Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1351851_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
Besvarelse af KOU alm. del samrådsspørgsmål
C og D
Tid og sted: Torsdag den 27. februar 2014 kl. 14.00-15.30 i
Kommunaludvalget
Samrådsspørgsmål C
Vil ministeren redegøre for, hvad det realiserede provenu er ved
lov nr. 581 af 18. juni 2012 (lov om ændring af lov om kommunal
ejendomsskat), herunder om det realiserede provenu er identisk
med det, der var forudsat i høringsnotatet til lovforslaget, og
mener ministeren i forlængelse heraf, at loven har levet op til
intentionerne?
Samrådsspørgsmål D
Vil ministeren redegøre for præcis, hvor mange grundejere der har
oplevet en stigning i ejendomsskatten som følge af lov nr. 581 af
18. juni 2012 (lov om ændring af lov om kommunal
ejendomsskat), om dette antal er identisk med de 38.000
ejendomme, der blev nævnt under behandlingen af lovforslaget,
og mener ministeren, at loven dermed har levet op til
intentionerne?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1351851_0002.png
Væsentligste budskaber
Samrådet vedrører lov nr. 581 af 18. juni 2012 om ændring
af lov om kommunal ejendomsskat.
Lovændringen havde til formål at løse det problem, at det i
forbindelse med skatteopkrævningen for 2012 var blevet
afdækket, at lovens § 1, stk. 4 rummede en
uhensigtsmæssig beregningsregel af grundskatteloftet, som
indebar, at nogle grundejere slet ikke betalte grundskyld
eller en meget lav grundskyld.
Ændringen af loven indebar, at den måde, som
kommunerne havde beregnet grundskylden på efter lovens
§ 1, stk. 4 frem til og med 2011, blev lovfæstet med virkning
for 2013 og frem.
Samrådet fokuserer på de provenumæssige konsekvenser
og antallet af ejendomme omfattet af lovændringen. Det
blev i forbindelse med behandlingen af lovforslaget skønnet,
at kommunerne i 2013 ville få et merprovenu i
størrelsesordenen 113 mio. kr. sammenlignet med 2012, og
at ca. 38.000 ejendomme ville blive berørt af lovændringen.
Ministeriet har ikke lavet nye skøn over provenuet eller
antallet af ejendomme, der var omfattet af lovændringen.
Det skyldes, at kommunernes it-system til
grundskyldsberegningen ikke er indrettet på at kunne lave
særskilte opgørelser for enkelt paragraffer og stykker i
loven.
Loven har levet op til intentionerne. Formålet med loven var
at lukke et skattehul og løse det problem, at nogle
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1351851_0003.png
grundejere slet ikke betalte grundskyld eller en meget lav
grundskyld.
Formålet med lovændringen var ikke at skaffe et større
provenu til kommunerne og øge beskatningen af
grundejerne.
Lovændringen var ikke et forsøg på at snige en øget
boligbeskatning ind ad bagdøren under dække af en teknisk
lovændring.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1351851_0004.png
Indledning
Spørgsmålene i dag ligger i forlængelse af besvarelsen af
Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 25 og 26, som (også) blev
stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V), og som jeg besvarede
den 17. december sidste år.
Spørgsmålene vedrører lov nr. 581 af 18. juni 2012 om ændring af
lov om kommunal ejendomsskat. Altså en sag, der ligger godt 1�½
år tilbage.
Lovændringen havde til formål at løse det problem, at det i
forbindelse med skatteopkrævningen for 2012 var blevet
afdækket, at lovens § 1, stk. 4 rummede en uhensigtsmæssig
beregningsregel af grundskatteloftet.
VK-regeringen havde tidligere fjernet en tilsvarende fejl
vedrørende lovens § 1, stk. 5 i 2010.
I begge tilfælde
var problemet, at fradrag for forbedringer var
opgjort i et senere års højere prisniveau end den grundværdi i
basisåret, som det blev fratrukket i. Herved blev der beregnet for
lav en grundskyld.
I begge tilfælde blev der anvendt samme løsning. Nemlig at
fradrag for forbedringer ikke længere kan fratrækkes i basisåret
ved beregningen af grundskatteloftet.
Løsningen indebar
i begge tilfælde,
at lovgivningen blev tilpasset
kommunernes tidligere praksis.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1351851_0005.png
Ændringen af ejendomsskatteloven i juni 2012 lovfæstede med
andre ord den måde, som kommunerne havde beregnet
grundskylden på efter lovens § 1, stk. 4, frem til og med 2011.
Kommunernes beregning var imidlertid i strid med den tidligere
lov, og der er som bekendt sket en tilbagebetaling til de berørte
grundejere.
Lovændringen i 2012 betød kort og godt, at skattehullet blev
lukket med virkning for 2013.
Jeg vil gerne understrege, at hverken lovændringen fra juni 2012
vedr. § 1, stk. 4, eller lovændringen i december 2010 vedr. § 1,
stk. 5, indebærer, at fradrag for forbedringer ikke længere kan
give en lavere grundskyld.
Fradraget skal fortsat fratrækkes i årets aktuelle vurdering. Og det
betyder, at grundejere fortsat får en lavere grundskyld som følge
af fradraget, hvis grundskylden beregnes af den aktuelle
grundværdi.
I dag er det ca. 10 pct. af grundejerne, der betaler grundskyld af
den aktuelle værdi, mens de resterende ca. 90 pct. betaler
grundskyld af grundskatteloftsværdien. Men på sigt skal alle jo
betale grundskyld af den aktuelle værdi, og alle får dermed på sigt
glæde af et evt. fradrag.
Jeg vil dog lige præcisere, at det alene gælder fradrag, der er
givet før 2013. Fradrag for grundforbedringer ved udstykning af
grunde blev jo som en del af skattereformen for 2012 fremadrettet
afskaffet med virkning fra 2013. Skattereformen blev som bekendt
vedtaget af et bredt flertal i Folketinget.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1351851_0006.png
Så meget til indledning. Herefter vil jeg svare konkret på de to
samrådsspørgsmål.
Samrådsspørgsmål C og D
I spørgsmål C ønskes der en redegørelse for, hvad det
realiserede provenu er ved lov nr. 581 af 18. juni 2012, herunder
om det realiserede provenu er identisk med det, der var forudsat i
høringsnotatet til lovforslaget.
I spørgsmål D ønskes der en præcis redegørelse for, hvor mange
grundejere der har oplevet en stigning i ejendomsskatten som
følge af lov nr. 581 af 18. juni 2012, og om dette antal er identisk
med de 38.000 ejendomme, der blev nævnt under behandlingen
af lovforslaget.
I forlængelse af begge spørgsmål ønskes det oplyst, om loven har
levet op til intentionerne.
Besvarelse af den første del af spørgsmål C og D
Den første del af spørgsmålene har jeg svaret på ved besvarelsen
af Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 25 og 26 den 17. december
2013.
Jeg oplyste, at det fremgik af høringsnotatet, at kommunerne i
2013 ville få et merprovenu i størrelsesordenen 113 mio. kr.
sammenlignet med 2012. Skønnet var baseret på, at kommunerne
omkring påsken 2012 havde tilbagebetalt et tilsvarende beløb for
ejendomsskatteåret 2011 vedrørende § 1, stk. 4-sagerne til
grundejerne.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1351851_0007.png
Beløbet udgjorde differencen mellem skatten opgjort efter de
dagældende regler i 2012 og så den tidligere kommunale praksis
for beregning af skatten frem til 2011. Hvis denne praksis, som
blev stadfæstet med lovændringen med virkning for 2013, havde
været lovlig, skulle kommunerne jo ikke have tilbagebetalt noget til
grundejerne. Derfor er det naturligt, at de økonomiske
konsekvensberegninger tager udgangspunkt i tilbagebetalingen.
Herudover kan jeg tilføje, at der ved besvarelsen af spørgsmål 1,
der blev stillet af Kommunaludvalget i forbindelse med
behandlingen af lovforslaget, blev oplyst, at tilbagebetalingen
også omfattede enkelte andre sager. Ud af tilbagebetalingen
udgjorde § 1, stk. 4 ca. 100 mio. kr. inkl. renter.
Når der i høringsnotatet og besvarelsen af de seneste spørgsmål
fra Kommunaludvalget var anført et skøn på i størrelsesordenen
113 mio. kr., er det indgået, at der måtte forventes en vis stigning
fra 2011 til 2012.
I forbindelse med lovforslaget blev det imidlertid ikke forsøgt at
skønne mere detaljeret over eksempelvis udfaldet af verserende
klagesager på området, hvor mange nye ejendomme der måtte
blive omfattet af reglerne eller opreguleringen med
reguleringsprocenten. Der var altså tale om et forholdsvis groft
skøn i forhold til at illustrere problemet med den daværende
lovbestemmelse.
Endvidere har jeg i besvarelsen af spørgsmål 25 og 26 oplyst, at
tilbagebetalingen vedrørte knap 38.000 ejendomme. Det skal her
bemærkes, at en ejendom kan omfatte mere end en bolig eller
husstand. Men da udmålingen af grundskyld sker på ejendomme,
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1351851_0008.png
er det ikke muligt at afdække, hvor mange boliger eller husstande,
der er blevet berørt af lovændringen.
Endelig skal jeg nævne, at ministeriet ikke har lavet nye skøn over
provenuet eller antallet af ejendomme, der var omfattet af
lovændringen. Det skyldes, at kommunernes it-system til
grundskyldsberegningen ikke er indrettet på at kunne lave
særskilte opgørelser for enkeltparagraffer og stykker i loven.
Besvarelse af den anden del af spørgsmål C og D
Det fører mig over til besvarelsen af den anden del af
spørgsmålene, om loven har levet op til intentionerne. Hertil kan
jeg klart svare ja.
Formålet med loven var at lukke et skattehul og løse det problem,
at nogle grundejere slet ikke betalte grundskyld eller en meget lav
grundskyld. Og det er der blevet rettet op på.
Jeg vil gerne understrege, at det ikke var afgørende at fremskaffe
et bestemt provenu eller sikre, at kun en mindre gruppe af
grundejere blev berørt af lovændringen.
Nogle har fremført, at lovændringen isoleret set har indebåret en
forhøjelse af grundskylden, og at der er sneget en øget
boligbeskatning ind ad bagdøren under dække af en teknisk
lovændring. Det vil jeg gerne afvise.
Faktisk mener jeg, at der er flere fordele forbundet med den
gennemførte lovændring, som jo betød, at den tidligere praksis i
kommunerne frem til 2011 blev lovliggjort.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1351851_0009.png
For det første var skatteniveauet kendt for borgerne, hvorfor de i
forhold til 2011 alt andet lige ikke mærkede store stigninger i
grundskylden.
For det andet var det en væsentlig fordel, at kommunerne kendte
fremgangsmåden og derved vidste, at denne kunne administreres
i praksis.
For det tredje var den valgte løsning analog til den metode, som
den tidligere regering vedtog i december 2010 vedr.
ejendomsskattelovens § 1, stk. 5.
Alt i alt synes jeg derfor, at der er tale om en hensigtsmæssig og
fair løsning, som alene har haft til formål at lukke et skattehul.
Ligesom den tidligere regering gjorde det i december 2010
vedrørende sager efter lovens § 1, stk. 5.
9