Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1311691_0001.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
11. december 2013
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 23 af 12. november2013 (alm. del).

Spørgsmål:

Hvordan vil ministeren sikre at demente/hjerneskadede m.fl. ikke får tilsendt vig-tige informationer i deres epost, som de ikke kan besvare eller handle på?

Svar:

I medfør af lov om Offentlig Digital Post bliver det muligt for en borger at blivefritaget fra at modtage sin post digitalt, hvis borgeren fx på grund af demens ellerhjerneskade, ikke kan tilgå sin post digitalt. Hvis borgeren ikke har mulighed for atmøde personligt op eller give fuldmagt til en anden med henblik på at indgiveanmodning om fritagelse, kan kommunen fritage borgeren på grund af sit kend-skab til borgerens forhold. Dette kendskab kan kommunen fx have fået ved, atplejepersonale, pårørende eller en støtte/omsorgsperson retter henvendelse tilkommunen og gør opmærksom på borgerens situation.I forbindelse med overgangen til den obligatoriske ordning vil der blive iværksaten omfattende informationsindsats, herunder vil de borgere, der ikke allerede ertilmeldt Digital Post, modtage et papirbrev med information om den obligatoriskeordning samt muligheden for fritagelse.Efter den obligatoriske ordnings indførelse vil borgere, der aldrig har været loggetpå Digital Post og ikke er blevet fritaget, modtage en påmindelse på papir førstegang, de modtager et digitalt brev.Endelig vil Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med relevante parter iværksætteen informationsindsats for at sikre, at de medarbejdere, der i forvejen hjælper bor-gere med særlige behov, kender mulighederne for at fritage disse borgere.
Med venlig hilsenBjarne Corydon
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk