Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1405223_0001.png
Den samfundsmæssige værdi af
grænsependling
mellem
Danmark og Tyskland
Andresen Analyse
Brit Andresen
Andresen Analyse
[email protected]
Regionskontor & Infocenter
[email protected]
www.region.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405223_0002.png
Grænsependling af stor værdi
Grænsependlerne fra Tyskland skaber stor værdi for det danske samfund. I alt løfter de tyske
grænsependlere dansk økonomi med 1,3 milliarder danske kroner årligt. Da pendlingen var på
sit højeste, i 2008, bidrog de tysk bosiddende grænsependlere med 3,5 milliarder danske kroner
til den danske værditilvækst. I alt har grænsependlerne skabt værdier på de danske
arbejdspladser for 13 milliarder danske kroner i perioden 2007-12.
Figur 1 – Pendlerskabt bruttoværditilvækst per år, 2007-12
Hovedparten af værditilvæksten skabes i Sydjylland, hvor to tredjedele af grænsependlerne
arbejder. I alt 1 milliard af de 1,3 milliarder skabes i Sydjylland.
Andresen Analyse
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405223_0003.png
Figur 2 – Pendlerskabt bruttoværditilvækst, 2012 fordelt på brancher
80 procent af grænsependlernes bidrag til den danske bruttoværditilvækst skabes i industrien,
bygge-og anlægsvirksomheder samt handels- og transportvirksomhederne. Det skyldes, at
hovedparten af grænsependlerne arbejder i disse brancher.
Fakta om bruttoværditilvækst
Den værdi som ansatte skaber på arbejdspladserne betegnes bruttoværditilvæksten.
Bruttoværditilvæksten er værdien af virksomhedernes produktion fratrukket de
omkostninger, virksomheden har til indkøb af råvarer og serviceydelser, der er brugt
i produktionsprocessen. Værditilvæksten går til aflønning af medarbejderne,
overskud af virksomheden samt produktionsskatter, der ikke er produktspecifikke.
Når bruttoværditilvæksten opgøres per medarbejder, fås et mål på værdien af den
produktion som en medarbejder i gennemsnit producerer.
Værditilvæksten per medarbejder varierer betydeligt mellem erhvervene. I nogle
erhverv, som for eksempel medicinalvareindustrien og finansiel virksomhed, er den
meget høj, mens for eksempel hoteller og restauranter har en lav værditilvækst per
medarbejder. Værditilvæksten varierer derfor også en del fra område til område
afhængig af erhvervsstrukturen i området. I Danmark er bruttoværditilvæksten per
beskæftiget omkring 570.000 danske kroner i gennemsnit.
Andresen Analyse
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405223_0004.png
Pendlingsudviklingen
Den lavkonjunktur, som finanskrisen har sendt dansk økonomi ind i, mærkes også på
grænsependlingen mellem Tyskland og Danmark. Grænsependlingen toppede i 2008, hvor
opgørelser fra infocentreret i Region Sønderjylland-Schleswig viser, at 19.300 personer pendlede
til et job på den anden side af den dansk-tyske grænse. Siden da er antallet af pendlere faldet til
8.400 personer.
Pendlingsstrømmen er stærkere mod Danmark end mod Tyskland. Hovedparten af pendlerne
pendler fra Tyskland til Danmark. I 2012 udgjorde grænsependlere bosiddende i Tyskland 86
procent af alle grænsependlere.
Figur 3 – grænsependlingen mellem Tyskland og Danmark, 2007-12
Pendlerstrømmen fra Tyskland til Danmark er bedre statistisk belyst end pendlerstrømmen den
modsatte retning. Ved hjælp af statistik fra infocentreret i Region Sønderjylland-Schleswig er det
muligt at fordele pendlerne på arbejdsstedskommune. Arbejdsmarkedsstyrelsens Jobindsats.dk
er endnu en kilde til oplysninger om grænsependlere. Jobindsats.dk indeholder oplysninger om
blandt nationalitet og branchetilhørsforhold for udenlandske statsborgere, der arbejder i
Danmark, herunder grænsependlere.
Andresen Analyse
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405223_0005.png
Pendlere fra Tyskland til Danmark
To ud af tre grænsependlere fra Tyskland til Danmark pendler til en arbejdsplads i Sydjylland.
Kun 14 procent af grænsependlerne pendler til Østdanmark (Region Hovedstaden og Region
Sjælland). Sydjyllands andel af grænsependlerne er steget fra 2008, hvor Sydjylland
beskæftigede 41 procent af grænsependlerne fra Tyskland til at udgøre 67 procent i 2012.
Denne udvikling afspejler, at grænsependlingen fra Tyskland til Sydjylland er langt mere stabil
over tid end pendlingen fra Tyskland til de øvrige områder i Danmark. Især udviklingen i
grænsependlingen fra Tyskland til Østjylland understreger denne udvikling. I 2008 var 30
procent af grænsependlerne beskæftiget i Østjylland. I 2012 var det tal faldet til 7 procent af
grænsependlerne – det er stort set samme antal, som er beskæftiget i Region Hovedstaden.
Figur 4 – Arbejdsstedsområde for grænsependlere fra Tyskland til Danmark, 2012
Andresen Analyse
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405223_0006.png
Figur 5 – Arbejdsstedsområde for grænsependlere fra Tyskland til Danmark, 2008
De tre grænsenære kommuner, Aabenraa, Sønderborg og Tønder giver arbejde til godt
halvdelen (48 procent) af alle grænsependlere fra Tyskland. Transporttiden spiller en stor rolle
for pendlere, især når der er tale om daglig pendling. Hver fjerde pendler (27 procent) pendler til
en arbejdsplads i Aabenraa kommune. Aabenraa kommune har en god tilgængelighed til og fra
Tyskland via rute E45 og har et stort pendlingsopland lige syd for grænsen, hvor Flensburg med
ca. 90.000 indbyggere er beliggende.
Andresen Analyse
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405223_0007.png
Figur 6 – Arbejdsstedskommune for grænsependlere fra Tyskland til Danmark, 2012
Grænsependlerne udgør en betydelig del af arbejdsstyrken i de kommuner, der ligger tættest på
den dansk-tyske landegrænse. I Aabenraa kommune udgør grænsependlerne fra Tyskland 4
procent af de beskæftigede, mens de udgør 2 procent i Sønderborg kommune og 1,5 procent i
Tønder.
Til sammenligning kan nævnes, at øresundspendlerne udgør 2,2 procent (2010) af de
beskæftigede i Københavns Kommune og 8,8 procent i Tårnby, der med Kastrup Lufthavn er en
kommune, der altid har haft mange svenske ansatte.
Andresen Analyse
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405223_0008.png
Figur 7 – Grænsependlernes andel af beskæftigelsen, 2012
På baggrund af tal fra www.jobindsats.dk kan grænsependlernes branchetilhørsforhold
afdækkes. En tredjedel af grænsependlerne arbejder i industrien, mens bygge-og
anlægsindustrien og handel og transportvirksomheder er andre brancher, hvor der er mange
grænsependlere ansat.
Figur 8 – Grænsependlerne fordelt på brancher, 2012
Andresen Analyse
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405223_0009.png
Der er stor variation i, hvor stor en andel af de beskæftigede, som grænsependlerne udgør i de
forskellige brancher i Sydjylland. Råstofindvinding, der er en meget specialiseret og, målt i
beskæftigelse, lille branche, har den største andel grænsependlere ansat, 5 procent. I
industrivirksomhederne og i bygge- og anlægsbranchen udgør grænsependlerne henholdsvis 1,7
procent og 1,6 procent af de beskæftigede. I den offentlige sektor er andelen af grænsependlere
meget lav – et billede, der også ses i Øresundsregionen.
Figur 9 – Grænsependlernes andel af beskæftigelsen i Sydjylland, 2012
Metode
Infocenteret i Region Sønderjylland-Schleswig har hvert år i november-december i perioden
2007-2012 gennemført en rundspørge hos alle 98 danske kommuner. I rundspørgen afdækkes
hvor mange grænsependlere, der er fra Tyskland til Danmark. Alle grænsependlere, som
arbejder i Danmark, får en dokumentation for sygesikring (den såkaldte E 106 blanket) fra den
danske kommune og det er dette tal, som kommunerne bliver spurgt om.
Det kan ikke udelukkes, at kommunerne også har indberettet statsborgere fra andre EU-lande.
Derfor er der som sikkerhed trukket 20 procent fra i skønnet. Det samme gør sig gældende for
administrationsfejl og fejl i forbindelse med fremsendelsen, som ligeledes er indregnet med et
fradrag på 20 procent.
Antallet af pendlere med bopæl i Danmark er skønnet. Skønnet beror på den information,
Infocenteret ved Region Sønderjylland-Schleswig får gennem den daglige rådgivning af
grænsependlere, herunder den pendling, der er fra Danmark til Tyskland. I grundlaget for
skønnet indgår endvidere informationer fra samarbejdet med og kontakten til
grænsependlerforeningen for pendlere med bopæl i Danmark og beskæftigelse i Tyskland samt
øvrige netværk.
Andresen Analyse
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405223_0010.png
For at kunne beregne bruttoværditilvæksten af pendlingen over den dansk-tyske grænse, er det
nødvendigt at omregne antallet af grænsependlere til fuldtidsbeskæftigede. Det skyldes, at
bruttoværditilvæksten per beskæftiget er opgjort som bruttoværditilvæksten per
fuldtidsbeskæftiget.
Jobindsats.dk opgør grænsependlerne både som antal personer og antal fuldtidsbeskæftigede.
Disse oplysninger er brugt til at beregne en beskæftigelsesgrad for grænsependlere fra Tyskland
til Danmark. Denne beskæftigelsesgrad er siden ganget på antallet af grænsependlere fra
infocentrerets statistik for at få beregnet antal fuldtidsansatte.
Beskæftigelsesgraden for grænsependlerne er omkring 50 procent. Der kan være mange årsager
til at beskæftigelsesgraden er under én. I nationalregnskabsterminologi er en
fuldtidsbeskæftiget en person, der arbejder fuldtid og har arbejdet fuldtid hele året.
Deltidsarbejde er naturligvis én forklaring på, at beskæftigelsesgraden er under én. En anden
forklaring er, at medarbejderen har påbegyndt sin ansættelse i løbet af kalenderåret eller på
tilsvarende måde, at ansættelsen er ophørt i løbet af et kalenderår.
Der beregnes en nettostrøm af grænsependlere ved at trække antal fuldtidsbeskæftigede
grænsependlere fra Danmark til Tyskland fra antal fuldtidsbeskæftigede grænsependlere fra
Tyskland til Danmark. Dette sker ud fra en betragtning om, at de grænsependlere, der pendler
fra Danmark til Tyskland, i stedet for at være beskæftiget i Tyskland kunne være beskæftiget i
Danmark. Dette ville til gengæld betyde, at der var ”plads” til tilsvarende færre antal pendlere
fra Tyskland til Danmark på det danske arbejdsmarked. I praksis må det formodes, at
grænsependlerne skaber en værdi for deres arbejdsgiver, der er en smule højere end de ville
gøre hos en arbejdsgiver i hjemlandet, hvilket motiverer til pendling og kan betale de ekstra
omkostninger i form af længere transporttid og højere rejseomkostninger. Der findes dog ingen
empiriske undersøgelser af denne merværdi ved pendlingen, hvorfor den af konservative grunde
sættes lig nul i disse beregninger.
Kilden til bruttoværditilvækst per beskæftiget er det danske nationalregnskab, der udarbejdes af
Danmarks Statistik
1
efter internationale standarder. Bruttoværditilvækst og antal
fuldtidsbeskæftigede er fordelt på landsdele og brancher På baggrund af disse tal beregnes
bruttoværditilvæksten per beskæftiget og dette tal ganges på nettostrømmen af
grænsependlere.
1
www.statistikbanken.dk
Andresen Analyse
Side 10