Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2014 - 1872Doknr.91470Dato10-04-2014
FolketingetsKommunaludvalg har d.19. marts 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 66(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Mike Legarth (KF).Spørgsmålnr. 66:Ministeren bedes oplyse, hvilke regler der afgør, hvad medlemmer af en kommunal-bestyrelse må fortælle offentligheden om, herunder hvad der er foregået, sagt og/elleroplyst på udvalgsmøder i kommunalbestyrelserne?”Svar:1.Kommunalbestyrelsens medlemmer har efter lovgivningens almindelige reglerherom, herunder forvaltningslovens § 27,tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplys-ninger, som de gennem deres virke bliver bekendt med.Der er i forvaltningslovens § 27, stk.1-4, foretaget en opregning af hensyn, der kan-begrunde, at en oplysning er undergivet tavshedspligt.Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har efter lovens § 27, stk. 1, tavs-hedspligt med hensyn til oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomi-ske, forhold,(nr. 1) og oplysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder ellerom drifts- eller forretningsforhold, for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydningfor den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at oplysningerne ikke videregi-ves (nr. 2).Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har herudover efter lovens § 27,stk. 4, tavshedspligt med hensyn til oplysninger, som det i øvrigt er nødvendigt athemmeligholde for at varetage væsentlige hensyn til bl.a. gennemførelse af offentligkontrol, regulerings- eller planlægningsvirksomhed (nr.2), eller til det offentliges øko-nomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed, (nr.3), eller til private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets sær-lige karakter er påkrævet (nr. 5).Det beror på en konkret retlig vurdering, hvorvidt en oplysning er fortrolig.
2.Det er i kommunestyrelseslovens § 10, stk. 1, 1. pkt., fastsat, at kommunalbe-styrelsens møder er offentlige. Det følger af lovens § 10, stk. 1, 2. pkt., at kommunal-bestyrelsen kan bestemme, at en sag skal behandles for lukkede døre, når det findesnødvendigt på grund af sagens beskaffenhed.Virkningen af, at en sag behandles for lukkede døre, er umiddelbart kun, at offentlig-heden er udelukket fra at være til stede under forhandlingerne, og at offentlighedenikke har krav på oplysninger om, hvad der er passeret under forhandlingerne.
Sager, der kan begrunde dørlukning, er sådanne, hvor der ved sagens behandling vilblive eller forventes at blive fremdraget fortrolige oplysninger. Det beror på en konkretretlig vurdering i hvert enkelt tilfælde, hvorvidt en sag kan behandles for lukkede døre.Fortrolige oplysninger, der fremkommer under en sags behandling for lukkede døre,og som er omfattet af forvaltningslovens regler om tavshedspligt, kan ikke udleveres tiloffentligheden.Det antages, at det forhold, at kommunalbestyrelsens forhandlinger foregår for lukke-de døre, ikke i sig selv medfører, at forhandlingerne må anses for fortrolige og dermedundergivet tavshedspligt.Tavshedspligten kan ikke udvides ved, at en kommunalbestyrelse beslutter, at alleoplysninger, der fremkommer under en sags behandling for lukkede døre, skal ansesfor fortrolige. Tavshedspligt med hensyn til den enkelte oplysning forudsætter således,at oplysningen efter forvaltningslovens regler er fortrolig.3.Møder i kollegiale forvaltningsorganer er ikke offentlige, med mindre dette erbestemt i lovgivningen. Der er ikke for møder i kommunens stående udvalg og øko-nomiudvalget fastsat regler om mødeoffentlighed. Møder i disse organer er såledesikke offentlige.Baggrunden herfor er hensynet til frie og fortrolige forhandlinger. I sammenhæng medden manglende offentlighed omkring udvalgsarbejdet og båret af de samme hensyn tilsikring af den interne kommunale beslutningsproces antages det, at forhandlingerne ikommunalbestyrelsens udvalg som udgangspunkt er fortrolige.Der antages således at gælde tavshedspligt for så vidt angår oplysninger om de syns-punkter, vurderinger og argumenter, der fremføres af andre mødedeltagere underudvalgsdrøftelserne. Et udvalgsmedlem kan derimod, når sagen ikke efter sit indholdmå betragtes som fortrolig, frit referere egne udtalelser og forslag under en forhand-ling i et udvalg. Tavshedspligten antages ikke at være til hinder for, at et udvalgsmed-lem refererer et udvalgs forhandlinger over for medlemmer af den politiske gruppe ikommunalbestyrelsen, som den pågældende tilhører.Tavshedspligten for så vidt angår referat fra udvalgsmøder omfatter ikke oplysningerom en sags faktiske omstændigheder. Det gælder, uanset om sådanne oplysningerunder udvalgsmødet fremkommer fra udvalgsformanden, udvalgets øvrige medlem-mer eller forvaltningen. Spørgsmålet om, hvorvidt der i øvrigt gælder en tavshedspligtmed hensyn til faktiske oplysninger, der fremkommer under udvalgsforhandlingerne,beror således på en konkret vurdering af, om oplysningerne efter almindelige reglerom tavshedspligt i øvrigt må anses for fortrolige, jf. herved pkt. 1 ovenfor.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2