Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2013-11313Doknr.167527Dato18-11-2013
FolketingetsKommunaludvalg har d.7. november 2013 stillet følgende spørgsmål nr.19 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmålnr. 19:”Ministeren bedes oplyse om det er lovligt, at Aalborg Byråds Magistrat på sinemøder har behandlet og taget beslutning om medlemmers og deres ægtefællersdeltagelse i rejser for kommunen, uden at dette har fremgået af dagsordeneller refera-ter.”Svar:For så vidt angår den konkrete sag bemærkes det, at spørgsmålet om, hvorvidt enkommune har tilsidesat regler om dagsorden og protokollering, er undergivet det al-mindelige kommunale tilsyn.Tilsynet med kommunerne varetages af Statsforvaltningen. Statsforvaltningens tilsy-ner et retligt tilsyn. Tilsynet omfatter bl.a. overholdelsen af kommunestyrelseslovensregler og kommunale forskrifter udstedt i medfør heraf, herunder kommunens styrel-sesvedtægt og eventuelle forretningsordener, om f.eks. dagsorden og protokollering.Økonomi- og Indenrigsministerieter overordnet tilsynsmyndighed.Det tilkommer såle-des Statsforvaltningen i første omgang at tage stilling til, hvorvidtder er grundlag for attage en sag op.Jeg finder derfor ikke grundlag forat udtale mig om den konkrete sag i Aalborg Kom-mune.Jeg kan endvidere generelt oplyse, at der i kommunestyrelseslovens kapitel 3 er fast-sat en række bestemmelser, der gælder for udvalgene i en kommune, herunder kom-munens økonomiudvalg. Det bemærkes herved, at økonomiudvalget efter AalborgKommunes styrelsesvedtægt benævnes ”Magistraten”.Det følger af kommunestyrelseslovens § 20, stk. 3, 1. pkt., at udvalgene selv fastsæt-ter deres forretningsorden. Det følger af lovens § 20, stk. 3, 3. pkt., at der forud forudvalgenes møder udsendes en dagsorden til medlemmerne. Den udsendte dagsor-den har karakter af et forslag til dagsorden, da det i sidste ende er udvalget, der fast-lægger den endelige dagsorden.Det følger af lovens, § 20, stk. 7, at en fortegnelse over de sager, der vil komme tilbehandling på udvalgenes møder, med de begrænsninger, der følger af lovgivningensregler om tavshedspligt, så vidt muligt skal offentliggøres.Dagsordenen efter lovens § 20, stk. 3, 3. pkt., kan være mere omfattende end sags-fortegnelsen efter lovens § 20, stk. 7.
Endelig følger det af lovens § 20, stk. 3, 4. pkt. at der for hvert udvalg føres en proto-kol, hvori udvalgets beslutninger indføres.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2