Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1393699_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Kommunaludvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
26. august 2014
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Yassmina Amadid
Sagsnr.: 2014-0032-1402
Dok.:
1267932
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 117 (Alm. del), som
Folketingets Kommunaludvalg har stillet til justitsministeren den 1. august
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).
Karen Hækkerup
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 117 (Alm. del) fra Folketingets Kommunaludvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes pas fremsendes til
borgerne og herunder oplyse, hvorledes man sikrer, at pas ikke
bortkommer eller stjæles i forbindelse med fremsendelsen samt
oplyse, hvor stor en andel af de pas, der årligt fremsendes til
borgerne, som stjæles eller bortkommer i øvrigt.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at pas fremsendes til
borgeren med almindelig post. Der er ikke iværksat særlige til-
tag for at sikre, at et pas ikke bortkommer under forsendelsen.
Rigspolitiet har ved tilrettelæggelsen af sagsgangen for udleve-
ring af pas lagt vægt på at etablere et fleksibelt system med et
serviceniveau, der står i forhold til karakteren af den ydelse,
der leveres til borgeren. En eventuel forsendelse af pas ved re-
kommanderet post vil udover et øget ressourceforbrug også
medføre besvær for borgeren, der vil være henvist til at afhente
forsendelsen på landets posthuse, hvis borgeren ikke er på bo-
pælen på tidspunktet for postomdelingen.
Et eventuelt krav om, at alle pas skal afhentes af borgerne hos
kommunen, vil efter Rigspolitiets opfattelse være ensbetyden-
de med en væsentlig serviceforringelse.
Rigspolitiet foretager løbende en vurdering af, hvorvidt den
anvendte forsendelsesform er forsvarlig. Dette sker bl.a. på
baggrund af eventuelle fremkomne oplysninger om forsendel-
sesrisiko m.v. På nuværende tidspunkt ses der ikke at være
forhold, der taler for en ændring af forsendelsesformen.
Rigspolitiet har på baggrund af indberetninger fra kommuner-
ne opgjort antallet af pas, der årligt er mistet i posten i 2011,
2012 og 2013, som følger:
2011
2012
2013
208 stk.
168 stk.
185 stk.
Til sammenligning kan Rigspolitiet oplyse, at det samlede an-
tal pas, som er sendt med posten direkte til borgerne, er føl-
gende:
2011
2012
518.682 stk.
514.826 stk.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2013
466.783 stk.
I samme periode er endvidere indberettet følgende antal pas
som mistet, bortkommet eller forsvundet efter modtagelsen:
2011
2012
2013
37.989 stk.
36.363 stk.
34.949 stk.
Det er således Rigspolitiets erfaring, at antallet af pas, der
bortkommer under fremsendelse med almindelig post, er for-
svindende lille.
Rigspolitiet kan endelig oplyse, at bortkomne pas indberettes
til Interpol.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelser af 7. april 2014 af
spørgsmål nr. 762 (Alm. del) og spørgsmål nr. 878 (Alm. del) fra Folke-
tingets Retsudvalg.
3