Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
11. april 2014
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 74 af 27. marts 2014(alm. del).Spørgsmål:
Er ministeren enig i, at en udsat borger, der er fritaget fra at bruge digital post,ikke kan nægtes ydelser, som borgeren har krav på, med henvisning til at der skaludfyldes et digitalt skema med brug af NemID, som borgeren ikke er i stand til atbruge, jf. vedhæftede bilag.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Stine Brix(EL).Svar:
Fra den 1. november 2014 skal alle, der kan, modtage post fra det offentlige digi-talt. En borger, der er fritaget fra Digital Post, vil fortsat modtage posten fra of-fentlige myndigheder i den fysiske postkasse som hidtil.På de områder, hvor der kan stilles krav om, at ansøgninger og lignende til enoffentlig myndighed skal indgives ved digital selvbetjening, vil dette fremgå aflovgivningen på det konkrete fagområde. Fritagelse fra Digital Post gør ikke, atborgeren også fritages fra at indgive ansøgninger og lignende ved digital selvbetje-ning på de områder, hvor der stilles krav om digital selvbetjening.I medfør af de årlige samlelove for obligatorisk digital selvbetjening er modellen,at hvis en borger trods hjælp og vejledning ikke kan indgive en ansøgning ellerlignende digitalt, vil det fortsat være muligt at indgive ansøgningen på anden vis.Det vurderes fra gang til gang, om en borger er i stand til at indgive en ansøgningdigitalt til den offentlige myndighed. Herved tages der højde for forskelle på om-råderne, selvbetjeningsløsningernes kompleksitet og lovgrundlaget bag de enkelteløsninger. Der kan fx være borgere, der måske ikke kan ansøge digitalt på ét om-råde, men eventuelt efter hjælp vil kunne gennemføre digital selvbetjening på etandet område. Der vil også være borgere, der med tiden tilegner sig it-kompetencer, som gør, at de vil kunne søge digitalt.En borger, der eksempelvis vil ansøge om en ydelse, kan rette henvendelse til denrelevante offentlige myndighed for at få hjælp og vejledning. En borger kan ikke
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
nægtes offentlige ydelser, som borgeren ellers har krav på, med henvisning til, atborgeren skal søge digitalt, hvis det vurderes, at borgeren – eventuelt efter hjælpog vejledning – ikke er i stand til at anvende den pågældende offentlige digitaleløsning.For så vidt angår det konkrete eksempel vedrørende feriedagpenge og kommuni-kationen mellem medlemmer af en a-kasse og a-kassen skal det bemærkes, at en a-kasse ikke er en offentlig myndighed, men en privat forening, hvorfor der i dettetilfælde ikke er tale om kommunikation mellem en borger og en offentlig myndig-hed. Området hører under Beskæftigelsesministeriets ressort. Beskæftigelsesmini-steriet har oplyst, at:”Et medlem af en a-kasse kan fritages fra at bruge digital kommunikation med a-kassen. Det er a-kassen, der træffer afgørelse om, hvorvidt et medlem kan fritagesfor pligt til digital kommunikation med a-kassen.”
Med venlig hilsenBjarne Corydon