Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2014-17915
Doknr.
162327
Dato
26-08-2014
Folketingets Kommunaludvalg har d. 11. august 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
119 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 119:
”Ministeren bedes oversende en oversigt, der viser de økonomiske konsekvenser efter
udligning mv. for hver enkel kommune, hvis de fjerner dækningsafgiften.”
Svar:
Kommunerne kan opkræve dækningsafgift af visse offentlige ejendomme og af visse
forretningsejendomme efter nærmere fastsatte regler i lov om kommunal ejendoms-
skat.
I 2014 opkræver hovedparten af kommunerne dækningsafgift af offentlige ejendom-
me, mens knap halvdelen af kommunerne opkræver dækningsafgift af forretnings-
ejendomme. I 2014 har de pågældende kommuner i alt budgetteret med indtægter fra
dækningsafgifter på ca. 3,5 mia. kr.
I vedlagte tabel er vist de budgetterede indtægter fra dækningsafgifter for de enkelte
kommuner i 2014, som svarer til provenutabet, hvis de pågældende kommuner vælger
ikke at opkræve dækningsafgifter.
Dækningsafgiften indgår ikke i opgørelsen til de kommunale udligningsordninger. Et
fravalg af opkrævning af dækningsafgift har derfor ikke konsekvenser for opgørelsen
af den enkelte kommunes udligningsbeløb.
Det skal bemærkes, at der i de årlige aftaler om kommunernes økonomi sikres balan-
ce mellem det aftalte udgiftsniveau og indtægter fra kommunal skat og bloktilskud fra
staten. På sigt vil en lavere indtægt fra dækningsafgifter hos kommunerne under ét
derfor kunne have afledte konsekvenser for fastsættelsen af bloktilskuddet fra staten,
hvilket ikke er inddraget i opgørelsen.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager