommunernes budgetterede og regnskabsførte nettodriftsudgifter, her-
under udgifter til kommunal medfinansiering, i perioden 2007-2013 er vist i tabel 1.
Det bemærkes, at der ikke indgås aftaler om niveauet for nettodriftsudgifter.
For nettodriftsudgifterne har det ikke været muligt at korrigere udgifterne, så de bliver
sammenlignelige over tid. Det skyldes bl.a., at en sådan korrektion kompliceres af, at
udgifterne indeholder konjunkturafhængige udgifter i form af kommunernes netto-
driftsudgifter til sociale overførsler og forsikrede ledige.
I fortolkningen af tallene i tabel 1 skal der således være opmærksomhed om, at kom-
munerne medio 2009 overtog ansvaret for den samlede beskæftigelsesindsats, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401621_0002.png
kommunernes nettodriftsudgifter til overførsler samt forsikrede ledige er øget fra og
med 2011 som følge af en refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet, og at
kommunernes aktivitetsbestemte medfinansiering af sundhedsvæsenet fra og med
2012 er omlagt og kommunernes grundbidrag på sundhedsområdet afskaffet, hvilket
har øget kommunernes nettodriftsudgifter. Endelig bemærkes, at udgiftsudviklingen
mellem årene kan være påvirket af udsving i nettodriftsudgifterne til forsyningsvirk-
somhederne – uanset at ”hvile-i-sig-selv-princippet” på længere sigt trækker i retning
af at udligne sådanne udsving.
Tabel 1
Kommunale nettodriftsudgifter, budget og regnskab, 2007-2013
Mia. kr., 2015-pl
Budget
Heraf medfinansiering
Regnskab
Heraf medfinansiering
2007
277,8
10,9
280,3
10,5
2008
283,5
11,1
287,1
10,4
2009
292,0
11,2
300,3
11,3
2010
311,1
11,0
313,7
11,8
2011
314,1
11,6
315,4
11,8
2012
330,3
19,5
325,3
19,5
2013
333,9
19,8
325,4
20,1
Anm.: Der er ikke foretaget korrektioner for opgaveændringer.
Nettodriftsudgifterne er reguleret med seneste pris- og lønopgørelse for service inklusiv overførsler. Den
kommunale medfinansiering af sundhedsvæsnet er reguleret med seneste pris- og lønopgørelse for sundhed
ekskl. medicin.
Kilde: Danmarks Statistisk samt egne beregninger.
2) Serviceudgifter
De kommunale serviceudgifter er opgjort som de samlede kommunale nettodriftsudgif-
ter fratrukket udgifter vedrørende forsyningsvirksomheder, udgifter vedrørende alme-
ne ældreboliger, udgifter til aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes sund-
hedsvæsen, udgifter til overførsler og budgetgaranterede områder samt udgifter ved-
rørende forsikrede ledige. Opgørelsen er opgjort eksklusive indtægter fra den centrale
refusionsordning. Det bemærkes, at serviceudgifterne er opgjort efter den afgræns-
ning, der har været gældende fra og med 2013.
Udviklingen i kommunernes aftalte, budgetterede samt regnskabsførte serviceudgifter
for perioden 2007-2013 er i tabel 2 vist opregnet til seneste pris- og lønniveau samt
korrigeret for opgaveændringer i medfør af Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT)
som opgjort af Finansministeriet.
Tabel 2
Kommunale serviceudgifter, aftale, budget og regnskab, 2007-2013
Mia. kr., 2015-pl og
2015-opgaveniveau
Aftale
Budget
Regnskab
2007
230,0
230,3
234,5
2008
233,0
234,5
236,9
2009
237,4
236,8
243,2
2010
239,9
239,0
240,8
2011
239,0
237,4
231,4
2012
238,8
236,2
230,8
2013
236,6
234,0*
231,1
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401621_0003.png
Anm.: Serviceudgifter er defineret som kommunernes nettodriftsudgifter eksklusive udgifter vedrørende forsy-
ningsvirksomheder, almene ældreboliger, udgifter til aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes sund-
hedsvæsen, udgifter til overførsler og budgetgaranterede områder, udgifter vedrørende forsikrede ledige samt
ekskl. indtægter fra den centrale refusionsordning.
Der er korrigeret for ændrede pris- og lønforudsætninger samt opgaveændringer i medfør af DUT mv., såle-
des at udgifterne er sammenlignelige over tid (opgjort i budget 2015-opgaveniveau). Der er ikke korrigeret
for, at udgiftsniveauet på det specialiserede socialområde blev løftet i 2008 og 2009 i forbindelse med afta-
lerne om kommunernes økonomi for hhv. 2009 og 2010.
*) Budget 2013 er korrigeret for, at kommunerne efter aftale med regeringen valgte at prioritere et løft af in-
vesteringerne på samlet set 2,6 mia. kr. mod tilsvarende lavere serviceudgifter.
Serviceudgifterne er på både aftale-, budget- og regnskabsniveau reguleret med seneste pris- og lønopgørelse
for service ekskl. overførsler.
Kilde: Aftaler om kommunernes økonomi 2007-2013, Danmarks Statistik, Finansministeriets meropgaveopgørelse
(opgaveændringer) og egne beregninger.
3) Skattefinansierede bruttoanlægsudgifter
Bruttoanlægsudgifterne er opgjort som de skattefinansierede bruttoanlægsudgifter.
Udviklingen i de skattefinansierede bruttoanlægsudgifter i perioden 2007-2013 fordelt
på aftale-, budget- og regnskabsniveau fremgår af tabel 3. Der er korrigeret for kom-
munalt ejede ældreboliger, der er brugerfinansierede. Desuden er aftaletallet i 2012
korriget for Kickstarten på 4,1 mia. kr., og aftale- og budgettallet for 2013 er korrigeret
i forbindelse med prioriteringen af et løft af investeringerne på samlet set 2,6 mia. kr.
mod tilsvarende lavere serviceudgifter i 2013.
Tabel 3
Kommunale bruttoanlægsudgifter, aftale, budget og regnskab, 2007-2013
Mia. kr., 2015-pl
Aftale
Budget
Regnskab
2007
15,5
15,7
18,6
2008
17,2
18,0
20,1
2009
16,7
17,2
17,8
2010
21,9
18,7
18,5
2011
15,9
17,9
19,4
2012
20,1*
21,1
19,9
2013
18,5**
18,5**
18,6
Anm.: Kommunernes skattefinansierede bruttoanlægsudgifter er opgjort ekskl. ældreboliger. Aftalte bruttoanlægs-
udgifter før 2009 er korrigeret med 2 mia. kr. (2009-pl) vedrørende kommunalt ejede almene ældreboliger,
som i 2007 og 2008 var indeholdt i opgørelsen af kommunernes skattefinansierede bruttoanlægsudgifter.
*) Aftale 2012 er korriget for Kickstart på 4,1 mia. kr. **) Aftale og budget 2013 er korrigeret for, at kom-
munerne efter aftale med regeringen valgte at prioritere et løft af investeringerne på samlet set 2,6 mia. kr.
mod tilsvarende lavere serviceudgifter.
De skattefinansierede bruttoanlægsudgifterne er reguleret med seneste pris- og lønopgørelse for anlægsud-
gifterne.
Kilde: Danmarks Statistisk samt egne beregninger.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
3