Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1347160_0001.png
1347160_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2014-13577Doknr.207853Dato18-03-2014
FolketingetsKommunaludvalg har den 18. februar 2014 stillet følgende spørgsmål nr.56(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Sophie Løhde (V).Spørgsmålnr. 56:”Vil ministeren i skematisk form oversende en udtømmende liste over de stederpå ministerens område, hvor der er forskel på reguleringen af henholdsvisoffentlige og private/selvejende leverandører, herunder dokumentationskrav,tilsyn, økonomi, afregning mv.? Ministeren bedes desuden opdatere listenmed de steder på ministerens område, hvor der som følge af kommende lovforslagforeslås ændrede og nye krav. Endelig bedes ministeren redegøre forbaggrunden for de enkelte forskelle.”Svar:Der er ikke inden for ministeriets område forskellig reguleringfor henholdsvis offentligeog private/selvejende leverandører i den forstand, som spørgsmålet synes at tagesigte på. Der er heller ikke lovforslag inden for ministeriets område, som indeholdernye krav, der indebærer forskelle i reguleringen af henholdsvis offentlige og private/selvejende leverandører.Jeg kan dog bemærke, at kommunerne til forskel fra private/selvejende leverandørerer underlagt et statsligt tilsyn – kommunaltilsynet – som udøves af Statsforvaltningen.Det overordnede tilsyn varetages af Økonomi- og Indenrigsministeriet.Statsforvaltningens tilsynskompetence omfatter den virksomhed, der udøves af kom-munalbestyrelsen eller på vegne af kommunalbestyrelsen. Statsforvaltningen førertilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentligemyndigheder. Også i sager, hvor en kommune handler på privatretligt grundlag, kanStatsforvaltningen tage stilling til overholdelsen af lovgivning, der særligt gælder foroffentlige myndigheder. Derimod kan en kommunes overholdelse af en aftale ellerlignende privatretlig disposition, som kommunen har indgået, ikke påses af Statsfor-valtningen.Reglerne om Statsforvaltningens tilsyn er fastsat i lov om kommunernes styrelse §§47-48 a.For fuldstændighedens skyld kan desuden nævnes, at der indenfor ministeriets områ-de findes lovgivning om kommunale skatter. I denne lovgivning er der forskel på regu-leringen af private og offentlige aktører, fx i lov om kommunal ejendomsskat, hvorefteroffentlige ejendomme i udgangspunktet er fritaget for grundskyld, mens privatejedeejendomme alene fritages for grundskyld, såfremt deres anvendelse er omfattet af enaf de i loven angivne undtagelser.
Også i reglerne om dækningsafgift er der forskel på offentlige og private ejendomme,idet offentlige ejendomme i princippet er fritaget for dækningsafgift. Kommunen kanimidlertid under visse forudsætninger beslutte, at offentlige ejendomme skal pålæggesdækningsafgift. I så fald vil alle de omfattede offentlige ejendomme blive pålagt dæk-ningsafgift, uanset hvilke formål de anvendes til. Private ejendomme kan derimodalene pålægges dækningsafgift, såfremt de anvendes til et af de i loven angivne for-mål.De omtalte regler om fritagelse for grundskyld findes i lov om kommunal ejendomsskat§§ 7 og 8, mens reglerne om dækningsafgift findes i samme lovs §§ 23 og 23A.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2