Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2014 - 15472Doknr.136923Dato06-05-2014
FolketingetsKommunaludvalg har d.22. april 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 85(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Morten Marinus (DF).Spørgsmålnr.85:”Ministeren bedes oplyse, hvilke regler der gælder i forhold til om et byråds fagud-valgsmøder kan være offentlige ligesom byrådsmødet, altså med tilhørere, herunderom der er muligheder for offentlige møder, og om der findes kommuner, som har erfa-ring med at afholde åbne fagudvalgsmøder?”Svar:Møder i kollegiale forvaltningsorganer er ikke offentlige, med mindre dette er bestemt ilovgivningen. Der er ikke for møder i kommunens stående udvalg og økonomiudvalgetfastsat regler om mødeoffentlighed. Møder i disse organer er således ikke offentlige,og der er ikke hjemmel til at udvalgene eller kommunalbestyrelsen – ej heller ved en-stemmig beslutning – kan beslutte, at udvalgsmøder skal være offentlige. Dette følgeraf kommunestyrelseslovens § 20, stk. 4 og 5, jf. nedenfor, der forudsætter, at ud-valgsmøder er lukkede. Baggrunden herfor er hensynet til frie og fortrolige forhandlin-ger.Det fremgåraf bestemmelsen i kommunestyrelseslovens § 20, stk. 4, 1. pkt., at udval-gene kan tillade personer, der er ansat i kommunens tjeneste, at overvære mødernemed henblik på varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. for udvalget.Det fremgår af bestemmelsen i kommunestyrelseslovens § 20, stk. 4, 2. pkt., at udval-gene kan tilkalde andre personer, herunder andre medlemmer af kommunalbestyrel-sen, til at overvære forhandlingerne, når det er ønskeligt af hensyn til en sags oplys-ning. Bestemmelsen giver mulighed for, at et udvalg f.eks. kan give borgere m.fl. fore-træde for udvalget. Bestemmelsen forudsætter, at tilkaldelsen af vedkommende andrepersoner er begrundet i hensynet til oplysningen af en sag. Bestemmelsen giver ikkemulighed for faste observatører i udvalg. Der henvises herom til det, der nedenfor eranført om ministeriets dispensationspraksis efter bestemmelsen i kommunestyrelses-lovens § 65 c.Bestemmelsen i lovens § 20, stk. 4, gør udtømmende op med de tilfælde, hvor ikke-udvalgsmedlemmer kan overvære udvalgsmøder, jf. dog bestemmelsen i kommune-styrelseslovens § 20, stk. 5, der giver mulighed for, at økonomiudvalget kan tilladekommunalbestyrelsesmedlemmer, som ikke er medlemmer af økonomiudvalget, atovervære dettes afsluttende behandling af forslag til årsbudget og flerårige budget-overslag, og bestemmelsen i kommunestyrelseslovens § 31 a, stk. 1, der giver mulig-hed for, at borgmesteren uden at være medlem har ret til at deltage i møderne i ud-valg uden stemmeret.
Endelig kan kommunalbestyrelsen efter Økonomi- og Indenrigsministeriets godken-delse i styrelsesvedtægten fastsætte regler gældende for en valgperiode, der afvigerfra en række nærmere bestemte bestemmelser i kommunestyrelsesloven, herunderbestemmelsen i lovens § 20, stk. 4.Der er i ministeriets dispensationspraksis efter bestemmelsen i kommunestyrelseslo-vens § 65 c eksempler på, at en kommune har opnået ministeriets godkendelse til istyrelsesvedtægten at fastsætte bestemmelser om, atvisse ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer kan deltage i bestemte stående udvalgs møder somobservatører. Ingen kommuner er i indeværende periode meddelt en sådan dispensa-tion.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2