Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1321286_0001.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
12. januar 2014
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 33 af 17. december2013 (alm. del).

Spørgsmål:

Er regeringen opmærksom på, at digitaliseringen af offentlige tjenester, herundermed obligatorisk brug af digitale medier til almindelig dagligdags kommunikationmellem det offentlige og borgerne, vil komme til at volde formentligflere hundrede tusinde borgere store vanskeligheder, fordi de enten ikke haradgang til eller ikke kan betjene en computer, og hvilke foranstaltninger vil rege-ringen igangsætte for at sikre, at ingen borgere udelukkes fra at kunne fåpersonlig, telefonisk eller skriftlig forbindelse med myndighederne, hvis borgerenønsker dette fremfor at benytte sig af digitale henvendelser?

Svar:

Regeringen er bevidst om, at digitalisering af kommunikationen mellem borgerneog det offentlige er en betydelig forandring, og at ikke alle borgere er vant til atkommunikere digitalt. Derfor er der stort fokus på at sikre den rette hjælp til deborgere, der oplever vanskeligheder.Det store flertal af borgerne, som kan anvende de digitale løsninger, skal fremmod 2015 kommunikere digitalt med det offentlige på flere og flere områder. Selvom størstedelen af kommunikationen flyttes til digitale kanaler, har myndigheder-ne fortsat en grundlæggende pligt til at vejlede borgerne. Borgere med behov forhjælp til obligatorisk digital kommunikation kan benytte sig af den fællesoffentligetelefonservice 1881 eller henvende sig til borgerservice eller biblioteket, som tilby-der hjælp. For borgere, der er nybegyndere i digital kommunikation, men som er istand til at lære det, tilbyder landets biblioteker, oplysningsforbund og ældreorga-nisationerne desuden kurser i it-anvendelse.Borgere, der er omfattet af et eller flere af de fastlagte fritagelseskriterier, kan blivefritaget fra Digital Post og dermed fortsat modtage breve fra det offentlige i denfysiske postkasse. Ligeledes vil borgere, der af konkrete grunde ikke kan anmelde,ansøge mv. digitalt, få mulighed for at blive betjent på anden vis.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk