Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E bm@bm.dkwww.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Kommunaludvalget har i brev af 4. februar 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 50(alm. del), som hermed besvares.
28-02-2014Sagsnr. 2014-1749
”KORA har i rapporten "Kommunale serviceniveauer og produktivitet" identifice-ret fire indikatorer på serviceniveauet på området for arbejdsmarkedsforanstaltnin-ger (det gennemsnitlige antal dage på et år, hvor kommunens indbyggeremodtager a-dagpenge i forhold til det forventede, givet befolkningenssammensætning og de lokale arbejdsmarkedsforhold, det gennemsnitlige antaldage på et år, hvor kommunens indbyggere modtager kontanthjælp i forholdtil det forventede, givet befolkningens sammensætning og de lokale arbejdsmar-kedsforhold, det gennemsnitlige antal dage på et år, hvor kommunensindbyggere modtager sygedagpenge i forhold til det forventede, givetbefolkningens sammensætning og de lokale arbejdsmarkedsforhold og detgennemsnitlige antal dage på et år, hvor kommunens indbyggere modtagerpermanente ydelser (ekskl. efterløn) i forhold til det forventede, givet befolknin-gens sammensætning og de lokale arbejdsmarkedsforhold). Ministeren bedesfor hver enkelt indikator redegøre for, 1) i hvilket omfang indikatoren kanbenyttes som et dækkende mål for kvaliteten af den kommunale service, 2)hvad indikatoren bruges til, samt 3) omkostningerne i forbindelse med indsamlingaf data og beregning af indikatoren. Ministeren bedes desuden supplerelisten af indikatorer på kvaliteten, hvis ministeren ikke finder den udtømmende.”
Jeg forstår spørgsmålet således, at spørgeren ønsker min vurdering af de fire an-vendte mål for servicekvalitet på beskæftigelsesområdet, som er anvendt i rappor-ten "Kommunale serviceniveauer og produktivitet". De fire mål er – på hver af ne-denstående ydelser – det gennemsnitlige antal dage på et år, hvor kommunens ind-byggere modtager ydelse i forhold til det forventede, givet befolkningens sammen-sætning og de lokale arbejdsmarkedsforhold:
DagpengeKontanthjælpSygedagpengePermanente ydelser (ekskl. efterløn)
Rapporten ”Kommunale serviceniveauer og produktivitet” er udarbejdet af KORApå bestilling af Produktivitetskommissionen. KORA er et uafhængigt institut, som
hører under Økonomi- og Indenrigsministeriet. KORAs rapport vil indgå i Produk-tivitetskommissionens videre arbejde i forhold til den endelige afrapportering, somregeringen herefter vil forholde sig til.Der kan dog knyttes nogle generelle kommentarer til rapportens mål for service-kvalitet: I KORAs analyse er der opstillet i alt 47 indikatorer for kommunal ser-vicekvalitet, hvoraf de fire ovennævnte vedrører beskæftigelsesindsatsen.Målet for kommunernes indsats på beskæftigelsesområdet er at få borgerne væk fraoffentlig forsørgelse og i arbejde og uddannelse.Servicekvalitet på beskæftigelsesområdet skal derfor i meget vidt omfang ses somjobcentrenes evne til at opfylde dette mål. Selv om der kan være andre forhold,som indgår i vurderingen af den samlede servicekvalitet, må det forventes, at såvelkommunerne selv som borgerene og andre, der er i kontakt med beskæftigelsesind-satsen, vil se indsatsens effekt som et vigtigt element i servicekvaliteten.De fire mål i KORAs analyse er indikatorer for effekten af kommunernes indsatspå beskæftigelsesområdet, da målene viser antal borgere, der modtager ydelse påde fire største ydelsestyper i forhold til, hvad man kunne forvente givet kommu-nernes rammevilkår. Jo mindre den faktiske varighed er på ydelserne i forhold tildet forventede, desto mere succesfuld vurderes kommunernes beskæftigelsesind-sats at være. De fire mål er således relevante indikatorer for en del af kommunernesservicekvalitet på beskæftigelsesområdet.Når det er sagt, er de fire mål naturligvis ikke fuldt udtømmende mål for kommu-nernes servicekvalitet på beskæftigelsesområdet, hvilket jeg også bemærker mig, atrapportens forfattere selv gør opmærksom på.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Beskæftigelsesministeriet igennem en længereårrække har arbejdet med at udvikle og følge op på kvaliteten af kommunernes ind-sat. Dette sker bl.a. gennem databanken jobindsats.dk, som indeholder en langrække mål og statistikker for de centrale aspekter af beskæftigelsesindsatsen, ogsom gør det muligt for kommuner og andre interesserede at sammenligne resultaterpå tværs af kommuner og målgrupper.Med hensyn til omkostningerne ved opgørelsen af målene er jeg ikke bekendt medde omkostninger KORA har haft ved udarbejdelsen af analysen, men jeg kan oply-se, at hovedparten af de anvendte data er frit tilgængelige på Styrelsen for Ar-bejdsmarked og Rekrutterings hjemmesidewww.jobindsats.dk.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2