Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1341133_0001.png
1341133_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg1240 København KAtt. Marlene Borst Hansen
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
3. marts 2014
Folketingets Kommunaludvalg har den 4. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål,nr. 47 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

KORA har i rapporten "Kommunale serviceniveauer og produktivitet" identificeret tiindikatorer på serviceniveauet på området for biblioteksvæsen, kultur og fritid (bestandaf bøger pr. indbygger, bestand af lydbøger, musikoptagelser og andre materialer pr.indbygger, brug af elektroniske ressourcer (downloads) pr. indbygger, udlån af bøger pr.indbygger, udlån af lydbøger, musikoptagelser og andre materialer pr. indbygger, aktivelånere pr. indbygger, personaleårsværk på biblioteker pr. indbygger, akademikerandelaf bibliotekspersonalet, hovedbibliotekets åbningstimer pr. uge og udgifter til museer,biografer, teatre, folkeoplysning mv.). Ministeren bedes for hver enkelt indikatorredegøre for, 1) i hvilket omfang indikatoren kan benyttes som et dækkende mål forkvaliteten af den kommunale service, 2) hvad indikatoren bruges til, samt 3)omkostningerne i forbindelse med indsamling af data og beregning af indikatoren.Ministeren bedes desuden supplere listen af indikatorer på kvaliteten, hvis ministerenikke finder den udtømmende.

Svar:

Rapporten "Kommunale serviceniveauer og produktivitet" er udarbejdet af DetNationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA), som eret uafhængigt institut under Økonomi- og Indenrigsministeriet, forProduktivitetskommissionen. Rapporten vil således indgå iProduktivitetskommissionens videre arbejde, som Regeringen vil forholde sig tilresultaterne af.Jeg vil ikke påtage mig at vurdere den forskningsmæssige kvalitet i de udvalgteindikatorer, men vilhenvise til KORA for så vidt angår spørgsmålet om valget afindikatorer og omkostninger i forbindelse med indsamling og beregning af indikatorer.
Dok. nr. 2081868
Side 2
Jeg kan oplyse, at bibliotekerne løbende arbejder med indikatorer for bibliotekernesserviceniveau og bl.a. gennemfører en benchmark-undersøgelse hvert andet år, hvorbrugerundersøgelser også angiver den oplevede kvalitet af bibliotekernes service.Jeg kan i øvrigt oplyse, at Kulturstyrelsen som det seneste initiativ netop har givettilsagn til et projekt, “BIBDOK”, som vil finde metoder til at udvikle, kvalitetssikre ogeffektmåle bibliotekernes indsatser i forhold til borgerne.
Marianne Jelved