Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1318880_0001.png
1318880_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:2. januar 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Ansvarlig: Hhj/Rio

Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgsbrev af6.

december 2013følger hermed social-, børne- ogintegrationsministe-

rensendelige svarpå spørgsmål nr. 30(KOU alm. del).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.

Sagsnr.2013-9091

Spørgsmål nr. 30:

”Vil ministeren oplyse grundlaget for beregningen af de forskellige afreg-ningstakster til friplejehjemmene og omkostningerne for tilsvarende ydelserpå de kommunale plejehjem, opgjort på en sammenlignelig måde?”

Svar:

Taksterne for friplejehjem er fastsat på baggrund af en analyse udarbejdet i2008 af den daværende Servicestyrelse (nu Socialstyrelsen) i samarbejdemed BDO Kommunernes Revision. I analysen er der taget udgangspunkt i41 kommunale tilbud på ældre- og handicapområdet med i alt ca. 1.000beboere. Der er foretaget omkostningsberegninger for en række ydelserefter serviceloven, som en friplejeboligleverandør kan certificeres til at leve-re. I de beregnede omkostninger indgår dels direkte omkostninger til løn ogløbende drift, varekøb, IT mv., dels indirekte omkostninger til bygningsvedli-gehold, skatter og afgifter samt en andel af kommunale administrative fæl-lesudgifter, afskrivninger og kapitalforrentning. Herudover er der foretaget enkorrektion som følge af, at friplejeboligleverandørerne ikke har samme mu-ligheder for at afløfte moms som kommunale leverandører.På baggrund af disse beregninger er der blevet fastsat tre forskellige døgn-takster for personlig og praktisk hjælp afhængigt af borgerens plejebehov,en takst for de indirekte omkostninger samt en række timetakster for øvrigeydelser efter serviceloven.For personlig og praktisk hjælp er der tale ommaksimaltakster, og leverandørerne byder ind med de priser, som de kanlevere personlig og praktisk hjælp til i forbindelse med kvotetildelingen. Le-
2
verandørerne skal i henhold til reglerne også afregnes til de priser, de harbudt ind med.Det er ikke muligt ud fra de tilgængelige oplysninger at beregne direktesammenlignelige takster for kommunale tilbud, da der ikke i de offentliggjortekommunale regnskaber er adgang til regnskabstal på tilbudsniveau, ligesomberegningen af bl.a. andelen af kommunale fællesudgifter og afskrivningerog finansielle omkostninger forudsætter information, som kun findes i deenkelte kommuner.Lov om friplejeboliger er omfattet af lovovervågning og er derfor blevet eva-lueret. Evalueringen viser, at der er en række problemer forbundet med ord-ningen, og at der derfor er behov for en række grundlæggende ændringer afloven.Social-, Børne- og Integrationsministeriet er derfor i fællesskab medMinisteriet for By, Bolig og Landdistrikter, der er hovedansvarlig for loven, igang med at se på, hvilke muligheder der er for at ændre ordningen.En af knasterne ved ordningen er afregningssystemet. Såvel kommuner somleverandører har påpeget, at de mener, at der er problemer forbundet medafregningssystemet. Regeringen og KL har i kommuneøkonomiaftalen for2014 indgået en aftale om i fællesskab at se nærmere på den eksisterendeafregningsmodel. Hensigten er at se på, hvilke muligheder der er for at ind-føre en ny afregningsmodel, der ikke har de uhensigtsmæssigheder, sombl.a. KL har påpeget. Dette arbejde er påbegyndt i efteråret 2013.
Annette Vilhelmsen/ Eva Pedersen