Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1351820_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
Besvarelse af KOU alm. del samrådsspørgsmål
H
Tid og sted: Kommunaludvalget, torsdag den 13. marts kl.
12.00-13.00
Samrådsspørgsmål H
Vil ministeren redegøre for regeringens holdning til Produktivitets-
kommissionens anbefalinger, der skal føre til, at flere offentlige
opgaver bliver konkurrenceudsat, jf. Produktivitetskommissionens
delrapport offentliggjort den 17. februar 2014?
Indledning
Tak for spørgsmålet og anledningen til at drøfte
Produktivitetskommissionens delrapport om offentlig-privat
samarbejde.
Produktivitetskommissionens rapport er et solidt stykke arbejde
med mange gode anbefalinger.
Den overordnede anbefaling er at øge Danmarks produktivitet
gennem mere offentlig-privat samarbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1351820_0002.png
Regeringen er på linje med denne anbefaling.
Vi er helt enige i, at der er et stort potentiale i at øge og udvikle
det offentlig-private samarbejde.
For konkurrenceudsættelse kan medvirke til at sikre, at opgaverne
løses bedst og billigst. Og det fokuserer efterspørgslen og er en
kilde til innovation. Konkurrenceudsættelse handler nemlig ikke
kun om effektiviseringsgevinster. Helt centralt er også potentialet i
at udvikle kvaliteten i opgaveløsningen.
Det er ikke i sig selv afgørende, om det er en privat, eller en
offentlig leverandør, der vinder opgaven. Det afgørende er, at
opgaven bliver udsat for konkurrence.
Konkurrence tilskynder leverandøren, om det så er en offentlig
eller en privat, til at være effektiv, produktiv og innovativ. Så vi får
den bedste service for pengene.
Det fastslår Produktivitetskommissionens rapport også.
Der er så nogle opgaver, som ikke kan udliciteres, og som mest
naturligt bør løses af det offentlige. Jeg tænker på klassiske
myndighedsopgaver som for eksempel vores domstole, forsvaret
og politiopgaver.
Men der er rigtig mange offentlige opgaver, som både kan løses
af en privat eller en offentlig leverandør, og hvor det derfor giver
god mening at konkurrenceudsætte opgaven.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1351820_0003.png
Der er også mulighed for, at kommuner ved at gå sammen om
udbud på et område kan opnå bedre priser på grund af større
volumen. Eller kan få adgang til de stordriftsfordele, som store
virksomheder kan have.
Men lad mig med det samme fremhæve, at det altid må bero på
en konkret vurdering, om det er hensigtsmæssigt at
konkurrenceudsætte.
Det, som med fordel kan konkurrenceudsættes i Solrød
Kommune, er ikke nødvendigvis en god ide at
konkurrenceudsætte i Frederikshavn Kommune.
Det afhænger af markedet og af forholdene i for eksempel den
enkelte kommune. Hvor effektivt løses opgaven i forvejen? Og
hvilke strukturelle, geografiske og markedsmæssige forhold gør
sig gældende? Det er afgørende for, om det giver mening at
konkurrenceudsætte lokalt.
Og billedet er ikke enkelt. På de tekniske områder viser
undersøgelser, at der ofte vil være besparelser knyttet til en
udlicitering. Omvendt er billedet mere broget på de bløde
serviceområder.
Derfor bør vi ikke generelt stille mål op for, hvor meget der skal
konkurrenceudsættes. I stedet bør der være politisk og strategisk
fokus på mulighederne ved konkurrenceudsættelse og sørge for
at skabe gode rammer for det offentlig-private samarbejde.
Produktivitetskommissionens rapport indeholder en lang række
anbefalinger til, hvordan Danmarks produktivitet kan øges
gennem øget konkurrenceudsættelse.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1351820_0004.png
Det er nu ikke, fordi regeringen har ligget på den lade side.
Tværtimod.
Regeringen har faktisk allerede gjort meget for at øge offentlig-
privat samarbejde og også i forhold til en del af de konkrete
anbefalinger, som Produktivitetskommissionen er kommet med.
Lad mig nævne den kommende danske udbudslov, som
regeringen vil fremlægge forslag om i næste folketingssamling.
Det er målet, at den nye danske udbudslov skal skabe støre
klarhed og fleksibilitet i udbudsprocessen, og gøre det mere enkelt
at gennemføre udbud.
En anden anbefaling er at indsamle og offentliggøre eksempler på
udbud. Her har regeringen nedsat et bredt sammensat Råd for
offentlig-privat samarbejde med deltagelse af bl.a.
erhvervsorganisationer og fagbevægelsen. Rådet har netop til
opgave at dokumentere og udbrede viden om udbud. Hertil
kommer andre aktiviteter, bl.a. i regi af Udbudsportalen, som også
har til formål at samle og dele viden om offentlig-privat
samarbejde og innovationssamarbejder.
Desuden lancerede regeringen i oktober måned en strategi for
intelligent offentligt indkøb som blandt andet skal fremme
effektivitet, innovation, kvalitetsudvikling og bæredygtighed i de
offentlige indkøb. Målet med strategien er at fremme det gode
købmandskab blandt andet gennem øget brug af funktionskrav og
øget fokus på totalomkostninger.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1351820_0005.png
Regeringen har også forenklet reglerne på ældreområdet.
Borgernes frie valg er fastholdt. Men der er skabt mulighed for et
større og mere varieret marked for private leverandører.
Produktivitetskommissionens rapport rummer endnu flere forslag.
Dem vil regeringen nu vurdere.
Anbefalingerne vil indgå i overvejelser om at skabe endnu bedre
rammer for offentlig-privat samarbejde og at modernisere og
effektivisere den offentlige sektor.
Som Produktivitetskommissionen også er inde på, er en styrkelse
af offentlig-privat samarbejde ikke noget, som kan løses med et
snuptag.
Det viser den livlige debat, der har været i kølvandet på rapporten
også. Men vi skal hele tiden have fokus på, hvordan og hvornår
private leverandører kan bidrage til at øge kvaliteten og
effektiviteten i den offentlige opgaveløsning, så borgerne får mest
muligt for skattekronerne.
5