Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1323143_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2013-12289
Doknr.
182159
Dato
16-01-2014
Folketingets Kommunaludvalg har d. 17. december 2013 stillet følgende spørgsmål nr.
32 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 32:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke sager statsforvaltningen kan føre tilsyn
med, herunder eksempler på, hvornår statsforvaltninger fører tilsyn, samt om
ministeren påtænker at udvide statsforvaltningens tilsyn til også at omfatte
sager, hvor der er klagemuligheder?
Begrundelse: Ministeren har svaret, at statsforvaltningen ikke fører tilsyn i det
omfang særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende
sag.”
Svar:
Reglerne om Statsforvaltningens tilsyn er fastsat i lov om kommunernes styrelse §§
47-48 a (lovbekendtgørelse nr. 971 af 25. juli 2013).
Statsforvaltningen fører efter lov om kommunernes styrelse § 47 tilsyn med kommu-
nerne. Statsforvaltningens tilsynskompetence omfatter den virksomhed, der udøves af
kommunalbestyrelsen eller udøves af borgmesteren, de af kommunalbestyrelsen ned-
satte udvalg, udvalgsformændene eller den kommunale forvaltning på vegne af kom-
munalbestyrelsen. Dette gælder både de tilfælde, hvor kommunen træffer afgørelser i
forvaltningslovens forstand, og tilfælde af faktisk forvaltningsvirksomhed. Også undla-
delser fra kommunens side af at opfylde en handlepligt efter lovgivningen vil være
omfattet. Ligeledes vil en kommunes generelle beslutninger, retningslinjer eller praksis
vedrørende kommunens opgaveudførsel være omfattet.
Statsforvaltningen fører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der
særligt gælder for offentlige myndigheder, jf. lov om kommunernes styrelse § 48, stk.
1. Det vil sige den del af lovgivningen, der angår kommunernes virksomhed som of-
fentlige myndigheder. Såvel skreven som uskreven ret er omfattet. Også kommunale
forskrifter, der er udstedt i medfør af den lovgivning, som særligt gælder for offentlige
myndigheder, er omfattet af Statsforvaltningens tilsynskompetence.
Statsforvaltningen fører dog ikke tilsyn med, at kommunerne overholder ansættelses-
retlige regler, jf. lov om kommunernes styrelse § 48, stk. 2.
Statsforvaltningen beslutter selv på baggrund af de foreliggende oplysninger, om der
er tilstrækkeligt grundlag for at rejse en tilsynssag. Der henvises til lov om kommuner-
nes styrelse § 48 a. Statsforvaltningens tilsynssager rejses af
egen drift.
En henven-
delse fra en borger, herunder en part i en kommunal sag, er således hverken en nød-
vendig eller tilstrækkelig forudsætning for, at Statsforvaltningen kan rejse en sag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323143_0002.png
Det er i lov om kommunernes styrelse § 48, stk. 3, bestemt, at Statsforvaltningens
tilsynskompetence viger, såfremt der er en særlig klage- eller tilsynsmyndighed, som
kan tage stilling til den pågældende sag.
En særlig klagemyndighed (rekursinstans) er sædvanligvis karakteriseret ved at have
kompetence til at behandle en eller flere kategorier af sager. Parter og andre klagebe-
rettigede har, når nærmere angivne procesforudsætninger (klagefrister m.v.) er op-
fyldt,
krav på,
at rekursinstansen behandler sagen. Rekursinstansen har sædvanligvis
kompetence til at foretage en fuldstændig og ny prøvelse af sagen, og rekursinstan-
sen har sædvanligvis mulighed for med sin afgørelse at stadfæste den kommunale
afgørelse, at rette i afgørelsen – eventuelt helt omgøre den – eller at ophæve afgørel-
sen og hjemvise sagen til fornyet behandling i kommunen, idet rekursinstansen samti-
dig påpeger de fejl, som kommunens afgørelse eller sagsbehandling er behæftet med.
Det enkelte rekursorgans kompetence, prøvelsesadgang og reaktionsmuligheder af-
hænger af lovgivningen på området.
Jeg finder, at der er et naturligt behov for en koordinering af de forskellige kontrolor-
ganers virke, så man i videst muligt omfang undgår ressourcespild ved, at den samme
kommunale sag samtidig undergives kontrol af flere forskellige organer. Jeg har ingen
planer om at ændre den gældende kompetencefordeling, hvorved der er etableret et
enstrenget klage- og tilsynssystem, og hvorved den myndighed, der besidder en sær-
lig sagkundskab og dermed de bedste forudsætninger for at vurdere den pågældende
sag, så vidt muligt tager stilling til denne.
Hertil kommer, at en klagesagsbehandling i form af en egentlig rekursbehandling ofte
må antages at være en mere fordelagtig behandling for en klager end en behandling i
kommunaltilsynet, dels fordi rekursorganet besidder en særlig sagkundskab, dels fordi
rekursinstansens prøvelse er mere dybtgående end kommunaltilsynets legalitetsprø-
velse, og endelig fordi rekursorganet ved sin afgørelse har andre reaktionsmuligheder
end kommunaltilsynet. Særligt adgangen til at rette i eller helt omgøre afgørelsen er
forbeholdt rekursinstanser.
Også sektortilsynsmyndigheder må antages at besidde en særlig sagkundskab i for-
hold til det område, hvor de i henhold til lovgivningen fører tilsyn.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager
2